Fókuszban Nagyítás

Mondd el még egyszer! – Mese-adaptációk

Warwick Goble: Beauty and Beast (Szépség és a szörnyeteg)
Warwick Goble: Beauty and Beast (Szépség és a szörnyeteg)

Jenny Harbour: Sleeping Beauty (Csipkerózsika)Elárasztják a mozikat a nagy költségvetésű, látványos(nak szánt) meseadaptációk. Hogyhogy még ma is érdekesek az ezeréves történetek? Avagy: miért nézünk meséket?

Hófehérke kétszer, Piroska és a farkas, Jancsi és Juliska, Az égig érő paszuly, A Szépség és a Szörnyeteg és Csipkerózsika, jövőre pedig Hamupipőke: csak néhány a mesék közül, melyek a közelmúltban áldozatul estek a filmeseknek – hogy a különböző televíziós produkciókat ne is említsük. A klasszikus meséket mindenki kívülről fújja, hiszen – bár eredetileg felnőttekhez szóltak – minden gyerek ezeken nő fel. Mégis újabb és újabb filmfeldolgozások születnek, a közönség pedig örömmel (?) nézi őket.

Az ősi történetek nem válnak unalmassá, pedig a legfőbb motívumok és a befejezés mindenki számára ismert – bár az napjainkban elég nagy kérdés, hogy a boldog vég előtt milyen utat jár be a film. Meddig mehet el egy adaptáció, amíg még azonos marad a színre vitt művel? A közelmúltban pl. a Tükröm, tükröm (Hófehérke bollywoodi kicsapongásaival), A lány és a farkas (Piroska történetének Alkonyat-szerű átformálásával) vagy a Boszorkányvadászok (steampunk jópofáskodás a felnőtt Jancsi és Juliska körül) épp amiatt osztotta meg a nézőket és bukott meg, mert már csak névleg (vagy úgy sem) egyezett meg a jól ismert mesével.

Pedig a mese egyik lényege, akárcsak a mítoszé, az ismétlés, az állandó újramondás, így alapjában véve változatlanul öröklődik ugyanaz a szüzsé akár évszázadokon át. Eközben persze létrejöhetnek különféle variánsok attól függően, hogy az adott kor vagy vidék mesélői mit tartottak fontosnak megtartani az eredeti történetből. Érdemes tehát ilyen szempontból is megvizsgálni a kortárs filmváltozatokat – mit vesznek el, adott esetben pedig mit adnak hozzá a régi változathoz a kor igényeinek megfelelően.

Franz Jüttner: Schneewittchen (Hófehérke)
Franz Jüttner: Schneewittchen (Hófehérke)

A hamarosan mozikba kerülő új A Szépség és a Szörnyeteg például egyes részleteiben meglepően hű a 18. században lejegyzett francia forráshoz (nem úgy, mint a Disney-rajzfilm), de pl. nagyobb szerephez jutnak Belle testvérei, illetve más magyarázatot kapunk a Szörnyeteg előéletére és átváltozására is. A film szerencsére a korábbiak többségével ellentétben jól működik – nem a változtatásokkal általában van tehát a baj, hanem a kérdés az, képes-e koherens világot felállítani az új értelmezés, miközben az eredetihez is alapjaiban hű marad.

A Szépség és a Szörnyetegben a konkrét módosítások okait nehéz lenne egyértelműen azonosítani, az viszont világosan látszik, hogy a készítők szerették volna izgalmasabbá tenni a jól ismert történetet, feldobni néhány új csavarral – eközben pedig elkápráztatni a nézőt a gyönyörű technikai megoldásokkal. Valószínű ugyanis, hogy az elszaporodó meseadaptációkat a filmtechnikai lehetőségek bővülésével is magyarázhatjuk. A digitális technika hatalmas lehetőség a fantasy számára, hiszen minden korábbinál élethűbb szörnyeket, varázserdőket és egyéb csodákat teremthetnek a lelkes alkotók.

Mellékszál, hogy korunk divatja nem csak a külső megjelenés valószerűségét várja el, hanem a cselekményben is reális mozgatórugókat keres – ami természetes, hiszen a mesék gyakran sematikus figurákat szerepeltetnek, a motivációkat homályban hagyva; az ilyen irányú próbálkozások mégis könnyen félrevihetnek, erre szintén láthattunk elrettentő példákat.

Warwick Goble: Beauty and Beast (Szépség és a szörnyeteg)
Warwick Goble: Beauty and Beast (Szépség és a szörnyeteg)

Különféle modernizálások és technikai bravúrok lehetősége… de mindezt mégis miért egy elnyűtt történetben kell megvalósítani? A megoldást a mesék tartalmában és funkciójában kell keresnünk. Egyszerűen szólva: ezek a történetek már „beváltak”, az évszázadok során bebizonyították, hogy érdeklik a közönséget. Egy fokkal tudományosabb magyarázatért Propphoz fordulhatunk: szerinte a mesék úgy születtek, hogy a rítusok gyakorlásának hagyományából mítoszok keletkeztek, ezek szerkezeti vázából pedig kialakultak a mesék.

A mese tehát a mítosz rokona, s mint ilyen, az élet legelemibb jelenségeire keres magyarázatot – igaz, hogy inkább szórakoztató, mint szakrális céllal. Az én legbelsőbb problémáival szembesít immár nem közösségi, hanem egyéni szinten – érdekes belegondolni, hogy ez például A Szépség és a Szörnyeteg esetében mit jelenthet… Így nem véletlen, hogy a legtöbb mese hasonló szerkezeti elemekből, karakterekből és motívumokból építkezik – Propp erre alapozta A mese morfológiáját.

Ha ezt a tipologizálást összevetjük Jung pszichológiai megállapításaival, mely szerint a mesék kollektív tudattalanunk dokumentumai, azaz az emberiség közös tapasztalatának termékei, kiderül, hogy ugyanezek a kérdések foglalkoztatnak mindenkit időtlen idők óta – ez alól a filmesek sem vonhatják ki magukat, ők is részesei akarnak lenni a mélyben nyugvó jelentések megfejtésének és a spirituális felfedezőútnak.

Egyelőre úgy tűnik azonban, a legtöbb kísérlet kudarccal zárul. Adott a jól bevált alapanyag, adottak a technikai lehetőségek, de hogy mégis milyen formában lehet érdekes a jól ismert sztori a mai kor gyermeke (inkább felnőttje) számára, többnyire nincs tisztázva. A rendezőkből a kellő alázat, de a magának érvényt szerző, erős értelmezés is hiányzik, így legtöbbször csak behabzsolják az összes mézeskalácsot, de eltévednek a sötét erdőben, a megmentő herceg pedig még várat magára.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Papírfény rovat felelőse.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..