Magazin

Szarajevó 2017: Variációk gyászra

Rekvijem za gospodu J

Két feleség elveszti a férjét. Fatih Akin az Aus dem Nichts-ben szívfacsaró bosszúdrámát, Bojan Vuletic a Rekvijem za gospodu J.-ban pedig  szatírikus fekete komédiát forgatott a témából. Kétféle gyász, két remek film.

Elveszteni a másik felünket, az embert, akinél senki sem állt hozzánk közelebb, feldolgozhatatlan trauma. A Fallal szemben és a Soul Kitchen rendezője, Fatih Akin és a második nagyjátékfilmjével a fesztiválokon sikerrel turnézó, szerb direktor, Bojan Vuletic ugyanazt a kérdést teszik föl: van-e élet a másik halála után?

A Rekvijem za gospodu J – szó szerinti fordításban Rekviem J. asszonynak – hősnője (Mirjana Karanovic) egy évvel férje elvesztése után öngyilkosságra készül: nemcsak a férfi halála, a munkanélküliség és családtagjaival kiüresedett kapcsolata is megerősíti szándékát. Nem olyan egyszerű azonban ez a lezárás, el kell rendezni még a dolgokat: sírkövet kell készíttetni, meg kell járni jó pár hivatalt, és lányához (Jovana Gavrilovic) érkező unokája anyagi biztonságáról is gondoskodni kell. 

Rekvijem za gospodu J

A saját forgatókönyvéből dolgozó Vuletic egy hihetetlenül összetett kérdéskört vizsgál: J. asszony személyes drámáján túl pontos látleletet ad depressziója környezetében élőkre tett hatásáról is,

méghozzá a lehető legintelligensebb módon.

Bár a geometriai pontossággal szerkesztett képkockák mindegyikét átjárja a téma súlya, egyetlen pillanatra sem engedi, hogy a humor-búsongás mérlege az utóbbi irányába dőljön. Humora fekete, de közben belengi valami ismerős báj, amit mi, kelet-európaiak egyaránt jól értünk a térségben. Ez adja a film fényét, azt a reményt, amit mindannyian szeretnénk érezni egy ilyen helyzetben.

Fatih Akin közel sem ennyire optimista az Aus dem Nichts-ben. A dönergyilkosságok valós tragédiáját egy fiktív történetben ágyazva meséli el Katja (Diane Kruger) személyén keresztül: a nő férjét (Numan Acar) és gyerekét veszti el egy nácik által kitervelt robbantásban, ami kizárólag civileket célzott.

Aus dem Nichts

A film három részre bomlik, a tragédia, a tárgyalótermi dráma és az ítélet következményeit meséli el nekünk a saját forgatókönyvéből dolgozó direktor különböző képi stílusokban. Akin szenvtelen, nem ítélkezik, csak bemutat – Diane Kruger parádés játékán – nem véletlenül hozta el Cannes-ból a legjobb színésznő díját – keresztül azonban mégis pillanatok alatt bevonja a nézőt, aki együtt szenved a családját ilyen méltatlan körülmények között elveszítő nővel.

Amíg Vuletic feloldozást ad hősének, és vele együtt a nézőnek is, addig Akin egyre erősebben szorítja valamennyiük szívét, ami a film végére sajnos megszakad. Hogy ezek után mi a válasz a rendezők által feltett kérdésre, van-e élet a másik halála után? Van akinek van, van aki pedig, még ha testben talán tovább is él, szeretteivel együtt hal.

Aus dem Nichts

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya