Magazin

Walt Disney-től Chadwick Bosemanig – Posztumusz Oscar-jelöltek

A tragikusan fiatalon elhunyt Chadwick Boseman a számtalan kritikai díj után tegnap Oscar-jelölést szerzett. Sajnos nem ő volt az egyetlen, aki már nem élhette meg a szakmai ünneplést.

A Fekete Párduccal világhírűvé vált színész élete két utolsó munkája mindegyikéért a díjszezon egy fő résztvevőjévé vált. A Ma Rainey: A blues nagyasszonya fő-, és Az 5 bajtárs mellékszereplőjeként is bezsebelt néhány fontos kritikai elismerést és a több mint százezer tagot számláló Színészek Céhe (Screen Actors’ Guild) is mindkettőt jelöléssel jutalmazta – csakúgy ahogy tegnap az Amerikai Filmakadémia előbbi alakítását.

A színművész ezzel csatlakozott ahhoz a hét színészhez, akiket a szakma a haláluk után tisztelt meg a jelöléssel:

az elsőt közülük rögtön a második Oscar-ceremónián érte a megtiszteltetés; Jeanne Eagels ünnepelt színpadi színésznő volt, aki A levél című alkotásért nomináltak halála után. A mai napig ő az egyetlen színésznő, aki posztumusz Oscar-jelölést kapott, a sorban csak férfiak követték őt.

Jeanne Eagels az A levél című filmben.

Huszonhat évvel később, a mindössze három filmet leforgatott James Dean volt a következő. Az autóbalesetben elhunyt színész ezen rövidke karrier során is olyan benyomást tett Hollywoodra és a világ filmrajongóira, amit nem hagyhatott szó nélkül a szakma sem. Olyannyira nem, hogy az Édentől keletre főszerepe után a következő évben, 1956-ban is jelölték az Óriásért. Nyerni azonban egyikért sem tudott, így Dean Oscar nélkül vonult be az amerikai filmtörténet legendái közé.

Nem úgy a szintén legendás Spencer Tracy,

aki már kétszeres Oscar-díjasként nem élhette meg, hogy búcsúalakítása előtt is fejet hajt a szakma. Ezzel azonban elérkeztünk a díj történetének eddigi egyetlen színészéhez, aki főszerepért kapott posztumusz elismerést. 1976-ban Peter Finch állhatott volna a színpadra a Hálózat című médiaszatíra – Sidney Lumet rendezése – főszerepéért. Azért a filmért, ami két másik színészének, Faye Dunaway-nek és Beatrice Straightnek is díjat hozott azon az estén.

Peter Finch a Hálózatban.

A következő posztumusz győzelemig sok idő telt el, hisz sem Ralph Richardson, sem Massimo Troisi nem győzött – előbbi a Greystoke című Tarzan-filmért, utóbbi a Neruda postása című alkotásért kapott jelölést; Troisi íróként is. Már az új évezredben aztán jött a képregények történetének egyik ikonikus főgonosza, Joker és az őt megformáló Heath Ledger, akinek tragikus halála legalább olyan port kavart, mint anno James Deané.

Ekkor már élt a szabály, hogy posztumusz Oscart csak az elhunyt örököse veheti át, így az akkor még csak pár éves, Ledger Michelle Williamsszel közös lánya, Matilda nevében Ledger szülei és testvére vették át a díjat.

Ha azonban nem csak a színészeket, hanem az Oscar-díj teljes történetét nézzük, olyan alkotókat találunk a posztumusz jelöltek listáján,

mint a legendás zeneszerző, George Gershwin. A posztumusz győztesek között pedig ott van Walt Disney, aki a huszonkettedik (!) díját nem vehette át – vagy szintén a Disney kötelékeiből „származó” ünnepelt dalszerző, Howard Ashman, aki egyben az egyetlen a díj történetében, akinek négy posztumusz jelölése volt: egy az Aladdin, három pedig a Szépség és a szörnyeteg három betétdaláért. Utóbbiért győzni is tudott.

Idén pedig valószínűleg egy újabb szomorú győzelemnek leszünk szemtanúi, hisz az elemzők úgy vélik, Boseman díja szinte tényként kezelhető.

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg néhány könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében olvas és sorozatokkal foglalkozik, díjszezon idején pedig a díjszezonnal.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés