Magazin

Észt Hét 2017: A kisember tragédiája – Színlelők

Fordított otthon-inváziós horror is lehetett volna a Színlelők, vagy akár kiváló társadalmi tablót festő lakásfilm is. A kettő metszetéből született alkotás majdnem jó lett.

Anna (Mirtel Pohla) és Juhan (Priit Võigemast) gazdag barátaik tengerparti villájában töltenek pár napot. Életükkel komoly gondok vannak: közös döntés után a nőnek abortusza volt, a férfi munkahelye bizonytalanná vált, és a kettejük közti bizalom is inog. A második éjszaka befogadják a környéken vadkempingező párt. A vendégek élete szintén nem könnyű, a férfi munkanélküli. A ház tulajdonosainak vélik őket.

Onnantól válik érdekessé a Színlelők, amikor a befogadott pár a ház tulajdonosainak nézi őket. Anna kivirágzik. Az addig szégyenlős, esendő, igénytelen nő élvezettel éli bele magát új szerepébe, és viselkedésével rákényszeríti férjét is. Erős a Toni Erdmann-párhuzam: a német filmben az apa az idióta Erdmann úr segítségével hozta állandóan zavarba lányát, ezzel viszont sikerült tükröt tartania a lány elé, és végül sikerült újjáéleszteni kiüresedett viszonyukat.

Az érdekes adalék végig ad egyfajta frissességet a filmnek, de ennek ellenére nem mehetünk el a hibák mellett. Vallo Toomla elsőfilmes rendező – akit az Észt Hét szervezői el is hívtak a vetítésre – számtalan eszközt alkalmaz, amivel eltaszítja szereplőit a nézőtől, melyek egy része előnyös, egy része viszont kifejezetten árt az élménynek. Pozitív példa például a modern építészet és dizájn elidegenítő hatásmechanizmusa. Csupa rideg fémből, színtelen betonfalból és minimalista bútorból áll a nyaraló.  A rosszabb eszköz az, hogy a rendező minden jelenetet túlnyújt. Mindig kitart a kamera, mindig tovább láthatjuk a jelenet helyszínét, mint ameddig ott történnek események.

Ennél is nagyobb gond, hogy hiányoznak a frappáns párbeszédek. A főszereplő házaspár se nem viccesen, se nem gúnyosan nem ugratja egymást. Nincsenek belső poénjaik, saját kifejezéseik, nem élcelődnek, még csak nem is cseszegetik egymást. Értem én, hogy épp a kapcsolatuk válságát akarja bemutatni a rendező, de én azt láttam, Anna és Juhan nem egyszerűen elhidegültek egymástól, hanem igazán sosem szerették egymást.

Pedig a Színlelők egyrészt alaposan és szépen építkezik. Minden jelenetnek fontos helye van, mind tovább süllyeszti a szereplőket a hazugság, azaz az élet mocsaraiba. A Színlelők számtalan aktuális filmes irányzathoz kapcsolódik a vacsorafilmektől az otthont támadó (home invasion) horrorokig. Szerencsére a trendkövetésnek csak kisebb része erőltetett (az egyik ilyen épp a lezárás sajnos), a többség bravúrosan illeszkedik a moziba. Toomlának még biztosan fejlődnie kell, de ennél ígéretesebb kezdést csak ritkán láthatunk.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya