Magazin

Tíz nagyszerű sci-fi, ingyen a neten

A sci-fi reneszánszát éljük? Egyre több alkotás kerül a mozikba, 2013-at a sci-fi évének kiáltották ki… de ha nem elégszel meg havonta egy moziba illő alkotással (és miért tennéd?), elég ránézned a netre. Hihetetlen kisfilmek várják, hogy felfedezd őket. Íme tíz!

A Filmtekercs sorozatot indít, hogy a net mélyéről kibányásszuk a legszebb kincseket: amatőr (és kevésbé amatőr) alkotók vászonra illő rövidfilmjeit. Első cikkünk témája a sci-fi. Hangszórót be, függönyt össze: jönnek a filmek!

 

 

 

ROSA

Nem kell ahhoz hollywoodi óriásstúdiónak lenned, hogy brutális látványvilágot kreálj. Elég, ha varázsló vagy. A fiatal képregény-illusztrátor, Jesús Orellana egymaga, költségvetés nélkül rakta össze ezt a kisfilmet. Csak úgy, a szabadidejében. Egy év alatt. Én egy éve nem raktam rendet az íróasztalomon, node én nem is vagyok varázsló.

A ROSA talán kissé repetitív, a sztorija pedig csak onnan derül ki, ha elolvasod a Youtube-on („Rosa, a cyborg az emberiség utolsó reménye egy a természetes élettől megfosztott világon”), de a grafika tökéletesen elképesztő. Hab a tortán, hogy a leírás szerint nagyfilm is lesz belőle, bár elég sok „under development” hírt olvastunk már a kételkedéshez.

RUIN

Újabb négynagybetűs cím, újabb grafikai demonstráció. A RUIN sem szolgál egyébbel, mint elképesztő képi világú akciójelenetekkel, de valahogy nem bírok elégedetlen lenni. Talán azért, mert minden érzékem egy sci-fi motoros üldözés emlékeivel van tele. Aminél menőbb dolog, természetesen, nem is létezik a világon.

Wes Ball animátor két évig dolgozott a projekten, és nem csak az internet elismeréseit söpörte be, de egy nagy stúdióét is. Mert tudjátok, mi lenne még menőbb? Egy teljes film, ismét, aminek ez csak egy jelenete lenne. És lám, itt is azt írja a film oldala, hogy a megvalósítás „folyamatban van” a 20th Century Foxnál. Adja az ég.

Portal: No Escape

A népszerű játék univerzumában játszódó kisfilm a portálpuska trükkjeire épül. A bevezetés talán túl hosszadalmas lett, az akció pedig túl kevés, de akkor is üdítő dolog egy élőszereplős mozicska ezzel a minden idők egyik legjobb játékötletével. És a vége tökéletesen méltó GlaDOShoz.

Dan Trachtenberg reklámfilmes 2011 augusztusában töltötte fel a filmet; az első nap egymillióan nézték meg. Hírek szerint ő rendezi majd a Y: The Last Man című képregény adaptációját is, amit már alig várunk. Itt pedig látható egy még rövidebb összefoglaló a kisfilm készítéséről.

The Gift

Android Ladákkal. Egy tökéletes világban ez a két szó pont elég kellene legyen, hogy egy stúdió beleöntse az ötletbe a világ minden pénzét. De mert a mi világunk nem tökéletes, az Én, a robotot idéző android csak öt percben balhézik össze Moszkva utcáin a rendőrséggel.

Carl Eric Rinsch alkotása a Philips „Parallel Lines” című kampányának részeként született (extra-szélesvásznú, háttérvilágításos tévéiket reklámozták vele), bizonyítva, hogy a reklámiparból szökőévenként valami jó is kisülhet. Például egy android Ladákkal.

Aliens vs. Coffee Machine

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Qnbijp5sQJA

Ez a filmecske már kevésbé nyűgöz le a vizualitással (hogy finoman fogalmazzak), cserébe ötletes. A maximum 360 pixeles felbontásért nem is olyan szörnyű kár. Inkább örüljünk, hogy Henrik Bjerregaard Clausent bizarr fantáziával áldotta meg az ég, ő pedig fogta, és hozzácsapta az Alien-univerzumhoz. Nagyon helyes, barátom, nagyon helyes.

