A Gyerekjáték című 1988-as horrorfilm-klasszikus kortárs feldolgozásának főhőse Karen (Aubrey Plaza), az egyedülálló anya egy Buddi játékbabát ad kisfia, Andy (Gabriel Bateman) születésnapjára, de nincs tudatában a bábu gonosz természetének. Az alábbi cikkben picit belenézünk, hogyan is alakult ki a kultikus horror remake-jének látványvilága.
Az operatőr Brendan Uegama számára nem volt idegen a sötét, komor hangulatú vizuális világ megteremtésének feladata, ugyanis korábban olyan sorozatokon dolgozott, mint a The Chilling Adventures of Sabrina és a Riverdale. Klevberggel együtt olyan természetes megjelenést szerettek volna a filmnek, amit nem sok választ el a tökéletes sötétségtől, ugyanakkor bele akartak vinni élénk színeket is.
Az alkotópáros rengeteg forrásból merített: több száz vagy akár több ezer fényképet is végignéztek. Fontos hivatkozási pont volt számukra Spielberg nyolcvanas évekbeli munkássága, többek között E.T. című filmje.
– A filmbeli Andy szobájában sok színt láthatunk – magyarázza Uegama. – Az ablakon keresztül elárasztottuk fénnyel, azt akartuk elérni, hogy varázslatos hangulata legyen, amíg az utcai felvételeknél és más helyszíneken kicsit szürkébb, lepusztultabb látványvilággal akartunk dolgozni.
Egy felcseperedő gyerek egyik kedvenc élettere értelemszerűen a szobája, ezt a készítők is szem előtt tartották.
– Ami engem illet, én úgy tettem személyesebbé a gyerekkori szobámat, hogy teleraktam különböző tárgyakkal, amik gyakorlatilag a részét képezték a személyemnek, és ettől valamivel biztonságosabbnak éreztem a helyiséget – mondja az operatőr. – A filmben szintén meghatározó helyszín a szoba, Chucky és Andy itt lesznek jó barátok. Úgyhogy amikor Andy valamiért rosszul érzi magát, vagy esetleg ott van náluk Shane, az anyja barátja, akkor bemenekülhet, és megnyugodhat.
A varázslat ugyanakkor azután kezd el működni, hogy Chucky szép lassan belesimul a főhősök hétköznapi környezetébe.
Mark Hamill lesz Chucky hangja – horror – baba – Filmtekercs.hu
Mark Hamill hangján szólal majd meg Chucky a legújabb babás horrorban. A Gyerekjáték (The Child’s Play) reboot júniusban érkezik a mozikba – írja a . Mark Hamill azt a Brad Dourifot váltja Chucky megszólaltatójaként, aki mind az eddigi 7 filmben belebújt a rémisztő baba szerepébe. Legutóbb a Chucky átkában és a Chucky kultuszában hallhattuk őt.
– A történet kiindulópontja ugye az, hogy bekerül az életükbe ez a baba, ami Andy barátja lesz – meséli Uegama. – Meg kellett teremtenünk ennek a folyamatnak a kibontakozását, és ehhez arra volt szükség, hogy a szobának is legyen saját karaktere.
A füst szerepe
A filmben bőven láthatunk füstöt, és ha a rendezőt kérdezzük, azt feleli, füstből sose lehet túl sok a forgatáson.
– Nagy rajongója vagyok a régi olasz festőknek és a film noirnak – mondja –, szeretem a vizuális kontrasztokat. A filmünkben pedig nyilván sok sötét pillanat van, de közben jó néhány vidám is, ami szerintem izgalmas feszültséget visz bele.
Uegama a füsttel olyan textúrát tudott adni a képeknek, amitől még mozisabb lett a film látványvilága.
– Ettől sokkal kézzelfoghatóbbak lettek a képek, mélységet és plusz rétegeket kaptak.
Az alkotók számára kulcsfontosságú volt, hogy a film képsorai sűrűek legyenek: voltak olyan terek, amelyek nagyon zsúfoltnak tűntek, máskor pedig az árnyékok aprólékos megtervezésével érték el, hogy fokozzák a feszültséget – elvégre az árnyékok között mindig ólálkodhat valami vagy valaki.
