A Titanicon tartotta premierjét a Fekete leves, ennek köszönhetően szó szerint be kellett verekednem magam a vetítésre, de az olvasókért, és egy magyar, független, szinte nulla forintból forgatott akciófilmért mindent.
A Filmalapot megkerülve született meg Novák Erik (Zuhanórepülés) új filmje, amely bevallása szerint közösségi alkotás. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden tagja ingyen (tulajdonrészét cserébe) vállalta a közreműködést. A mű korántsem lett hibátlan, de az ilyesfajta örömfilmezéstől nem is ezt várjuk el – a film pont amiatt működhet, mert nem veszi magát annyira komolyan.
Novák Erik új filmje szorosan kapcsolódik a Zuhanórepüléshez: nem csak a színészek, de kedvelt témája (alvilág és drogok) és zsánere (akció-thriller) is összeköti őket. A történet kiindulópontját az adja, hogy a könnyelmű DJ (Feaky D, polgári nevén Perjés Zoltán) elpókerezik 10 millió forintot, amit meg kellene adnia, de természetesen nincs miből. Itt jön a képbe a Máté Gábor által alakított pártfogó, aki megsúgja, hol lehetne lekapcsolni egy kertek alatt furikázó pénzszállító autót. A kokón vegetáló lemezlovas persze nem kívánja összevérezni a saját kezét, ezért felkéri az elmegyógyintézetben rehabilitálódó Eriket (Novák Erik), hogy rántson össze pár szobatársat a bulira – Szabó Simon, Nagy Zsolt és Fátyol Hermina rá is bólint. A sok fegyverrel, művérrel és kokainszippantással tarkított fekete leves persze csak ezután következik.
Kész forgatókönyv helyett mindössze egy négy oldalas treatmenttel vágtak neki a forgatásnak. A filmben szereplő összes színész és fél-színész improvizál, ami hol remekül sül el, hol találni tévesztést. A szereplőknek nem mindig sikerül pontosan vagy frappánsan reagálniuk egymásra, és jó néhány jelenet túl hosszúra sikerült, így egyszerűen kifullad a végére. Például a dealerkedő Herczeg Zoltános részből lehetett volna húzni, így nem lenne olyan érzésünk, mintha egy hosszúra nyúlt Youtube-videót néznénk arról, ahogy a haverok felvették milyen menő kokózni a verdában. Ráadásul ezek után még a vevőhöz is felmennek, hogy ott is folytatódhasson a kokaincunami (szerencsére Novák Erik nem csak filmet rendez, hanem hatalmas vaginákat is előszeretettel festeget – mindez garantálja, hogy unatkozni a DJ lakásában játszódó jelenetek alatt biztosan nem fogunk, lesz mit nézegetni a falakon). Ellenpéldaként felhozható a pörgősre és szórakoztatóra sikerült pénzszállító kirablása, vagy amikor a főmaffiózó (Vágvölgyi B. András) kiosztja béna alkalmazottjait.
Ha már felmerült Vágvölgyi neve, mindenképpen érdemes néhány szó erejéig megemlékezni a színészekről. Egyfelől ott vannak A színészek: Máté Gábor, Nagy Zsolt, egy nyúlfarknyi szerep erejéig még Fekete Ernő is feltűnik, Szabó Simonnak pedig szokás szerint minden megmordulását nevetés kísérte a vetítésen. Másfelől egy-két lelkes amatőr meglepően szórakoztatóan alakította karakterét: Perjés Zoltán mellett Vágvölgyi B. András volt az, aki helyenként ellopta a show-t a profik orra elől.
A no-budgetnek köszönhető, hogy technikailag hagy némi kívánnivalót maga után a Fekete leves. A levetítésre került film, ha jól tudom, még nem a kész verzió volt, ezért lehetett annyi gond a hanggal, pl. helyenként nagyon rossz minőségű volt, és alig lehetett érteni mit beszélnek a szereplők. A kézikamerázás nem válik zavaróvá, kivéve az első jelenetben: ott annyira mocorgott a kamera, hogy a gyomrom hálát adott az utána következő pár statikus képért. A kamerát igyekeztek szokatlanabb helyekre is lerakni, így került fel az autó kormányára, valakinek az ölébe, vagy a helikopter oldalára. A zenéhez pedig annyit fűznék hozzá, hogy már a Zuhanórepülés esetében is kifejezetten tetszett a zeneválasztás, de majdnem minden jelenet alá nekem feleslegesnek és indokolatlannak tűnt aláfestő muzsikát tenni.
Ha valaki még nem temette el teljesen a magyar zsánerfilmet, de már unja a romkomokat, ha valaki képes szemet hunyni afelett, hogy ez nem milliókból készült, technikailag tökéletesre járatott film, hanem baráti és szakmai szeretetből összetákolt alkotás, az bátran merjen egy kanállal a Fekete levesből – április 10-én (csütörtök) 21:00 órától a Toldiban megnézhetitek.