Cockpit: The Rule of Engagement

Ez a film kivételesen még történetet is tartogat, noha elég egyszerűt. A galaxis szélén olyan idegenekkel kell felvenni a harcot, akik képesek az elme irányítására; vajon a hazatérő pilóta önmaga még vagy sem? Talán itt volt a legkevesebb szükség a vizuális effektekre, és az biztos, hogy itt a legkevésbé érdekesek önmagukban, de a régi erkölcsi dilemma ilyetén feldolgozása – „az egyén élete fontosabb vagy a közösségé” – megéri azt a tizenkét percet.

A filmet alig háromezer dollárból hozta ki Jesse Griffith rendező, és munka után dolgozott vele minden nap. Számos fesztiválon szerepelt, és naná, hogy ő is kidolgozott egy nagyfilmes forgatókönyvet, adaptációról azonban nincs hír.

Sight

Tegyük fel, hogy a Google Glass már ott van mindenütt. Tegyük fel, hogy erre is létezik pármillió app. Tegyük fel, hogy randizni megyünk. Ohó, ez nem sülhet el jól: a mezőny legkevésbé science-fiction darabja egyben a legszatirikusabb is.

Írói kreativitásban a Sight viszi el a pálmát ebből a tízes csoportból. Eran May-raz és Daniel Lazo a jeruzsálemi Bezalel Művészeti Akadémia végzőseiként készítették ezt a vizsgafilmet.

The Raven

Bevallom, ezt a filmet csak a robotjai juttatták a listára. Elhiszem, hogy ez is része egy nagyobb sztorinak, de önállóan, történetként akkor is nagyon halovány – viszont van benne cyberpunk rendőr-lépegető, ami a negatív-pozitív egyensúlyt pont kihozza nullára.

Ricardo de Montreuil filmjéek jogait a Universal vásárolta meg, és Liam Hemsworth-t, Mark Wahlberget és Gerald Butlert egyaránt hírbe hozták már a produkcióval.

Somnolence

Cyberpunk rendőrrobot itt is szerepet kap, csakhogy ehhez a filmecskéhez már sztorit is írtak. No nem nagyot, de ígéreteset. És szinte már karaktereket is. A Somnolence mind vizuálisan, mind kidolgozottságában a mezőny egyik legerősebb darabja.

Patrick Kalyn az Avatar, a King Kong és a District 9 látványán is dolgozott. Meglátszik: az effekthasználat határozottan a District 9-t idézi, nem tolakodó, de annál alaposabb. A forgatás mindössze két nap alatt lezajlott, ami ad egy benyomást a csapat hatékonyságáról.

Hybrids

És egy idegenes-inváziós darab, hiszen miféle válogatás lehet meg anélkül? Morcos anyuka vadászik ufónak kinéző ufókra, szőke haj + nagy gonosz puska + egy kis trükk: a Hybrids egy izgalmas és még ebben a mezőnyben is kiemelkedő látványvilágú film.

A filmet Patrick Kalyn rendezte, ismét. Vissza is köszön benne a remek hernyórobot, pár képkockáig. Csakúgy, mint a Somnolence, a Hybrids is egy nagyobb koncepció része. A rendező jelenleg ezen az ötleten, egy nagyfilmen dolgozik.

És mi persze ezt is alig várjuk. A sci-fi talán a reneszánszát éli a moziban, talán nem, de az interneten kétségtelenül kivirágzott.

Avatar

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

  • […] Tíz nagyszerű sci-fi rövidfilm – kisfilm válogatás – Filmtekercs.hu. A sci-fi reneszánszát éljük? Egyre több alkotás kerül a mozikba, 2013-at a sci-fi évének kiáltották ki… de ha nem elégszel meg havonta egy moziba illő alkotással (és miért tennéd?) , elég ránézned a netre. Hihetetlen kisfilmek várják, hogy felfedezd őket. Íme tíz! A Filmtekercs sorozatot indít, hogy a net mélyéről kibányásszuk a legszebb kincseket: amatőr (és kevésbé amatőr) alkotók vászonra illő rövidfilmjeit. […]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya