Nincs kategorizálva

Boszorkányos – Ideglelés

idegleles-the-blair-witch-project2Pszichológiai remekmű: az Ideglelés bátor vállalkozásként az ember mély félelmeit idézi fel egyszerű rémisztgetés helyett. Nem véletlen, hogy legendává és zsánerteremtővé vált ez az egyszerű filmecske.

Sztori: három filmfőiskolás dokumentumfilmet készít a blairi boszorkány legendájáról. Elindulnak az erdőbe, felderítendő a boszorkány állítólagos lakhelyét. Ők maguk sose kerülnek elő többet, csak a kazettáik.

A The Blair Witch Project igen alacsony költségvetésből készült. Semmi díszlet, semmi profi technika, semmi zenei aláfestés: imbolygó kézikamerákon készített, néhol torz hangú home-video az egész. Ehhez képest világsiker és persze jókora anyagi siker is lett, és egy teljes filmtípus, a „megtalált felvételes” zsáner ihletője.

A három diákon látszik, hogy teljesen amatőr színész. Nem is baj, mert csak hétköznapi önmagukat kell adniuk, a laza beszéddel és vicces beszólásokkal együtt. Még a nevük is eredeti. Ez eddig működik is; a baj akkor van, amikor színészkedniük kell: a kiborulás, a sírás olykor tényleg hiteltelen, ha az ember nagyon kritikus akar lenni (Heathert, a női főszereplőt jelölték az Arany Málnára is, bár én nem tartom olyan rossznak).

De a lényeg a hangulat. Az Ideglelés pedig jelesre teljesít e téren. A könnyed, „buli az élet”-stílusú kezdettől a pánikba esett fiatalok halálig lassan, de biztosan, jó arány- és időérzékkel komorul el a film. A kezdetben összetartó kis csoport szétesik, az eleinte csak az idő miatt aggódó diákok halálos rémületben menekülnek a végére. Maga a gonosz, a boszorkány egy pillanatra sem látszik. (Sőt, a három szereplőn kívül semmi más élő sem jelenik meg a filmben, kivéve a film eleji interjúalanyokat, még egy állattal sem találkoznak később.) És ez a láthatatlan boszorkány, amely kultúrkörünkben inkább a gyerekmesék vasorrú bábája lenne, itt a középkorra jellemző igazi gonosz, az ördög szolgája, az emberek elemésztője lesz.

idegleles-the-blair-witch-project1

Az elsötétülő kamera után csak a stáblista gördül le, a néző pedig lassan felocsúdik kábulatából.

Az Ideglelés zsenialitása egyszerűségében és hangulatteremtésében áll. A film az ismeretlentől, az „erdőtől” mint titokzatos helytől való tudat alatti félelmünket használja ki szinte tökéletes módon. Egy ijesztő figurától már nem ijed meg a komputergeneráció, de a Sötétben és a Gonosz hatalma alatt való tévelygés mindig is az ember legrejtettebb félelmeit idézi fel. Az Ideglelés valójában pszichológiai remekmű.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya