Magazin

Stílushelyzetek és -gyakorlatok – Cowboy Bebop

Azok a szerencsések, akik az idei Filmszemlén látták Pálfi György Final Cut című filmjét, talán emlékezhetnek, hogy a snittek között a Cowboy Bebopból is feltűntek részletek. Ez a kicsiny pillanat újra emlékeztetett minket azokra a jelentős, erőteljes és meghatározó élményekre, melyeket a Beboppal kapcsolatban átéltünk, ezért elhatároztuk, hogy újra felelevenítjük minden idők egyik legjobb anime sorozatát.


Hirdetés

A Cowboy Bebop minden népszerűségi listán és összesítésen sorra előkelő helyen végez, nem is véletlenül. A mintegy 26 részből álló sorozat nemcsak mesteri eleganciával, pontos részletgazdagsággal, gondolatisággal és ötletességgel készült, de a többszörös intertextualitás, a részek zeneisége és a stílus- és műfajkonfúzió is hozzájárulnak ahhoz, hogy az anime-széria élő és átélhető legyen. Sőt, ez a gazdagság és sokrétűség teszi újra és újra kötelezően megnézendővé az epizódokat.

A 2071-ben játszódó történet főszereplői, Spike Spiegel, Jet Black és Faye Valentine űrközi fejvadászok, akik a megélhetésért vállalják a bűnözők leszerelését. Hozzájuk csatlakozik a szupertehetséges hacker, Edward, és Ein, a titkos adatokat hordozó kutya, akik szintén szerepet kapnak a munkában. Az ösztönös és egyéni célokon túl a szereplők folyamatosan összeszoknak, és megjelenik az együvé tartozás érzése, mely végig irányítja az eseményeket, míg az egyéni sorsok igazi beteljesülésük felé haladnak.

A karakterek kidolgozottsága, életszerűsége és az időleges közös célok és értékek miatt könnyen azonosulhatunk a szereplők együttes és egyéni drámáival is, annak ellenére, hogy az egymás mellett létező, de alapvetően zárkózott életek csak bizonyos fokú közvetlenséget engednek meg a hősök egymás közötti viszonyaiban, és a nézői azonosulás terén egyaránt. Minden karakternek van egy titokzatos, soha meg nem ismerhető oldala, melynek csak darabkáira esik fény, ez a titokzatosság pedig a befejezetlenség, a nyitottság érzetét kelti, és alternatív magyarázatok temérdek lehetőségeit veti fel.

A Cowboy Bebop erőssége – mint említettük – az alapvető és titokzatos drámai sorsokon túl mégis a stílusok és műfajok játékos keverése, valamint a filmes elődök idézése (egy epizód – a Pierrot le Fou – például nyíltan Godard Bolond Pierrot című filmjére utal). A különböző részeket csak gyengén, jelzésképpen fogja át egy nagyobb, háttérdrámákat felvillantó szál, az epizódok mindig füzérszerűen követik egymást, nem ritkán teljesen különbözve az előzőektől. A címnek megfelelően sok elem a westernből jelenik meg (például a magányos hős, a férfibarátságok, a kis, zárt csoport küzdelme a nagyobb ellenséggel), egy rész (a Cowboy Funk) pedig vizualitásában is ezt a műfajt idézi. Ugyanígy alapvető a szerelmes komédia, a romantikus melodráma, az akciófilm és a dráma zsánerének, valamint a film noir stílusának elemeiben történő megidézése, mely a dramaturgiai- és vizuális gazdagságon túl a cselekmény szintén szerteágazó vonalát is mutatja. A részeket azonban minden esetben áthatja a filozófiai többletjelentés és a visszafogott eszmeiség, mely új, alternatív világokat, életlehetőségeket és sorspályákat kínál.

https://www.youtube.com/watch?v=Aw3fN3OPk3A

 

Hasonlóan fontos szerepet játszik a Cowboy Bebopban a zeneiség is, a részek címei ugyanis nem egy esetben utalnak zeneszámokra vagy -stílusokra (Asteroid Blues, Honky Tonk Women, Sympathy for the Devil, Jupiter Jazz, Bohemian Rhapsody). A zene, amellett, hogy egyik főszereplővé válik, sokszor a részek szerkezetét és felépítését is meghatározza. A bebop stílusának megfelelően az egyes epizódokra és az egész animére jellemző a nyugtalan szaggatottság és gyorsaság, az improvizatív impulzivitás, töredezettség és diszharmónia. Ahogy a bebopban, úgy a Cowboy Bebopban is nehéz rátalálni a fődallamra, a cél sokkal inkább az ablakszerű lehetőségek milliárdjainak felmutatása.

Ez az, ami végeredményben összefoglalja az egész Cowboy Bebop széria lényegét. A szövegközi utalások hálója, a nyitottság és fragmentáltság különböző szintjei, a szereplők szaggatott szólói és nyugtalan, drámai, központi dallamba olvadásuk, a számtalan lehetőség és válaszút, a képzelet, az álom, a fantázia és a valóság világunkat más dimenziókhoz kapcsoló fonalai mind-mind egyéni életek misztériumának pontos lenyomatai.

Cowboy Bebop
színes, japán animációs sorozat, 1998-1999

rendező: Shinichirô Watanabe
alkotó: Hajime Yatate

IMDb

Fazekas Balázs

Fazekas Balázs pszichológus, újságíróként specializációja a filmek és a lélektan kapcsolódási pontjai, a pszichológiai jelenségek, elméletek filmes megjelenése, a művek mélylélektani-szimbolikus értelmezései.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!