– A film néha kifejezetten a megvilágításra támaszkodik, például amikor egy-egy jelenetet csak néhány, az adott jelenetben is látható lámpa világít meg – magyarázza a látványtervező Dan Hermansen. – A Gyerekjátékban nagyon sokat játszottunk a fénnyel és a sötétséggel, rengeteg árnyékkal dolgoztunk.
A feszültségfokozásban a kameramozgások is nélkülözhetetlen szerepet játszottak
– Horrorfilmet forgattunk, úgyhogy időnként úgy mozgattuk a kamerát, hogy ezzel is megemeljük a nézők pulzusát, de olyan is volt, hogy igazodtunk a színészek tempójához – mondja Uegama. – Lars például néha megkérte őket, hogy lassabban mozogjanak vagy beszéljenek, ilyenkor a kameramozgás is lassult. – Az olyan jeleneteknél pedig, amikor a gyerekek csak úgy játszottak, a kamera valamivel gyorsabban mozgott, és szabadabban svenkelt.
A Chucky-bábuval való munkának is megvoltak a maga kihívásai. Egyrészt ez plusz időt igényelt, amiből a forgatáson természetesen nem volt túl sok.
– Chucky esetében nem az van, hogy adott a színész, aki időre megjelenik, és elkezd dolgozni – magyarázza Uegama. – Be kellett rakni bizonyos helyekre, mozgatni kellett, állítgatni satöbbi, úgyhogy vele minden hosszabbra nyúlt egy kicsit. – És akkor még nem is beszéltünk a bábumozgatókról, akik a figura különböző testrészeivel dolgoztak: az ő munkájuk gyakran alapjaiban meghatározta, hogy az adott képsort hogyan, milyen szögből lehet felvenni.
Ugyanakkor Uegama szerint izgalmas élmény volt látni, ahogy Chucky életre kel.
És Pinokkióhoz hasonlóan – akinek figurája a rendező számára fontos hivatkozási pont volt – Chucky is egyre összetettebb cselekvésekre képes a cselekmény során.
– A bábu eleinte elég merev, nem valami tökéletes, de az idő előrehaladtával sokat fejlődik, lényegében kialakul a saját személyisége.
Hogyan nézzen ki Chucky?
A forgatókönyv elolvasása után hamar világos lett Klevberg számára, milyen kinézetet szeretne a bábunak. Ezt követően hónapokig dolgozott együtt egy művésszel, hogy finomítsák Chucky megjelenését: tisztában voltak vele, hogy a figura arcának tükröznie kell, hogy egy 2019-ben árult báburól van szó. Végső soron, Katzenberg véleménye szerint, Chuckynak elég szerethetőnek kell tűnnie ahhoz, hogy egy szülő meg akarja venni a gyerekének, és elég menőnek ahhoz, hogy egy gyerek meg akarja vetetni magának.
– Nehéz helyzet volt, mert egyrészt ikonikus karakterrel volt dolgunk, akinek tisztelni akartuk az örökségét, másrészt viszont a saját víziónkat is érvényesíteni akartuk – magyarázza Grahame-Smith. – Ki kellett találnunk, hogyan nézzen ki, hogy a mai gyerekek ilyet akarjanak maguknak. Lényegében ez határozta meg a tervezés folyamatát. – Ugyan az alkotók tisztában voltak vele, hogy az utómunka során még digitális úton is fejleszthetik a figurát, azért ahol csak lehetett, mozgatható bábut használtak a forgatáson.
A Gyerekjáték nagyon erős vizuális alapokon nyugvó történetmesélése Klevberg számára a klasszikus Hitchcock-filmeket idézte, amelyeknek hatalmas rajongója.
– Minden egyes jelenet, ahol Chucky jelen van, nekem rendezői szempontból különösen izgalmas volt, hiszen olyan antagonistával dolgozhattam, aki szép lassan mutatja meg a közönségnek a sötét oldalát.