Magazin Papírfény

Kalauz a szelĂ­d hatĂĄrozottsĂĄg birodalmĂĄban – Pörös GĂ©za: Krzysztof Zanussi vilĂĄga

Krzysztof Zanussi Budapesten 2016 tavaszĂĄn

poros_krzysztof_zanussi_vilagaPörös GĂ©za monogrĂĄfiĂĄja furcsa okbĂłl lesz hiĂĄnypĂłtlĂł mƱ: a fiatalabbak valĂłszĂ­nƱleg csak innen ismerhetik meg a vilĂĄghĂ­rƱ lengyel rendezƑ, Krzysztof Zanussi filmjeinek többsĂ©gĂ©t. Ugyan a könyv feladata nem ez lenne, Pörös kivĂĄlĂł bevezetƑt nyĂșjt az Ă©letmƱbe – Ă©s ennĂ©l sokkal többet is.

Pörös GĂ©za könyvĂ©nek bemutatĂłjĂĄn az idƑsebb rĂ©sztvevƑk azon licitĂĄltak, annak idejĂ©n ki hĂĄnyszor lĂĄtta az IlluminĂĄciĂłt. Én sajnos egyszer sem, hiszen a film bemutatĂĄsakor mĂ©g a szĂŒleim is gyerekek voltak. Pedig szĂ­vesen megtennĂ©m: de megdöbbentƑ mĂłdon Zanussi filmjeibƑl a magyar közönsĂ©g szĂĄmĂĄra ma csak 10-12 elĂ©rhetƑ. Ez termĂ©szetesen nem a szerzƑ vagy a kiadĂł hibĂĄja, Ă©ppen ellenkezƑleg – a helyzet mĂ©gis visszĂĄs. A Krzysztof Zanussi vilĂĄga viszont nĂ©mi vigaszt nyĂșjtott: a filmek rĂ©szletes elemzĂ©seibƑl azok is pontos kĂ©pet kaphatnak a rendezƑ Ă©letmƱvĂ©rƑl, akik lemaradtak a filmekrƑl a hetvenes-nyolcvanas-kilencvenes Ă©vekben.

A szerzƑ egyĂ©bkĂ©nt nem a Krzysztof Zanussi vilĂĄga lapjain foglalkozik elƑször Zanussival, ami meg is lĂĄtszik az alaposan ĂĄtgondolt, letisztult gondolatmeneteken. Évtizedek Ăłta ismerik egymĂĄst, 1991-ben pedig Pörösnek könyve is megjelent ZanussirĂłl IlluminĂĄciĂłk cĂ­mmel – de mint a bevezetƑben leĂ­rta, akkor mĂ©g csak tizenöt filmet szĂĄmlĂĄlt az Ă©letmƱ, ma pedig huszonhĂ©tnĂ©l tartunk. MĂĄr csak ez a tĂ©ny is indokolttĂĄ teszi a bƑvĂ­tĂ©st Ă©s ĂĄtĂ­rĂĄst.

Annak ellenĂ©re, hogy az Ă©letmƱ mĂ©g most sem lezĂĄrt, teljesnek Ă©rezzĂŒk a kĂ©pet: a kötet cĂ­me abszolĂșt indokolt, valĂłban egy összefĂŒggƑ szerzƑi vilĂĄg rajzolĂłdik ki a könyv lapjain. Ezt az a közkeletƱ vĂ©lekedĂ©s is alĂĄtĂĄmasztja, miszerint Zanussi ugyanazt a filmet rendezi meg Ășjra Ă©s Ășjra – a körĂŒlmĂ©nyektƑl fĂŒggetlenĂŒl a szereplƑi hasonlĂł döntĂ©shelyzetekbe kerĂŒlnek, az Ă©let-halĂĄl, termĂ©szet Ă©s vallĂĄs kĂ©rdĂ©seirƑl töprengnek, ugyanolyan gyengesĂ©gekkel vagy Ă©ppen erĂ©nyekkel rendelkeznek. A filmek Ă©s figurĂĄk közti kapcsolatokat Pörös is elƑszeretettel hangsĂșlyozza – Ă­gy ahogy az alkotĂĄsok, Ășgy az elemzĂ©sek is egymĂĄsra Ă©pĂŒlnek.

Krzysztof Zanussi Budapesten 2016 tavaszĂĄn
Krzysztof Zanussi Budapesten 2016 tavaszĂĄn

MĂĄr ennyibƑl is lĂĄtszik, hogy Pörös könyve elsƑsorban filmelemzĂ©sek fĂŒzĂ©re. Ezen belĂŒl is a jĂĄtĂ©kfilmeken van a hangsĂșly, a tĂ©vĂ©filmek, dokumentumfilmek vagy szĂ­nhĂĄzi rendezĂ©sek elvĂ©tve kerĂŒlnek csak szĂłba. Ez egyrĂ©szt burkolt rangsorolĂĄst, de szĂŒksĂ©gszerƱ szƱkĂ­tĂ©st is takarhat: a könyv Ă­gy is több, mint nĂ©gyszĂĄz oldal. KissĂ© meglepƑbb kihagyĂĄs, hogy bĂĄr a kötet Zanussi törtĂ©nelmileg mĂ©lyen meghatĂĄrozott, a mĂĄsodik vilĂĄghĂĄborĂș idejĂ©re esƑ gyerekkorĂĄval indul, kĂ©sƑbb ez a szĂĄl nem igazĂĄn folytatĂłdik, kizĂĄrĂłlag a mƱvĂ©szeti tevĂ©kenysĂ©gĂ©vel összefĂŒggĂ©sben kapunk nĂ©hĂĄny utalĂĄst a köz- Ă©s magĂĄnĂ©let esemĂ©nyeire. Aki tehĂĄt Zanussira mint emberre kĂ­vĂĄncsi, az rossz helyen jĂĄr – a legtöbbet a bevezetƑbƑl tudhat meg rĂłla, ahol Pörös az alanyĂĄnĂĄl tett egyik lĂĄtogatĂĄsĂĄt, a Zanussi-hĂĄzrĂłl szĂłlĂł benyomĂĄsait osztja meg.

