Nincs kategorizálva

Anyák (Ajánló)

Milčo Mančevski filmje három különböző történetet mesél el, melyeket Macedónia különböző területein lokalizál.

Az első történetben két kisiskolás lány, hogy bátorságát fitogtassa, elmegy a rendőrségre és egy kitalált történettel feljelentést tesznek. Az első gyanúsítottra, akit behoznak, rá is fogják a kitalált történetet. A második részben három fiatal filmes egy teljesen elöregedett faluról és annak két lakójáról készít filmet. A falu két életben maradt tagja, egy testvérpár, akik 16 éve nem beszélnek egymással. A harmadik rész egy tömeggyilkosság dokumentuma: egy anyakomplexusban szenvedő férfi idősödő anyákat öl meg. A hármas tagolású film narratív folytonosságot nem képez, de látszólagos különállásuk a film végére mégis kerek egészet teremt, amelyet az igazság kérdéskörére fűzhetünk fel.

A film tagolása, akárcsak a festészetben, egyszerre mutatja meg a három történet különbségét és azonosságát. A látszólagos különbség a tényleges valóság perspektívájából értelmezhető. Az első történet alapja egy hazugság, a második történet szintén fikció amennyiben a filmkészítés ferdítő, a valóságot újraszervező jellegét tekintjük, továbbá két olyan embert ismerünk meg, akik ugyanazon eseményről két teljesen más igazságot állítanak, a harmadik történet pedig egy tényleges eseményeken alapuló dokumentumfilm. Az első és az utolsó történet látszólag a valóság két oldalát mutatja meg: egy kitalált történetet, vagyis a fikciót, illetve a valóságot mint dokumentumot. Az első történet azonban sokkal valószerűbb, mint az utolsó, amely sokkal inkább hat irrealitásnak, mint a két kislány kitalált kis története a „mutogatós bácsiról”.

A film az igazság tényszerűségét kérdőjelezi meg. Az igazság nem a valóságban adott, mint független entitás, hanem emberi kategória, és mint ilyen, szükségképpen belső és szubjektív. Ezért kerül a két idős ember és a filmkészítők története a triptichon közepébe: egyszerre ötvözi a két kerettörténetben megmutatott igazság természetét. Adott egy valós szituáció, de annak igazsága már két különböző ember igazsága, és mindkettőé érvényes. Ugyanebben a részben a film mint médium is, és annak valós dokumentum értéke is problematizálódik. Ez az önreflexív gesztus ebben a tematikában szükségképpen meg kell jelenjen: Milyen igazságot hordoz maga a film mint médium, és milyen igazságot a film mint fikció teremtő eszköz? A film kezdőképeiben égő családi képeket látunk, a következő szekvenciában pedig egy férfit, aki a következőket mondja: „Ilyenek csak filmekben történnek meg. A való világban ez másként van. Egy film történetén semmilyen valós történet sem tud túltenni.” Amivel többet tud a film az életnél, az a motivációk sora, amely a valószerűséget létrehozza, legyen akármilyen irracionális maga a történet. Az igazság paradox kettősségét mutatja meg a film, azt a paradoxont, amelyből maga a film is mint fikcióteremtő eszköz építkezik, és amely mint a valóságot leképező médium magán hordoz. Ezért lehet a film e paradox igazság igazsága, mert ebből a kettősségből építkezik, ez határozza meg létét.

„Mindegyik rész az igazság természetéről szól. Mindhárom történet az igazsággal foglalkozik, melyet egy törött tükrön keresztül szemlélhetünk. Megtanulunk valamit, aztán később azt is meg kell tanulnunk, hogy amit tudunk az nem biztos, hogy valóban igaz is. Minél többet tanulunk az igazságról, annál kevésbé tűnik fontosnak, hogy mi a tényleges valóság, de annál inkább fontossá válik, hogy mi egy ember érzelmi, belső igazsága.” (Milčo Mančevski)

Anyák (Majki)
színes, feliratos, macedón filmdráma, 123 perc, 2010

rendező: Milčo Mančevski
forgatókönyvíró: Milčo Mančevski
zeneszerző: Igor Vasilev
operatőr: Vladimir Samoilovski
producer: Christina Kallas
vágó: Žaklina Stojčevska

szereplők:
Ana Stojanovska (Ana)
Vladimir Jacev (Kole)
Dimitar Gjorgjievski (Simon)
Ratka Radmanović (nagymama)
Salaetin Bilal (nagypapa)
Emilija Stojkovska (Bea)
Milijana Bogdanoska (Kjara)
Dime Ilijev (Janeski őrmester)

IMDb

Filmtekercs.hu

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya