Magazin

Velence 2018: Bemutatkozik a bitang erős versenyprogram – 1. rész

Cannes-i fanyalgásunk után a Velencei Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramja mennyei mannának tűnik. 21 film verseng az Arany Oroszlánért – többek közt a Coen testvérek, Yorgos Lanthimos, Mike Leigh, Damien Chazelle, Olivier Assayas és Jaques Audiard csap össze egymással. Lássuk a versenyprogram első tíz címét! 

The Mountain

Rick Alverson nem a könnyen fogyasztható, szokványos filmjeiről híres, így az Entertainment és a The Comedy után feltehetőleg a The Mountain sem lóg majd ki a sorból. A Jeff Goldblum főszereplésével készült alkotásnak már a kiindulópontja is nyugtalanító: Goldblum a Walter Freeman nevű orvosról mintázott karaktert alakítja, aki a lobotómia legelhivatottabb gyakorlója és támogatója volt. Amerikában Dr. Freeman azzal vált hírhedté, hogy JFK húgát, Rosemary Kennedyt egy beavatkozás során magatehetetlenné tette.

A The Mountain azután játszódik, hogy az 1950-es évek közepén betiltották a lobotómiát, így a Freeman inspirálta orvosnak, Dr. Wallace Fiennesnek mindent meg kell tennie önmaga és módszere jóhírének megőrzése érdekében. Erre Tye Sheridan (akit a Ready Player One-ban láthattunk utoljára) karakterét használja, hogy fényképezőgépével megörökítse Fiennest munkája során.

A fiú egyébként árva: édesapja után anyját is elvesztette egy lobotómiai műtét következtében. Alverson filmje a pároson kívül egy szektavezér apa és (a férfi elmondása szerint) lobotómiára szoruló lánya történetét meséli el. (Rakita Vivien)

The Nightingale

Az ausztrál színész-rendező, Jennifer Kent A Babadookkal tört be a köztudatba, második nagyjátékfilmje pedig már egyenesen a velencei versenyprogramban debütál. A The Nightingale nem kevésbé sötétnek ígérkezik, ugyanakkor misztikus monstrumok helyett itt az ember lesz a legnagyobb szörnyeteg. A történet szerint 1825-ben egy fiatal ír fegyenc, Clare egy brit tisztet üldöz a tasmániai vadonban, hogy bosszút álljon az erőszakért, amit a családján követett el. Útja során találkozik egy őslakos fiatalemberrel, Billyvel, aki szintjén az őt ért erőszak traumájával küzd.

Tavaly is szerepelt és díjat is nyert Velencében egy ausztrál, kosztümös, bűnügyi témájú film (a később a magyar mozikban is bemutatott Veszett vidék), így a The Nightingale akár egy új velencei trend vagy filmtípus megerősödését is jelentheti. Jennifer Kent filmjére a furcsán kifordított alapszituáció (női elítélt üldöz egy férfit) és az unikális környezetrajz mellett a két fiatal tehetség, Sam Claflin és Aisling Franciosi miatt is érdemes odafigyelni! (Gyöngyösi Lilla)

Doubles Vies

Olivier Assayas 2012 után – amikor elnyerte a legjobb forgatókönyv díját a Május utánnal – ismét visszatér Velencébe, hogy részt vegyen az Arany Oroszlánért folyó versenyben. A Doubles Vies-ben (magyarul Kettős élet) a szerkesztő, Alain (Guillaume Canet) és legrégebbi írója, Léonard (Vincent Macaigne) életközépi válságának lehetünk szemtanúi. A film mélyrehatóan bemutatja a könyvkiadás világát, hiszen a történtet Léonard legújabb kézikönyvének megbeszélésén veszi kezdetét. A könyv ismét az író korábbi afférját dolgozza fel egy közepesen ismert hírességgel, így Alainnek muszáj közölnie barátjával: a regény túl régimódi a publikáláshoz. Alain feleségének azonban meggyőződése, hogy ez a kézirat lesz az író mesterműve. Selenát, a Léonard pártját fogó asszonyt Juliette Binoche játssza, aki legutóbb 2014-ben dolgozott együtt a rendezővel a Sils Maria felhőin.

Az angol cím, Non-fiction is a könyvkiadásra utal, hiszen a nem fikciós könyvek az irodalom külön kategóriáját képezik – ide tartoznak az ismeretterjesztő és szakirodalom is. Ezek – csakúgy, mint a szórakoztató- és szépirodalmi művek – már nem csupán papíralapon, hanem e-könyv formátumban is elérhetőek. A könyvkiadók ezen dilemmájával is foglalkozik majd Assayas legújabb filmje. (Rakita Vivien)

 

The Favourite

Yorgos Lanthimos nem pihen: még alig hevertük ki az Egy szent szarvas meggyilkolását, máris itt a The Favourite. A felforgató görög rendező meglepő húzással ezúttal egy kosztümös történelmi drámával rukkolt elő, a The Favourite azonban minden, csak nem kedélyes habos-babos cseverészés és szende románc. Deborah Davis és Tony McNamara igaz történeten alapuló forgatókönyve a 18. századi Angliába vezet, ahol Anna királynő (Olivia Colman) udvara lassan bolondokházává változott, miközben a hatalmat inkább Lady Sarah (Rachel Weisz) és egy új szolgáló, Abigail (Emma Stone) gyakorolták.

A The Favourite teaser előzetese a Peter Greenaway fémjelezte angol barokk stílusjegyeit mutatja, hiszen szarkasztikus, elidegenítő és mániákusan stílusos. Ám Lanthimos nyakon önti (néha szó szerint) némi vérrel és bizarrsággal az idillt. Mi történik, ha egy szerzői rendező felkarol egy történelmi drámát? Kubrick és a Barry Lyndon, vagy Sofia Coppola és a Marie Antoinette óta tudhatjuk, hogy bármi előfordulhat a látszólag kiszámítható terepen is. Ez a film annyira szokatlannak tűnik, hogy biztos helye van a fesztivál és az év legjobban várt produkciói között! (Gyöngyösi Lilla)

The Sisters Brothers

A többszörös César-díjas francia író-rendező, Jacques Audiard első westernfilmje, a The Sisters Brothers Patrick DeWitt Testvérlövészek című 2011-es regényének adaptációja. Eli (John C. Reilly) és Charlie (Joaquin Phoenix) Sisters mesterlövészek és bérgyilkosok az 1850-es évekbeli Oregonban. Legújabb kiszemeltjük egy aranyásó, aki meglopta főnöküket (Jake Gyllenhaal). Időközben egy kémikus (Riz Ahmed) is keresztezi útjukat, aki kiagyalta a legjobb aranyszerzési formulát.

A kanadai DeWitt Man Booker-díjas regényének szereplői mintha egy Rejtő-regény vadnyugatra keveredett karakterei lennének, így Audiard első angol nyelvű filmjétől sem várhatunk mást. A filozofáló és hivatásában kétkedő Eli és a részeges Charlie kalandjai vérbeli fekete komédiát ígérnek. (Rakita Vivien)

Peterloo

Nem kis meglepetésre a kisrealista filmjeivel hírnevet szerző Mike Leigh (Titkok és hazugságok, Még egy év, Hajrá, boldogság!) idén egy súlyos történelmi drámával jelentkezik. A Peterloo megtörtént eseményt, a Peterloo-mészárlást dolgozza fel, amikor is a brit katonaság a demokratikus változásokért békésen tüntető tömegbe lőtt 1819-ben, Manchesterben. A 60-80 ezer fősre becsült tömegből 15-en meghaltak, a sebesültek számát 400 és 700 közé teszik. Az eseményeket még keményebb politikai elnyomás követte.

Bár a hétszeres (!) Oscar-jelölt Leigh ritkán készít kosztümös filmet (a Mr. Turner nem is sikerült valami jól), az új mű áthallásossága és általánosabb érvényű üzenete mégsem teszi idegenné az életműtől a Peterloo-t. Ez pedig a szegények, elesettek melletti kiállás, ami a Peterloo-t ugyanannyira meghatározza, mint a rendező eddigi legnagyobb sikereit. Az első képsorok kellően szívbemarkolóak, így a Peterloo a Velencét már többször megjárt Leigh újabb nagy dobása is lehet. (Gyöngyösi Lilla)

 

First Man (Az első ember)

Damien Chazelle eddig zenés filmekkel (Whiplash, Kaliforniai álom) aratott hatalmas sikereket, most azonban történelmi témához nyúl. A 2016-os musical mestermű sztárja, Ryan Gosling és a The Crown című sorozat zseniális Erzsébet királynője, Claire Foy Jane és Neil Armstrongot alakítják Az első ember című filmben. A főszereplő és a cím ismeretében a film nem árul zsákbamacskát: Chazelle a holdra szállás epikus történetét kísérli meg elmesélni.

https://www.youtube.com/watch?v=ZkY8zP3WqJI

A fesztivál nyitófilmjeként Az első ember az Arany Oroszlánért is megmérkőzik, s az erős mezőny miatt ez is éppolyan izgalmasnak ígérkezik, mint a ’60-as évek űrversenye Amerika és a Szovjetunió között. Armstrong és az USA 1961-1969-ig tartó küzdelmeit dolgozza fel a Velencei Fesztivál után nem sokkal, október 18-án a magyar mozikban is debütáló alkotás. (Rakita Vivien)

Capri-Revolution

Bár a középgenerációs olasz rendező, az Egy nápolyi matematikus halálát és a Mi még hittünket jegyző Mario Martone neve itthon kevésbé ismert, a Capri-Revolution már a hatodik filmje, amely meghívást kapott Velencébe. Az új történelmi drámája 1914-ben játszódik Capri szigetén, ahová különböző európai művészek (köztük a forradalmat tervezgető Gorkij) és nonkonformista disszidensek menekülnek a háború elől.

Az első klip alapján a Capri-Revolution bukolikus idill, de feltehetően egy szerelmi háromszög is kialakul benne, hiszen egy helyi lány, a kommuna vezetője és egy fiatal doktor is a főhősök között szerepel. Olasz filmként a Capri-Revolution már félsiker Velencében (tavaly állva tapsolták az olasz művek felvonuló alkotóit a vetítéseken), de bízom benne, hogy ettől függetlenül is emlékezni fogunk rá. (Gyöngyösi Lilla)

 

The Ballad of Buster Scruggs

Velencében két (várhatóan) fekete humorral vegyített westernt is láthatunk majd, a The Sisters Brothers mellett itt mutatkozik be a Coen tesvérek The Ballad of Buster Scruggs című filmje. Coenék számára nem ismeretlen a műfaj: a Nem vénnek való vidék mellett A félszemű is a Vadnyugaton játszódik.

A Buster Scruggs balladáját már most számos félreértés övezi: Ethan és Joel Coen ugyanis eredetileg mini antológiasorozatként jelentették be, a következő hír viszont játékfilmről szólt. Jelenleg úgy tűnik, talán mindkét információ igaznak bizonyul, mivel a Buster Scurggs balladája egy Netflixen megjelenő sorozat és a fesztiválon debütáló filmváltozat is lehet egyszerre. Hogy ez miként valósul meg? Még idén kiderül; annyi azonban bizonyos, hogy így vagy úgy, de Coenék visszatértek a műfajhoz, amiben eddig még nem hibáztak. (Rakita Vivien)

 

What You Gonna Do When the World’s on Fire?

Másodszor hívták meg Velencébe a néhány rövidfilm és két nagyjátékfilm után tartósan a dokumentumfilm felé forduló Roberto Minervinit. A What You Gonna Do When the World’s on Fire? az egyetlen dokumentumfilm a versenyprogramban, ez a tény pedig automatikusan ráirányítja a figyelmet. Az olasz rendező a közelmúlt egyik legfelkapottabb témáját, a feketék elleni erőszakot dolgozza fel – filmje 2017 nyaráról szól, amikor az amerikai Délen fekete férfiak sora esett gyilkosság áldozatául.

A What You Gonna Do When the World’s on Fire? célkitűzése, hogy a rasszizmusról egyéni sorsokon keresztül beszéljen – olyanokat mutat be, akiknek úgy kell az igazságért, méltóságért és túlélésért küzdeniük, hogy az állam nem az ő oldalukon áll. Minervini tehát komoly aktuálpolitikai témába tenyerelt bele, így filmjének díjazása vagy mellőzése akár politikai állásfoglalásnak is tekinthető a fesztivál részéről. (Gyöngyösi Lilla)

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Papírfény rovat felelőse.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

Rakita Vivien

Rakita Vivien

Rakita Vivien az ELTE Bölcsészkarán végzett film szakon. Kedvence a midcult, illetve a történelmi és gengszterfilmek, valamint sorozatok széles skálája. 2017 óta tagja a Filmtekercs csapatának.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya