Magazin

Az Emmy-jelölések elé: Szerintünk ezek voltak 2019-2020 legjobb sorozatai

3.   BoJack Horseman – hatodik évad (Netflix)

Egy két részre bontott utolsó évaddal, idén év elején búcsúztunk a peak TV egyik legjobb – ha nem a legjobb – antihősétől, az antropomorf lótól, aki a sitcomsztársága utáni évtizedekben nem tudott nívós hollywoodi karriert kiépíteni, így az önpusztításba és az arroganciába menekült. BoJack Horseman és barátai hat fantasztikus évadon keresztül bizonyították, hogy egy infantilis viccekkel teli animációs sorozat is képes komplexen és újszerűen vizsgálni az élet (és a showbusiness) nehézségeit és ellentmondásait. 

Ahogy azt sejteni lehetett, az alkotóknak eszük ágában sem volt rózsaszín happy enddel zárni a sorozatot, de nem is akartak végtelen pesszimizmussal búcsúzni a nézőktől. Legszürreálisabb elemei ellenére is a BoJack Horseman mindvégig életszerű és hiteles maradt: a többi tévés antihősnél is mélyebben és keményebb kritikával vájkált a főszereplő felelősségében, mégis szimpátiával és megértéssel viszonyulva hozzá. A BoJack Horseman párját ritkító sorozat, mely előkelő helyet foglal el a Netflix sorozatai és minden idők legjobb szériái között is. (Rácz Viktória)

 

2.   Michael Jordan – Az utolsó bajnokságig (ESPN-Netflix)

„Michael ellen szívesen veszítek” – nyilatkozta valahol a sorozat közepén a világ egyik legjobb kosárlabda játékosa. Magic Johnson, a Los Angeles Lakers korszakos irányítója azon kevesek közé tartozott, akivel nem volt állandó konfliktusban Michael Jordan. Végső soron róla szól ez a film. Mert a The Last Dance, vagyis magyarul Michael Jordan – Az utolsó bajnokságig a legendás Chicago Bulls utolsó együtt töltött szezonjának története, mielőtt a sikerkovács edzőt, Phil Jacksont eltávolítja az első számú közellenség, a klubigazgató Jerry Krause. De ahogy a csapat parádés ’90-es évekbeli játéka is leginkább Michael Jordan nevével forrt össze, úgy van ez ezzel a filmmel is. Mondjuk mire számítunk, ha az egyébként ESPN sportcsatorna gyártotta sorozat produkciós partnerei között ott van a Jump 23, aminek tulajdonosát éppen Michael Jordannek hívják?

Ha ezen az apró tényen felülemelkedünk, a The Last Dance-nek már sokkal inkább előnyét látjuk. Állandó konfliktusok és hiúság ide vagy oda, MJ23 mégis a 20. század egyik legnagyobb sportolója, de hogy a három legnagyobb hatású között van, az szinte biztos (Michael Schumacher és Maradona mellett). Nehéz természete ellenére is csapatjátékos, aki élsportoló mentalitásával tudott egységet teremteni (Pippennel és az egyébként nehezen kezelhető Rodmannel kialakult barátsága legendás), emelni a többieket. Maximalista volt páratlan fizikai adottságokkal és szorgalommal, és ezekből fakadó érzelmeit jól ki tudta emelni a film, akár sikerről, akár kudarcról volt szó.

Jason Hehir több sportdokumentumfilmet készített az ESPN-nek, aminek 30 for 30 dokusorozata a legjobb témákat tudja feldolgozni. A The Last Dance sem csak egy egyszerű portré vagy azok sorozata, hanem érzékletesen rámutat a jordanizmusra. Arra, hogyan tudott a profi sport top terméke lenni egy fiatal kosárlabdázó srác, akiből aztán talán éppen ezért világsztár lesz. Illetve különös volt azt is látni, hogyan tudott elterjedni ez az érzés az egész világra. Nekünk, kelet-európaiaknak pedig elég érdekes volt utólag megtapasztalni, hogyan szivárgott be az amerikai profizmus és az amerikai álom a vasfüggönyön túlra. (Sergő Z. András)

 

1.   Utódlás második évad (HBO)

Az HBO mindig is bevállalós volt a saját gyártású sorozataival, az Utódlás azonban kivétel: nem ez a legszokatlanabb széria a csatornán. Nem formabontó, nem progresszív, nem kísérleti. Hanem tökéletes. Az Utódlás – és különösen annak második évada – attól zseniális, hogy tökéletesen tartja az arányokat. Elitista és elitellenes. Cinikus és hiteles.  Szappanoperás és Shakespeare-i. Ez a sorozat képes arra, hogy egyszerre figurázza ki az amerikai felső tízezret, és hitesse el, hogy ez a világ tényleg így működik.  

Az első évad közel sem volt hibátlan, a másodikra viszont az írók és a színészek belerázódtak: kidobták a túl harsány csavarokat, és helyette nüanszokkal kezdték el felfrissíteni a tartalmat. Egy remek egyensúly jött létre, ahol a középpontban zajló királydráma (kié lesz a négy gyerek közül a családi cég?) és a mellékesen megjelenő, zárójeles megjegyzések (pl. a legesélyesebb jelölt álmában beszarik az ágyba) nem ütik egymást, hanem felerősítik a mondandót. A fordulatok így tényleg kiszámíthatatlanná válnak: nem lehet megtippelni, hogy mi lesz vagy hogy a családfő hogyan dönt, de ha valami váratlan történik, az is jól fekszik a sorozat világában. Az ellentétes politikai oldalon álló család beemelése kifejezetten jó húzás volt, a készítők mindezt se nem túl didaktikusan, se nem túl homályosan vezették fel. 

Az Utódlás megérdemelten fog tarolni az idei Emmy-n (legalábbis ez a mi tippünk), de fontos megjegyezni, hogy ez a sorozat nem való mindenkinek: a nyelvezete, a történet politikai-gazdasági vetületei szükségessé tesznek némi háttértudást a világ működéséről. Aki viszont végre azt szeretné látni, hogy mi is zajlik az elit életében, az végre valódi pillantást nyerhet – luxusfeleségek nélkül. (Tóth Nándor Tamás

 

Ha még többet akartok nosztalgiázni, itt a tavalyi toplistánk 2018-2019 legjobb sorozataival!

Filmtekercs.hu

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya