Magazin

Walt Disney-től Chadwick Bosemanig – Posztumusz Oscar-jelöltek

A tragikusan fiatalon elhunyt Chadwick Boseman a számtalan kritikai díj után tegnap Oscar-jelölést szerzett. Sajnos nem ő volt az egyetlen, aki már nem élhette meg a szakmai ünneplést.

A Fekete Párduccal világhírűvé vált színész élete két utolsó munkája mindegyikéért a díjszezon egy fő résztvevőjévé vált. A Ma Rainey: A blues nagyasszonya fő-, és Az 5 bajtárs mellékszereplőjeként is bezsebelt néhány fontos kritikai elismerést és a több mint százezer tagot számláló Színészek Céhe (Screen Actors’ Guild) is mindkettőt jelöléssel jutalmazta – csakúgy ahogy tegnap az Amerikai Filmakadémia előbbi alakítását.

A színművész ezzel csatlakozott ahhoz a hét színészhez, akiket a szakma a haláluk után tisztelt meg a jelöléssel:

az elsőt közülük rögtön a második Oscar-ceremónián érte a megtiszteltetés; Jeanne Eagels ünnepelt színpadi színésznő volt, aki A levél című alkotásért nomináltak halála után. A mai napig ő az egyetlen színésznő, aki posztumusz Oscar-jelölést kapott, a sorban csak férfiak követték őt.

Jeanne Eagels az A levél című filmben.

Huszonhat évvel később, a mindössze három filmet leforgatott James Dean volt a következő. Az autóbalesetben elhunyt színész ezen rövidke karrier során is olyan benyomást tett Hollywoodra és a világ filmrajongóira, amit nem hagyhatott szó nélkül a szakma sem. Olyannyira nem, hogy az Édentől keletre főszerepe után a következő évben, 1956-ban is jelölték az Óriásért. Nyerni azonban egyikért sem tudott, így Dean Oscar nélkül vonult be az amerikai filmtörténet legendái közé.

Nem úgy a szintén legendás Spencer Tracy,

aki már kétszeres Oscar-díjasként nem élhette meg, hogy búcsúalakítása előtt is fejet hajt a szakma. Ezzel azonban elérkeztünk a díj történetének eddigi egyetlen színészéhez, aki főszerepért kapott posztumusz elismerést. 1976-ban Peter Finch állhatott volna a színpadra a Hálózat című médiaszatíra – Sidney Lumet rendezése – főszerepéért. Azért a filmért, ami két másik színészének, Faye Dunaway-nek és Beatrice Straightnek is díjat hozott azon az estén.

Peter Finch a Hálózatban.

A következő posztumusz győzelemig sok idő telt el, hisz sem Ralph Richardson, sem Massimo Troisi nem győzött – előbbi a Greystoke című Tarzan-filmért, utóbbi a Neruda postása című alkotásért kapott jelölést; Troisi íróként is. Már az új évezredben aztán jött a képregények történetének egyik ikonikus főgonosza, Joker és az őt megformáló Heath Ledger, akinek tragikus halála legalább olyan port kavart, mint anno James Deané.

Ekkor már élt a szabály, hogy posztumusz Oscart csak az elhunyt örököse veheti át, így az akkor még csak pár éves, Ledger Michelle Williamsszel közös lánya, Matilda nevében Ledger szülei és testvére vették át a díjat.

Ha azonban nem csak a színészeket, hanem az Oscar-díj teljes történetét nézzük, olyan alkotókat találunk a posztumusz jelöltek listáján,

mint a legendás zeneszerző, George Gershwin. A posztumusz győztesek között pedig ott van Walt Disney, aki a huszonkettedik (!) díját nem vehette át – vagy szintén a Disney kötelékeiből „származó” ünnepelt dalszerző, Howard Ashman, aki egyben az egyetlen a díj történetében, akinek négy posztumusz jelölése volt: egy az Aladdin, három pedig a Szépség és a szörnyeteg három betétdaláért. Utóbbiért győzni is tudott.

Idén pedig valószínűleg egy újabb szomorú győzelemnek leszünk szemtanúi, hisz az elemzők úgy vélik, Boseman díja szinte tényként kezelhető.

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg néhány könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében olvas és sorozatokkal foglalkozik, díjszezon idején pedig a díjszezonnal.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés