Fókuszban Nagyítás

A kínai mozi története – Az ötödik generáció kitörése

A kínai mozi története kapcsán sokat hallani az úgynevezett ötödik, majd az azt követő hatodik filmes generációról, de kik is ők és mitől lettek világszerte híresek – ellenben az őket megelőző generációkkal? Ezen cikk röviden bemutatja a kínai filmgyártás legfontosabb korszakait, és felhívja a figyelmet pár figyelemreméltó alkotásra.

Amikor a kínai kultúra történetéről esik szó, legyen szó irodalomról, festészetről, építészetről, filozófiáról vagy vallásról, mindenképp egy elképesztően hosszú és gazdag időszakról beszélhetünk. Ez alól csak a filmművészet kivétel, a hetedik művészet terén ugyanis lépéshátrányból indult Kína, amit csak a 1980-as években sikerült némiképp behoznia. A mozi kezdetének azt a pillanatot tartják, amikor az első filmet nyilvánosan levetítették 1896-ban. A kínai mozi történetének kezdetét is az első saját, kínai filmtől számíthatjuk. A Dingjun Mountain 定軍山 című film 1905-ben készült el, ami A ​három királyság története című történelmi regény egy jelenetének operafeldolgozása, vagyis ez még nem egy filmes rendezés, hanem egy társművészi alkotás rögzítése.

A kínai filmtörténet korszakait filmes generációk szerint számláljuk. Immáron a hatodik generációnál tartunk, de vannak időszakok, melyeket teljesen bekebelezett a történelem és a politika. Következzék a korszakok áttekintése!

Az első generáció (1896-1929)

A kínai mozi atyjaként, egyben az első generáció legfontosabb rendezőjeként emlegetik Zhang Shichuan – nem véletlen. Közel 150 film rendezője, többek között az 1922-es Laborer’s Love 劳工之爱情 című filmé is, ami az első teljes egészében fennmaradt kínai film. A shanghai Olympic Theaterben volt a bemutatója, ahol kínai és angol feliratokkal vetítették.

Jelenetek az 1922-es Laborer’s Love című filmből

 

Zhang Shichuan jegyzi az első harcművész filmet, a 27 órás The Burning of the Red Lotus Temple-t 火烧红莲寺 és az első hangosfilmet is, a Sing-Song Girl Red Peony-t 歌女红牡丹, de sajnos ezek nem maradtak fenn.

A második generáció (1930-1949)

Az 1930-1937 között készült filmeknél a politikai tartalmon volt a fő hangsúlyos: a nacionalista és kommunista nézetek összecsapása volt látható mozgóképi formában. Ezt követően, 1937-1945 között a háború végéig a kínai filmgyártás japán kontroll alatt volt. A Mingxing Filmgyárat, a kor legnagyobb kínai filmgyárát, ahol Zhang Shichuan is dolgozott, lebombázták a japánok, így a rendező a China United Film Production Companynál kezdett dolgozni a japán irányítás alá került Shanghaiban. Emiatt 1945-ben, a japán fegyverletétel után árulónak nevezték. Sosem heverte ki a megaláztatást, tíz évvel később bekövetkező haláláig már nem készített filmeket. Helyette új rendezők jöttek, s elkezdődött a második arany korszak 1945-1949 között, melynek megint csak Shanghai volt a központja.

 Spring in a Small Town
Spring in a Small Town

 

Olyan legendás filmek készültek, mint a Fei Mu Spring in a Small Town 小城之春 című 1948-as alkotása, ami egy szerelmi háromszög története a háború utáni Kínában. Fei Mu halála filmjei dobozba kerültek a rendező jobbos nézetei miatt, majd a ’80-as években a China Film Archive feléledése után újra kiadta, 2007-ben pedig DVD-n is megjelent. Napjainkban az egyik legfontosabb kínai klasszikusként emlegetik.

