Magazin

Torzult férfi öntudat – Vadállat

Bosszúfilm létére a Vadállatot nem a megtorlás tárgya, hanem a torz jellemfejlődés határozza meg. Az ír Brendan Muldowney megdöbbentő lélektani pontossággal adja vissza egy meg(gy)alázott férfi maszkulin öntudatának visszaszerzési kísérletét.

Paul, az ír középosztály ma született báránya, fotóriporterként mégis a városi erőszak témakörét vizsgálja. Egy napon maga is egy brutális támadás áldozata lesz, s a kórházban már kasztráltan ébred fel. Valamennyi önbecsülését elvesztve kell szembenéznie az élet és a lelkében felgyülemlő harag kihívásaival.

A beharangozó szerint a Vadállat a Taxisofőrt idézi, de ez csak a városi környezet bemutatására igaz. Muldowney Dublin utcáit hányadéktól tocsogó közegként ábrázolja, ahol piásüvegen marakodó hajléktalanok, kitárulkozó prostituáltak és primitív utcakölykök töltik mindennapjaikat. Egy tévériporter az elharapódzó erőszakot naivan a túlzott alkoholfogyasztás logikus következményeként dolgozza fel, holott a valóság dermesztőbb rémképet mutat: a kegyetlenség már ösztönösen beköltözött a lakossági lelkület legmélyére.

A rendező az illúzióktól mentes városképre húzza fel Paul félresikerült önterápiáját. A bosszú motívuma helyett a kasztrálás traumáját helyezi az előtérbe, s következetesen mutatja be a meghasonlott férfiasság beismerésének és feldolgozásának fázisait. A főhőst egyszerre szorongatja a magazinok irritáló testkultusza és saját, globális félelembe taszított elméje. Önsanyargató eszmefuttatásaira azonban nem a pszichológiai tanácsadásokkal és orvosilag adagolt hormonbombákkal jelentkező társadalmi segítségben találja meg a gyógyírt, hanem a testépítő és önvédelmi sportok egó-növelő metódusában. Szteroidokkal feltüzelt dühét  azonban képtelen megállítani, s mivel Muldowney a cselekmény irányát kezdettől fogva egy megcsonkított férfi testi és szellemi kiútkereséseként jelölte meg, maradéktalan nézői azonosulással szemlélhetjük végig Paul véreskezű antihőssé alakulását.

A lélektani fordulópont katarzisán az erőltetett szerelmi szál és a didaktikusnak tetsző formanyelv ugyan tompít valamelyest, azonban hiába minden hangorkánnal ékesített erőszakmontázs, az újratermelődött és vérrel felszentelt férfi öntudat e torokszorító happyendjét nehéz lesz kiverni majd a férfifejekből.

Vadállat (Savage)

színes, ír thriller, 85perc, 2009

rendező: Brendan Muldowney
forgatókönyvíró: Brendan Muldowney
zeneszerző: Stephen McKeon
operatőr: Tom Comerford, Michael O’Donovan
producer: Conor Barry
vágó: Mairead McIvor

szereplő(k):
Darren Healy (Paul Graynor)
Gerry Shanahan (Josie)
Nora-Jane Noone (Michelle)
Ryan Andrews
Cathy Belton (Dr. Cusack)
Andrew Bennett (O’Neill nyomozó)
Karl Argue (Conor)
Marisa Armstrong (Nővér)
Miroslaw Bialek (Body Builder barátja)

Imdb-átlag: 6,2.

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Vászon nélkül és a Fesztivál rovat szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés