Magazin

Versenyfutás a halálba – Van Diemen-föld

A mocsárvilág közepén egy magas rangú katona zeneszó mellett bőszen tunkolja kenyerét tálkájában, miközben nyolc rab szorosan egymás mellett állva várja a rajtjelzést az aznapi börtönmunkára. Értelmetlen szökést terveznek, s még csak nem is sejtik, hogy végül csak egy maradhat.

A sötét oldal szekcióban vetített Van Diemen-föld a 19. század első felében az egykoron börtönszigetként funkcionáló Tasmania szigetén játszódik, egy olyan mocsárvilág közepén, amely leginkább Franklin J. Schaffner Pillangójának helyszínére emlékeztet. A végeláthatatlan erdőket náddal benőtt mocsaras tisztások törik meg, a sár beborította a tájat és az emberek lelkét egyaránt. Nyolcan indulnak útnak, végül csak egy marad, de már ő sem ember, ahogy már társai sem voltak azok.

Jonathan auf der Heide könyörtelenül vezeti át történetét a szökés okozta kalandokból a kannibalizmusba torkolló túlélési ösztönök megjelenéséig. Kezdetben még törődik is szereplőivel. Megismerjük álmaikat és szexuális vágyaikat. Támpontot ad, hogy akad köztük ír és skót rab is, hogy aztán eltávolodjon figuráitól és rideg távolságtartással ábrázolja az emberi lélekben megbújó kegyetlenséget. Hamar eltűnik a humor filmből, ahogy a tábortűz melletti békés éneklés is. Ember embernek farkasa lesz. A fejükből eltűnik a bizalom fogalma. Már csak az a szó érdekes, hogy balta, s hogy a kezében éppen ki tartja.

A Van Diemen-földjében minden beállításnak súlya van. Ellery Ryan operatőr hosszan kitartott szürke képei és azt időnként megtörő csendesen pásztázó kameramozgás kíméletlenül ábrázolja az élettelen vidéken az emberi természet folyamatos feloldódását, a szereplők elkárhozott tekintetét. Brutális filmhez pontosan ez a fajta szikár megoldás kell. Egy egyenes filmhez még inkább. Az ismeretlen Jonathan auf der Heide rendező pedig e felismerés miatt tűnik rendkívüli tehetségnek.

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Filmtekercs szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com