A harmadik generáció (1949-1965)

A kommunista forradalommal megkezdődött a filmek betiltása. Az kínai kormány centralizálta a filmgyártást és a politika szolgálatába állította. Mindössze három központi filmstúdió működhetett: a Northeast Film Studio, a Beijing Film Studio és a Shanghai Film Studio. Hollywoodi filmek teljesen be lettek tiltva, ellenben a Szovjetunió filmjeit szívesen látták.

A negyedik generáció (1966-1983)

1966 és 1976 között a kulturális forradalom a hetedik művészet teljes szünetelését jelentette. Így ez a  generáció az elveszett, vagy sokkal inkább soha meg sem született filmes generáció. Ezen korszak hatása egy sajátos kínai zsánert szült, a seb drámát, ami Mao Zedong halála után jelent meg és a kulturális forradalom intellektuális szenvedőiről tudósított.

Az ötödik generáció (1984-1993)

A nyolcvanas évek közepe az úgynevezett ötödik generáció felemelkedésének időszaka. A Pekingi Filmakadémia 1982-es diákjai alkotják az ötödik generációs rendezőket, vagyis az első rendezőcsoport a kulturális forradalom után, név szerint Zhang Yimou, Tian Zhuangzhuang, Chen Kaige, Li Shaohong, Wu Ziniu és még mások. Zhang Junzhao One and Eight 一个和八个 (1983) című filmje tekinthető a korszak első filmjének. Az operatőrséget a később rendezőként világhírűvé vált Zhang Yimou vállalta, a főszereplő pedig Chen Daoming volt, akit még jó pár filmben láthatunk majd. Művészi jegyek és kísérletezési kedv jellemzi a filmet, vagyis egy teljesen új irány, mely nemzetközi elismertséget hozott a kínai film számára.

Az 1984-es Yellow Earth 黄土地 Chen Kaige rendezésében szintén a korszak egyik alapkövévé vált. A film a japán megszállás után játszódik. Egy katona népdalokat gyűjt, hogy kommunista dalokká írja át őket. Shanbei-ben megismerkedik egy szegény parasztcsaláddal, ahol a tizennégy éves lányt egy idős férfihoz házasítják, hogy fedezni tudják az anyja temetését. Zhang Yimou operatőri kézjegye látványos: a végtelen térbe vetett alakok, a sötétben zajló csendes párbeszédek koreográfiája egy vizualitással kommunikáló filmvilágot teremtenek.

Chen Kaige a külföldi elismerések sorában is elöl jár,

1993-as Isten veled, ágyasom! 霸王别姬 az első kínai film, mely díjat kapott a Cannes Filmfesztiválon. A különös szerelemi háromszöget bemutató, szenvedélyes film két pekingi opera színész kapcsolatáról szól, mely tragédiába fullad a kulturális forradalom idején. Chen Kaige érzékenyen nyúl a hagyományos színházi formához, a színpad és a mozivalóság, majd a valóság töredékeihez A filmet ideiglenesen betiltották Kínában homoszexuális tartalma miatt. Hong Kongban az egyik legelismertebb kínai filmként tartják számon, hazánkban is bemutatták.

Isten veled, ágyasom!

 

Nem csak az ötödik generációs, de talán kijelenthetjük, hogy a kínai filmművészet legfontosabb rendezője Zhang Yimou. Családi háttere miatt tinédzserként vidékre küldték dolgozni, ahol festeni, fényképezni kezdett. A filmakadémiára fényképei miatt kerülhetett be. Először operatőr, színész volt, majd mikor megteremtette a lehetőséget, 1987-ben megrendezte a Vörös cirokmező-t 红高粱家族 a később Nobel-díjat kapott Mo Yan novellája alapján. A film első fele egy vidéki szegény lány sorsát mutatja be, akit öreg és beteg férjhez kényszerít a családja, ám gyereke a nászhintót cipelő férfitól lesz. A második fele a japán megszállás kegyetlenkedéseiről szól. Döbbenetes a film vizualitás, a vörös cirok lengedezése „beszél” az érzelmekről,

a teljes képernyőt betöltő vörös napfogyatkozás a vérről, a veszteségről és a halálról.

