Magazin

Skandináv krimi hét: Pán Péter Hollywoodban – Michael Fassbender portré

Michael Fassbender nevét megjegyezni nehéz volt, de alakításait annál kevésbé. Lényegtelen hogy az Akváriumban vagy az Éhségben látta-e valaki először, csontos termete és cinikus mosolya könnyen nyomot hagy, nem csak a gyengéd női szívekben.

Bár eleinte csak a független filmeket kedvelőknek tűnhetett fel Steve McQueen kedvence és jóbarátja, színészi képességeivel kapcsolatban nem adott okot kétségre. Lelkesedése a színészkedés iránt már elég korán megmutatkozott. Tizenhét évesen rendezte meg a Kutyaszorítóban színházi verzióját, amellyel sikerült szüleit is meggyőznie abban, hogy a színészi pálya felé érdemes mennie. Azóta azonban a bevallása szerint jobban kedveli a filmekben való szereplést, mivel az egy olyan intimitást produkál, amelyre a színházi jelenlét nem képes.

Michael Fassbender új filmje, a Hóember már a mozikban! Olvasd el a kritikánkat itt!

Az utóbbi években egymás után jelenik meg jobbnál jobb művekben, úgy tűnik, nem tud rosszul választani. Erről két Oscar jelölése, a Steve Jobs-ért és a 12 év rabszolgaságért, tanúskodik. Idén a sokat vitatott Terrence Malick filmben, a Song to Song-ban, és a hamarosan bemutatásra kerülő Jo Nesbø thriller, a Hóember (előzetes) adaptációjában láthatjuk. Első találkozásom Fassbenderrel az Akvárium (2009) filmben volt, amely végletekig kicsavart és megrendített. Utána megfogadtam, hogy a közelébe sem akarok többet menni, és különösen viszolyogtam a Connor-szerű emberektől. Karaktere egy tipikus jóképű rossz fiú, aki a főszereplő Mia anyjának szeretője, de magával Miával is kavar, de ezt nem egy ponyvaszerű édeskés történetben, hanem a lecsúszott emberek kőkemény valóságában bemutatva.

Song To Song (2017)

Alapvető hibánk nekünk gyarló rajongóknak, hogy a karaktert sokszor összetévesztjük a színészekkel. Emiatt könnyű azt hinnünk, hogy a 40 éves Fassbender egy olyan tépelődő, szenvtelen, vagy megtört férfi, mint amilyennek alakításaiban tűnik. Azonban aki látott már vele interjút az ennek ellenkezőjéről tud meggyőződni. Néha színész társait is idegesítő módon bolondos (az X-Men forgatásán légpisztolyokkal lőttek egymásra forgatási szünetekben). Személyes kérdéseket elviccel (konkrétan nem hajlandó a magánéletéről beszélni), sőt saját bevallása szerint Pán Péter szindrómában szenved – vagyis nem akar felnőni. Ezt persze partnerünk vagy családtagunk esetében nehezen tolerálnánk, de egy színésznél, aki a játékosságával keresi a kenyerét, már érdemes. Sőt valószínűleg számára ez a gyerekes lelkület hasznosnak bizonyul. Egy olyan karakter megformálásakor, mint Brandon A szégyentelenben (2011) vagy Edwin Epps a 12 év rabszolgaságban (2013) nem lehet könnyű jókedvűnek maradni, vagy az alakítás után visszatérni a természetes kerékvágásba.

Ismerd meg a Fassbender által játszott nyomozót, Harry Hole-t – kattints ide!

A német és ír szülőktől származó színészt már a 300-ban (2006) való szereplése után, de leginkább Tarantino filmje, a Becstelen brigantyk (2009) óta szeretné bekebelezni Hollywood és Nagy-Britannia celebvilága is, de Fassbender kitartóan ragaszkodik az ír identitásához és a pletyka mentes élethez. 2008-as Éhségben az ír republikánus Bobby Sands megtestesítésével már letette a voksát a brit-ír konfliktus témájában, ezért nem is meglepő, hogy ehhez azóta is tartja magát. Bár Londonban él hosszú évek óta, ír akcentusa továbbra is meghatározó. Ettől függetlenül tökéletesen tudja utánozni Ian McKellen RP kiejtését, amikor a fiatal Magneto-t alakítja az új X-Men filmekben. A szerepre való felkészüléskor bevallása szerint a Sir McKellen Shakespeare Macbethjéről szóló előadásait használta fel, majd érdekes módon néhány évvel később meg is testesítette a tragikus skót királyt Justin Kurzel szemet gyönyörködtető 2015-ös adaptációjában.

Éhség (2008)

Bár a nagy franchise-okhoz való csatlakozása nem feltétlenül volt a legmegfelelőbb választása – különösen a legutóbbi X-Men Apokalipszis (2016) sikerült igen csak gyatrára –, azt állítja, sokszor választ a nagy büdzséjű filmjei után független kisfilmeket. Így születhetett meg a személyes kedvencem, a Frank (2014) is, amelyben egy papírmasé fejben élő ellentmondásos zenészt alakít. Talán ez a karakter fogja össze leginkább a színész lényegét is: nem tudjuk, hogy nagyszájú ripacs-e vagy hihetetlenül érzékeny művész. Annyi azonban bizonyos, hogy valami zseniális bújuk meg a cápavigyor mögött.

Ismerd meg a Hóember rendezőjét is! Olvasd el a portrénkat Tomas Alfredsonról itt!

Belénk fagy a szusz a félelemtől: október 12. és 19. között zajlik a Skandináv krimi hét a Filmtekercsen! A legjobb északi pszichothrillerek, sorozatok, könyvek, portrék listába szedve vagy kritikaként – keress rá a címkére vagy kövesd a fejleményeket a nyitóoldalon!

Márki Zsófia

Márki Zsófia a PPKE irodalomtudományi doktori iskola hallgatója, kutatási területe az adaptáció-elmélet, ami kiterjed irodalomra, filmekre és mítoszokra is. Kedveli az animációs filmeket, a sci-fi és fantasy zsáner is közel áll hozzá, valamint az obskúrus, kísérleti művek mind a vizuális művészetekben, mind a zene területén.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com