AnnĂĄl többet tudhatunk meg a lengyel rendezƑ filmjeirƑl. TalĂĄn megbocsĂĄthatĂł, hogy a szerzƑ minden szĂłba hozott filmrƑl elismerƑen Ă­r. Gyakran nagyon fontos Ă©s hasznos hĂĄttĂ©rinformĂĄciĂłkat olvashatunk az elemzĂ©sekben, a vallĂĄstudomĂĄnyi kitekintĂ©sek pedig kifejezetten segĂ­tik az Ă©rtelmezĂ©st. TanulsĂĄgos volt szĂĄmomra, hogy ami Zanussi mƱveiben elsƑ pillantĂĄsra naiv, sƑt szentimentĂĄlis erkölcsössĂ©gnek tƱnhet, annak Pörös meggyƑzƑen tulajdonĂ­t mĂ©lyebb jelentĂ©st. De szĂ­vesen idƑz el a bonyolultabb morĂĄlis dilemmĂĄjĂș, meglepƑ tĂ©mavĂĄlasztĂĄsĂș filmeknĂ©l is. Nem egyszer segĂ­tett elhelyezni Zanussi hatĂĄrozott erkölcsisĂ©gƱ, de bigottsĂĄgtĂłl mentes, Ă©ppen ezĂ©rt sajĂĄtos, nehezen Ă©rtelmezhetƑ Ă©letutakat vagy döntĂ©seket bemutatĂł mƱveit.

A Krzysztof Zanussi vilĂĄga tehĂĄt alapos filozĂłfiai Ă©s filmszakmai felkĂ©szĂŒltsĂ©grƑl tesz tanĂșbizonysĂĄgot, de emellett kĂŒlön öröm, hogy monogrĂĄfiĂĄhoz kĂ©pest kifejezetten könnyen olvashatĂł, jĂłl tagolt mƱ. Pörös gyakran szĂșr be hosszabb-rövidebb idĂ©zeteket a filmekbƑl – ezek mottĂłkĂ©nt kĂ­vĂĄncsivĂĄ tesznek, szemelvĂ©nykĂ©nt pedig mĂ©g közelebb hozzĂĄk hozzĂĄnk Zanussi alkotĂĄsait. A kötetet ezen kĂ­vĂŒl kĂ©pek Ă©s rĂ©szletes bibliogrĂĄfia, film- Ă©s könyvlista is gazdagĂ­tja. Így egyszerre szolgĂĄlja ki az Ă©letmƱvel Ă©pphogy ismerkedƑ mƱkedvelƑket Ă©s a beavatottakat is – ritka pillanat, hogy egy könyv szakkönyvkĂ©nt Ă©s ismeretterjesztƑ mƱkĂ©nt is megĂĄllja a helyĂ©t.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- Ă©s kultĂșratudomĂĄny szakĂĄn vĂ©gzett. SpecializĂĄciĂłja a szerzƑi film, a western Ă©s az intermedialitĂĄs, mĂĄniĂĄja az önreflexiĂł. ÚjsĂĄgĂ­rĂłkĂ©nt Ă©s marketingeskĂ©nt dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfƑs szerkesztƑcsapatĂĄnak tagja, a PapĂ­rfĂ©ny rovat felelƑse.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

Filmtekercs Filmklub s03

Filmtekercs Filmklub

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodrĂĄma igenis több a tĂșlcsordulĂł Ă©rzelmektƑl. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesĂŒletlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adĂĄsĂĄban Spike Jonze A nƑ Ă©s Marc Webb 500 nap nyĂĄr cĂ­mƱ filmjei kerĂŒlnek terĂ­tĂ©kre. Bemutatjuk, hogy a melodrĂĄma (minden felszĂ­nes vĂ©lemĂ©ny ellenĂ©re) nem feltĂ©tlenĂŒl sĂŒpped közĂ©pszerƱsĂ©gbe. A kĂ©t film összehasonlĂ­tĂĄsĂĄval kiĂŒtköznek a mƱfajban rejlƑ lehetƑsĂ©gek, valamint az is, hogy azon tĂșl miben ĂșjĂ­tanak az alkotĂłk.

MƱsorvezetƑk: Énekes GĂĄbor
Szöveg: Énekes GĂĄbor
VĂĄgĂł: Nagy Tibor
FƑcím: Gyenes Dániel
ProjektvezetƑ: Nagy Tibor
Producer: MolnĂĄr Kata Orsolya