A vörös trilógia második darabja, az 1990-ben készült Ju Dou 菊豆 a legszínesebb film a három közül, a kelmefestő család szenvedélyes és tragikus története végig a színek és kompozíciók mentén bontakozik ki. Például az első szexuális aktus közben csak a végtelen hosszan aláhulló vörös kelmét láthatjuk. Egy évvel később A vörös lámpások 苏童, a második Oscar-díjra jelölt kínai film csakugyan vörösbe öltözteti szenvedő női hőseit. A film egyébként egy nem létező hagyomány köré épül, vagyis azon ágyas lámpásait emelték a magasba, ahol az úr az éjszakát töltötte, ám ilyen maximum a császár jövetelekor történhetett. Ez persze semennyit sem vesz el a színek, formák, kompozíciók bűvöletéből.

A vörös lámpások
A vörös lámpások

 

Mindhárom film női történet, hősnői eladott, kiszolgáltatott nők. Ezek azok a  filmek, melyekben Zhang Yimou bátor, erőteljes, vizuálisan újító és egyedi szerzői kézjegye megmutatkozott, s melyek annyira izgalmassá tették ezt a filmes korszakot.

A hatodik generáció (1994-  )

A hatodik generáció rendezői azok, akiknek a filmjeik a kínai rendszeren kívül készültek el, és többnyire nemzetközi fesztiválokon mutatták be őket. Sokszor kis költségvetéssel készültek dokumentarista stílusban, gyakori a nem is hivatásos színészek szerepeltetése, és a témák pedig jellemzően a kortárs kínai társadalomra reflektálnak.

Ha egyvalakit kéne kiemelni, mindenképp Jia Zhangke lenne. A kezdetekben inkább dokumentarista filmekkel jelentkezett, témája a kínai gyors gazdasági változás következményei személyes sorsok tekintetében. Főleg a társadalom szélére sodródottakat filmezte, felelőtlen fiatalokat, piti bűnözőket vagy migráns munkásokat. Stílusát tekintve nem ragadt le a kezdeti dokumentarista jegyeknél, a zordon képekbe sajátos esztétikát kerített (Still Life 三峡好人), majd szürreálisat, fikciót (24 City 二十四城记), mígnem 2013-ban elért a bűnfilmig. A bűn érintése 天注定 nem hagyja el a hétköznapi emberek koncepcióját, de drámai, véres, egészen sokkoló hangnemben szólal meg. 2017-re pedig merengővé válik (Ősi folyók 山河故人). Legújabb filmje pedig, az Ash is Purest White 江湖儿女 egy erőteljes, kiforrott film.

Ősi folyók (Mountains May Depart)

 

A hatodik generáció azonban csak egy kicsiny szelete a kortárs kínai filmtermésnek, a kínai konvencionális filmgyártás az igazán fajsúlyos, ami egyben egy valódi box office sikertörténet is. Többnyire az Oriental Movie Metropolis és a Hengdian World Studios filmjeinek köszönhetően, mint a Ne Zha 哪吒, a The Wandering Earth, a Better Days 少年的你 és így tovább. 2014 óta kijelenthetjük, hogy Kínának van a világ második legnagyobb filmpiaca. Nem véletlen, hogy a Hollywooddal való együttműködés is egyre jobban teret kap. Nemcsak filmeket importál Kína, néha színészeket, vagy fordítva, kínaiak jelennek meg Hollywoodban. Akárhogy is alakul ez a folyamat, az biztos, hogy sokat hallunk még a kínai filmekről a jövőben. Ezen rövid filmtörténeti írás pedig azt mutatja meg, hogyan kezdődött a kínai film története, s a politika viharában milyen kínkeservesen araszolt előre, hogy aztán az ötödik generáció végre kiemelkedjen ebből, és bevezesse a kínai filmeket a nemzetközi kulturális-filmes kommunikációba.

Keller Mirella

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Nagyítás rovat felelőse. kellermirella@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..