Nincs kategorizálva

Collateral – A halál záloga

A cím jelentése „járulékos”: egy járulékos veszteség, egy feláldozható ember egyetlen éjszakáját mutatja be a film. Mint a mesékben, a szegényember kocsijába az ördög száll be utas képében, és most túl kell valahogy járni az ördög eszén, lehetőleg virradatig.

Esetünkben az ördög egy bérgyilkos, Tom Cruise kimagasló alakításában, a népmesei szegényembert pedig Jamie Foxx játssza. Kettejük harca, ha eltekintünk az akciójelenetektől, akár kamaradráma is lehetne: a kis taxi szűk belső terében olyan párbeszédek hangzanak el, amihez képest a valódi küzdelem hangsúlytalanná válik. És ez a furcsa akció-kamaradráma még egy meglepetéssel szolgál: harmadik főszereplőjét, Los Angelest Michael Mann rendező és az ő akkoriban vadonatúj technikának számító digitális kamerája festményszerű, csodás fényekkel és árnyékokkal mutatja be.

A szegényember végül mindig túljár az ördög eszén, éspedig jelleme erejével. Lehet végig ő a gyengébb, de amennyire az ördög nem tudja levetkőzni soha a maga természetét, annyira alakulhat, fejlődhet ő. A Collateral, ez a különös, egyedi thriller abban a legerősebb, amiben a műfaj egyébként a leggyengébb szokott lenni: a hiteles szereplők, motivációk, személyiségek elsőrangú bemutatásában.

Szólnom kell még a filmzenéről, mert az egyik kedvenc albumom. Michael Mann a máskor Tarantinótól megszokott tehetséggel válogatta össze a Los Angelest ábrázoló zeneszámokat; az album megunhatatlan.

Avatar

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya