Nincs kategorizálva

A színpadon is újjáéled A vihar kapujában

Müller Péter Akutagava Rjúnoszuke novellái és Kuroszava Akira filmje nyomán írt A vihar kapujában című drámáját mutatják be Gergye Krisztián rendezésében pénteken a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban.

Kuroszava filmje és Müller Péter színpadi adaptációja Akutagava Rjúnoszuke két novellájából ered. Zalaegerszegen A vihar kapujában című mű mintegy prológusban hangzik el az előadás elején: bemutatja a történelmi hátteret, a 12. századi polgárháború sújtotta Kiotót, ahol az események történnek – mondta el az MTI-nek a rendező.

A bozótmélyben című novella a Kiotóban történt gyilkosságról, a polgárháború elől menekülő házaspár tragédiájáról szól. A férj életét veszti egy rablótámadásban, és a felesége is a bandita áldozatává válik. A kihallgatásokon, vallatásokon, tanúságtételeken az áldozatok, a tanúk és az elkövetők több szemszögből mesélik el a történetet újra és újra, de minden szereplő másként tárja a nézők elé az igazságot.

A mű szerkezete más gondolkodást igényel, mint egy hagyományos prózai rendezés

– hangsúlyozta a rendező, aki tavaly stúdió-előadáson állította színpadra a művet. A darabot idén nagyszínpadra helyezték, a „teátrálisabb” előadáson a színpadi mű – bár az intimitása, a belső viszonyok mélysége megmaradt – nagyszabású drámává tudott válni – emelte ki Gergye Krisztián.

Hozzáfűzte: Müller Péter színpadi adaptációja viszonylag linearitásában követi az eseményeket, míg a zalaegerszegi előadás arra fókuszál, miként változik az emberek igazságérzete, emlékezete, hogyan torzul az általuk elmesélt történet. A folyamatos időugrásokkal mindig újabb szemszögből láthatjuk az eseményeket, új mozaikokra derül fény. Az igazság kiderítése helyett az emberi viszonyok, érzelmi helyzetek válnak egyre fontosabbá.

Kuroszava klasszikus adaptációja 1950-ből

A történet szereplői fölött – bár bíróság előtt állnak – senki sem hoz ítéletet. Mindenki a háború áldozata, érzelmi csapdába került emberek, akik a túlélésért küzdenek. Mindenkinek megvan a maga igazsága, mentegetőzési lehetősége, de az ítéletet saját maguknak kell meghozni – fejtette ki Gergye Krisztián.

A különböző idősíkokban játszódó előadáson az áldozat, a halott férj szellemét egy médiumon keresztül idézik meg. Az összetett szerepet Mihály Péter alakítja: Takehirót, a nemesembert, akinek előjogai a háborús helyzetben megszűntek, és először kerül olyan helyzetbe, amikor helyt kellene állnia önmagáért, a feleségért. Ugyanakkor azokban a pillanatokban, amikor a felesége meséli el a történetet, azt a férjet kell eljátszania, amilyennek Masako akarja láttatni – fogalmazott a színművész.

Masako, a feleség szerepét Pap Lujza, Tajomura, a rabló szerepét pedig Varga Balázs alakítja. A főbb szerepeket Ticz András, Baj László és Helvaci Ersan David játssza.

Az előadás koreográfusa Gergye Krisztián, a díszleteket és a jelmezeket Zöldy Z. Gergely tervezte.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya