Magazin

Túlélés – A Csatahajóval megbukott rendező új filmje kasszát robbantott (Box Office január 10-12.)

A túlélő (Lone Survivor) Mark WalhbergVáratlanul nagy sikert produkált a Mark Walhberg főszereplésével támogatott A túlélő. A kritikusok által elismert, a nézők által imádott mozit eddig hanyagolták a díjszezonban, a lendületes rajt hatására ez viszont megváltozhat. A díjazók kedvencei eközben rendre csalódást keltő teljesítményt nyújtanak.

Két hét szűk körű vetítés után közel háromezer mozi által vette műsorra A túlélőt (Lone Survivor, magyar bemutató: február 6.), ami rögvest óriási sikerrel debütált a széles közönség előtt. 38,5 millió dolláros bevételével szinte azonnal visszatermelte gyártási költségeit (40 millió) Peter Berg katonai drámája, amelynek a 150 millióra is reális esélye van a nézők rendkívül pozitív megítélése folytán.

A túlélőről e rovat hasábjain két hete írtunk, akkor azonban még nem volt egyértelmű a közönség határozott állásfoglalása a film magas színvonala mellett. A kritikusok ennyire nem voltak lelkesek, azonban a közösségi portálok miatt egyre fontosabbak a pozitív nézői visszacsatolások, ennek ékes példája lesz Mark Walhberg új durranása. Megvan tehát az év első meglepetése, és egy újabb üzenetet kap Hollywood arra vonatkozóan, hogy a jövőben az emberek szerint jó filmek még több bevételt hoznak, a rosszakat pedig még hamarabb süllyesztőbe küldenek.

A túlélő (Lone Survivor)
A túlélő (Lone Survivor)

Tovább folytatódik a Jégvarázs (Frozen, magyar bemutató: december 5.) diadalmenete, nézettsége megint csak minimálisat csökkent, és bemutatásának nyolcadik hetében is 15 millió feletti bevételekre tesz szert a mese. Bár valószínűleg nem fog bekövetkezni, de van rá esély, hogy végül a Disney birtokolja 2013 legsikeresebb animációjának címét – ehhez még 50 millióra van szükségük a hercegnőknek.

Hazánkban harmadik hete óriási nézettséggel fut A Wall Street farkasa (The Wolf of the Wall Street, magyar bemutató: december 26.), és úgy tűnik, az Egyesült Államokban is egyre jobban rátalál a közönségére a Leonardo Di Caprio-mozi. Relatív értelemben annyira sikeres már szinte biztosan nem lesz Martin Scorsese filmje, mint Magyarországon, viszont várhatóan átlépi az egykor álomhatárnak számító százmillió dollárt. Ezzel szemben a vele egyszerre indult, nagyjából azonos költségvetéssel bíró Walter Mitty titkos élete (The Secret Life of Walter Mitty) már a 13. helyre esett vissza, és igen rövid időn belül bukásként távozik a tengerentúli mozikból.

A hét egyetlen új premierje volt a Herkules legendája (The Legend of Hercules, magyar bemutató: január 30.), és azonnal el is hasalt az Egyesült Államokban. A 8,6 millió dollár nagyon kevés a 70 milliós költségvetéshez képest, és bár ez csak az első hétvége bevétele, a bukás bélyege miatt esélye sincs legalább a büdzsé felének visszatérítésére sem.

Herkules legendája (Legend of Hercules)
Herkules legendája (Legend of Hercules)

A Renny Harlin (Cliffhanger – Függő játszma, Még drágább az életed) rendezte szandálos film elképesztően negatív véleményéket váltott ki az amerikai kritikusokból: „olcsónak tűnő, rossz színészekkel teletűzdelt és unalmas”. A nézők ennyire azért nem voltak lesújtók, de közülük is csak igen kevesen értékelték pozitívan a mozit, és ez tovább rontja a Herkules legendájának reményeit.

Nehéz megérteni, hogyan adhatott ilyen sok pénzt a Millennium Films erre a mozira, hiszen az Egyesült Államokban nem igazán vevők a történelmi filmekre (ennek ellent mond, hogy idén lesz még egy Herkuleses premier Dwayne Johnosonnal a címszerepen, ez lesz a nyáron érkező Hercules: The Thracian Wars). Talán a főszereplőnek leszerződtetett Kellen Lutz kapcsán azt hitték, az Alkonyat-rajongók tömegével veszik majd a jegyeket, pedig az már többször kiderült, a hisztéria nem színészi képességeik kapcsán alakult ki, hanem a szerep kapcsán. A világ többi részén viszont jószerével ismeretlen a főszereplő neve, márpedig az aktuális tendenciák azt mutatják, a nemzetközi piacokon jóval nagyobb húzónevet jelenthet egy-egy sztár.

Persze néhány név az Egyesült Államokban is képes becsábítani a közönséget, ékes példa erre az Amerikai botrány (American Hustle, magyar bemutató: január 23.), amelynek bevétele épp a héten lépte át a 100 millió dollárt. Bár most kissé lanyhult az érdeklődés, a Golden Globe-díjak és csütörtöki Oscar-jelölések újabb lökést adhatnak David O. Russel vígjátékának, és az már szinte biztosan elég lesz a 150 millióhoz.

Amerikai botrány (American Hustle)
Amerikai botrány (American Hustle)

A díjszezon folyamán sok elismerésben részesülő mozik közül viszont bevételi szempontból sajnos az Amerikai botrány a kivétel, és ez éppen a legutóbbi hétvégén vált egyértelművé. Meglepő fordulatok persze még bekövetkezhetnek, most azonban elég reménytelennek tűnik négy, sokat méltatott dráma helyzete. Az Augusztus Oklahomában (August: Osage County, magyar bemutató: január 16.) még viszonylag jó helyzetben van, hiszen a legutóbbi hétvégén már 7,3 milliót tudott begyűjteni, noha még mindig 1000 kópiaszám alatt jár, itt viszont nagy segítséget jelent az eredeti darab évek óta töretlenül tartó Broadway-sikere.

Az eddigi mindenki által dicsért A nő (Her, magyar bemutató: február 6.) viszont már nem volt képes tartani a limitált vetítés idején tapasztalt fokozott érdeklődést a nagyközönség előtt. Több mint 1600 új moziban vetítették a múlt hétvégén, mégis csak 5,4 milliót tudott összegyűjteni. A kudarcot az az érték mutatja a leginkább, hogy az egy teremre eső jegyeladás átlaga alacsonyabb volt a Herkules legendájánál.

Ennél jóval kisebb mértékben növelték a Coen-tesók által dirigált Inside Llewyn Davis kópiaszámát (156-ról 729-re), mégis A nő alá csökkent a mozinkénti átlaga. Bejött tehát, amit korábban is mondtam: ami a New York-iaknak kihagyhatatlan, az nem biztos, hogy ugyanúgy megmozgatja az ország többi részén élőket. És a társaihoz hasonlóan a Nebraska sem találja közönségét, még mindig 1 millió dollár alatti összegeket gyűjt csak Alexander Payne drámája.

Az éhezők viadala - Futózűz (The Hunger Games - Catching Fire)
Az éhezők viadala – Futózűz (The Hunger Games – Catching Fire)

A tavaly bemutatott mozik kapcsán a legfontosabb fejlemény, hogy Az éhezők viadala – Futótűz (The Hunger Games: Catching  Fire, magyar bemutató: november 21.) összbevétele körülbelül péntek éjfélkor átlépte a Vasember 3ét, ezzel 2013 legsikeresebb filmjévé vált. A díjesélyes drámák térnyerése rendkívül negatív hatást gyakorolt néhány mozgóképre, A pofon egyszerű (Grudge Match, magyar bemutató: március 27.) talán a legnagyobb elszenvedője ennek, hiszen míg a múlt héten egészen jó számokat hozott, most a mozik harmada levette műsorról, így az utolsó esély is elveszett a költségeinek hazai megtérítésére (hazának ellenben a nyakamat rá, hogy óriási siker lesz). És bár nem tavalyi, hanem már 2014-es premier, de a másodikról a kilencedik helyre zuhant vissza a Paranormal Activity: The Marked Ones – nem csoda, hogy már a kitalálók is le akarják zárni a szériát.

Eddig sem volt szegényes a kínálat a mozikban, a jövő héten ennek ellenére négy széleskörű premier is érkezik. A legnagyobb esélye az első hely megszerzésére mégis szerintem A túlélőnek van, de ide várják a Jack Ryan: Árnyékügynököt és az afro-amerikai humoristapáros főszereplésével készült Ride Alongot is a producerek. Rajtuk kívül lesz még animáció (A mogyoró-meló) és horror is (Az ördög ivadéka), hogy teljes legyen a választék.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya