Magazin

Paranormális bevételek – Az USA-ban hullott jég varázslatot okozott a Disneynek (Box Office január 3-5.)

Paranormal Activity: The Marked Ones
Paranormal Activity: The Marked Ones

Jégvarázs (Frozen)Az utóbbi hetek dömpingje után egyetlen filmet mutattak be az Egyesült Államokban, és az is a decemberből teljesen hiányzó horror műfajából érkezett. A Parajelenségek ötödik része a szokásos módon siker, az igazi durranás mégis a Jégvarázs hetedik hetében elért elsősége.

Hatalmas hóvihar rázta meg az Egyesült Államok északi részét, a sajtó megint, mint minden hasonló alkalommal az évszázad legnagyobb természeti csapásáról beszél. Ilyenkor némileg csökken a filmszínházak bevétele az inkább otthon maradók miatt, ezúttal viszont mintha nem lenne komolyabb hatással a jegypénztárakra a havazás.

Az első helyen álló Jégvarázs (Frozen, magyar bemutató: december 5.) például bemutatásának hetedik hetében (!) több mint 20 milliót kasszírozott. Ez a harmadik legnagyobb hetedik heti bevétel a box office-történelemben, az első kettő helyezés pedig éppenséggel a legtöbbet fialó filmeké (Titanic, Avatar). Ha ilyen léptékben végül nem is kaszál a Disney-animáció, mindenképp óriási eredmény a stúdió részéről a legutóbbi 20,7 milliós bevétel.

A Jégvarázs miatt csak második helyen nyitott a fillérekből készült Paranormal Activity: The Marked Ones. Már nem is jelölik számokkal a sorozatot, és igazából nem is kell, hiszen így is-úgy is siker lesz belőlük még néhány évig. A tendencia a Fűrészhez hasonlóan csökkenést mutat a harmadik rész óta – ott még 52,7 millióval startolt a mozi, a negyediknél már csak 29 millióval, az csökkent most 18,2 millióra.

Paranormal Activity: The Marked Ones
Paranormal Activity: The Marked Ones

A nyitóhétvégéknél tapasztalt csökkenés azért is aggasztó, mert a Parajelenségek végösszegénél az átlagos horrorokhoz képest is jobban dominál az első hétvége bevétele. Míg egy vígjátéknál a szorzó 4-5, egy látványos mozinál 3, egy horrornál 2,5, addig e sorozat részei általában csak a duplájukat érik el az első három napon elért eredményeknek. Ezen vélhetően még az sem segítene, ha csupa elégedett véleménnyel találkozna a filmmel kapcsolatban a néző, mert a horrorszériák esetében senkit nem érdekel a fanyalgó kritikusok ítélete.

A mindössze 5 millióból készült Paranormal Acitivity: The Marked Ones tehát szinte biztosan 36 millióval távozik majd a filmszínházakból, a búcsú viszont nem lesz könnyes, biztosra veszem, hogy hamarosan találkozunk a hatodik résszel.

A lista többi részén többnyire alacsony bevételcsökkenést tapasztalunk, közülük is a némileg hasonló A Wolf Street farkasa (The Wolf of the Wall Street, magyar bemutató: december 26.) és az Amerikai botrány (American Hustle, magyar bemutató: január 23.) teljesített a legjobban. Csakhogy míg előbbinek minden centre szüksége van, addig az utóbbi már így is büdzséjének kétszeresét térítette vissza. A top tíz legalacsonyabb csökkenését mégis A pofon egyszerű (Grudge Match, magyar bemutató: március 27.) érte el, a probléma azonban az, hogy a Robert De Niro-Sylvester Stallone-féle vígjáték annyira gyengén kezdett a múlt héten, hogy még így is itt a legalacsonyabb a mozinkénti átlag.

A kiütés
A kiütés (The Grudge Match)

Egyetlen mozi tudta csak növelni bevételeit kópiaszám emelés nélkül, ez a Spike Jonze-féle A nő (Her, magyar bemutató: február 26.). Ahogy jönnek a kritikusok díjai után a szakmai szervezetek jelölései (producerek, forgatókönyvírók), úgy nő A nő kapcsán az érdeklődés. Hasonlóan igaz ez a Mielőtt meghaltamra (Dallas Buyers Club, magyar bemutató: január), és ha ilyen jó eredményeket nem is mutathat fel, továbbra is jól áll az Augusztus Oklahomában (August: Osage County, magyar bemutató: január 16.), az Inside Llewyn Davis és A túlélő (Lone Survivor, magyar bemutató: február 6.).

A pozitív kritikai visszhang nyomán nem is késlekedtek a forgalmazók, jövő héttől már országosan is vetítik A nőt és A túlélőt. Rajtuk kívül pedig Herkules legendáját tekinthetik meg az amerikai nézők.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com