Magazin

Uránia Filmnapok 2015: A zene hatalma

molnar_kata_orsolyaEbben a redva időben semmi kedvem nem volt kidugni az orrom, még ha oly’ csábító is volt a program: Fejős Pál A nagyváros mostohái Darvas Ferenc élő zongorakíséretével. Szerencse, hogy erőt vettem magamon, mert ritka szívmelengető élményben lehetett így részem!

Molnár Kata Orsolya írása.

Igazi csemegével kényeztette közönségét az Uránia, hogy műsorára tűzte – még ha csak egy este erejéig is – Fejős Pál A nagyváros mostohái című filmjét. A rendező New Yorkban forgatta művét, így kaphatott helyet az Uránia FIlmnapok a migrációt középpontba állító programjában. Fejős kalandos életutat járt be, néhány amerikai film után hazatért, hogy elkészítse 1932-ben a Tavaszi záport és az Ítél a Balatont, majd gyakorlatilag világkörüli útra indult, dolgozott osztrák és svéd filmen, és később antropológusként Madagaszkáron és Thaiföldön is forgatott.

Az 1928-as A nagyváros mostohái meglepően modern film, hihetetlenül szellemes, a saját korán túlmutató alkotás. A történet habkönnyű románc: Jim (Glenn Tyron) és Mary (Barbara Kent) egy kemény munkahét után Coney Islandon találkozik. Szerelem ez első látásra, a két fiatal együtt tölti az egész napot, hogy aztán este a vurstliban is együtt mulassanak. A nagy tömegben azonban elvesztik egymást szem elől… Hogy hogy találnak egymásra – mert persze egymásra találnak –, maga az isteni gondviselés. A truvájt nem is a sztori, hanem a bámulatos kivitelezés biztosítja: párhuzamos montázsok, egymásra kopírozott képek, remek dinamika és a cinéma veritét megelőlegező kézikamerás felvételek.

A film önmagában is nagy élmény, de valószínűleg fele ilyen hatásos se lett volna Darvas Ferenc zongorajátéka nélkül. A zeneszerző a közönséggel együtt nézte a filmet, és helyben rögtönzött rá hangulathoz illő képsorokat – csakúgy, ahogy a némafilm korszak muzsikusai tették anno. Darvasnak nagy gyakorlata van ebben, nem egyszer lehelt már játékával új életet a film megporosodott történeteibe. Döbbenetes, hogyan vált élővé minden kocka a zenétől, s hogyan született a produkció a szemünk láttává újjá, egyszerivé, megismételhetetlenné. Érezte ezt az egész közönség, hiszen a film döbbenetesen jól működött: a nézők együtt nevettek, együtt izgultak a két szerelmesért, és egy emberként tapsoltak aztán az előadás végén hosszú percekig két brilliáns művésznek, Fejős Pálnak és Darvas Ferencnek.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Jelenleg a Filmtekercs Vizuális Kultúráért Egyesület alelnökeként a Filmtekercs offline rendezvényeiért és partnerkapcsolataiért felel. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Filmtekercs Filmklub s03

Filmtekercs Filmklub

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya