Magazin

Titanic 2014: Gyógyírás – Vakon

Vakon (Blind)

Vakon (Blind) A bezártságról, az elszigeteltségről, a magánnyal való küzdelemről szól a Titanic filmfesztivál egyik legjobb versenyfilmje, a Vakon. Az Oslo, augusztus forgatókönyvírója létrehozta a Felforgatókönyv és a Szkafander és pillangó ötvözetét úgy, hogy mindkét alkotásból a legjobbat gyúrta össze.

Két éve éppen a Titanic filmfesztiválon láttam az Oslo, augusztust – emlékszem, egy olyan barátommal néztem, aki azóta már Norvégiában él. Elképesztett, ahogy az a film a szabadságvágy felszínes igényét vegyítette a függőség mélyben gyökerező erejével. Az időben szűk keretek között játszódó dráma sokszor csak kívülről figyeltette a nézővel karaktereit, ezzel azonban önreflexióra kényszerített, visszapattantam saját magamra (ezt az érzést meg is elevenítette az Oslo, augusztus abban a jelenetben, ahol Anders a kávézóban ülve nézi a járókelőket). Most, két évvel később már hazatért az a barátom, és éppen vele néztem meg a Vakont a Titanic Filmfesztiválon, amely képes volt a továbbra is forgatókönyvíró, de immár rendezőként is bemutatkozó Eskil Vogt előző munkájának nyomába érni.

Az említett benyomások visszatérnek a Vakonban, noha kicsit másképp. Az új alkotásban hasonlóképpen a magány képezi a központi problémát a főhős életében, az egyedüllétet azonban itt a belső függőség helyett egy külső hiányosság okozza. Ingrid (Ellen Dorrit Petersen) néhány éve elvesztette látását, azóta teljesen elzárkózik a világtól. Magányosan ül nappalijában az ablak mellett, miközben különböző képzeteket gyárt nem létező szomszédjairól, férjének meg nem tett cselekedeteiről. Házastársa, Morten (Henrik Rafaelsen) hiába próbálja kirobbantani kedvesét a négy fal közül, a nőnek ahhoz előbb saját belső félelmeivel kell leszámolnia.

Vakon (Blind)

A Vakon valójában több szálon fut, és nagyjából a 96 perces játékidő harmadáig nem tudjuk biztosan megmondani, az egyes szálak milyen súllyal, milyen értelemben kapcsolódnak Ingrid életéhez. A film ezen szakaszában a csend a meghatározó. Amikor a főszereplő szobáját veszi a kamera, a mozdulatlanság és a hangok hiánya vizualizálódik. Eskil Vogt rendező zsenialitása éppen abban áll, hogy a látás elvesztését képes a mozgókép ősi eszközével, a látvánnyal érzékeltetni. Igazi közösségi moziélmény: a néző eggyé válik a csend alatt a közönséggel, a nézőtér minden zörejét, egy tüsszentést, egy kukoricaroppanást a magunkénak érzünk, és mindez felnagyítja azt a kellemetlen érzést, hogy egy meztelen, vak nőt nézünk.

A rendező a kényelmetlen percekkel nem öncélúságból kínozza a nézőt, Ingrid legbensőbb félelmeit érzékelteti a jelenetekkel. Később ki is mondja: vajon a férjem ma nem ment dolgozni, hanem itt maradt a fotelban, és engem néz? Ez a szorongás teszi cselekvőképtelenné a főhőst. Mégis Ingrid szerencsés, mert rájön, hogy félelmei kiírásával, szándékos felnagyításával talán képes lesz úrrá lenni nyomorult helyzetén. Az általa megírt banális helyzetek, valamint az író-írott viszonya a Felforgatókönyv vagy az Adaptáció legjobb pillanatait idézi, ilyenkor a dráma játszi könnyedséggel vált át bohózatba.

Vakon (Blind)

„Ha az a főszerkesztő meg tudott írni a pillantásával egy könyvet, akkor én is képes vagyok rá” – a vak nő a Szkafander és pillangó főhősét, Jean-Dót idézi meg, aki egy autóbaleset miatt teljesen mozgásképtelenné vált, és bár csupán pislogásra volt képes, külső segítséggel írt egy regényt életéről. Rendkívül jó a párhuzam, hiszen bár a fogyatékosságok éppen ellentétesek (Ingrid szabadon mozog, Jean-Do remekül lát), az emberre mégis ugyanolyan hatással van: elszigeteltséget és magányt vált ki. Így nyújt egyetemes gyógyírt a testi fogyatékosság problémájára a művészet, és e gondolat képezi a film legfőbb üzenetét.

Nagyon hittem benne, hogy a Vakon nyer majd a Titanicon. Rég láttam ilyen szép, a filmművészet határait tágító, mély és nevettető alkotást. Az, hogy végül egy másik mozi nyert (Viktória), csak azt mutatja, idén elképesztően magas színvonalat ütött meg a filmfesztivál.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]kercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya