Nincs kategorizálva

Collateral – A halál záloga

A cím jelentése „járulékos”: egy járulékos veszteség, egy feláldozható ember egyetlen éjszakáját mutatja be a film. Mint a mesékben, a szegényember kocsijába az ördög száll be utas képében, és most túl kell valahogy járni az ördög eszén, lehetőleg virradatig.

Esetünkben az ördög egy bérgyilkos, Tom Cruise kimagasló alakításában, a népmesei szegényembert pedig Jamie Foxx játssza. Kettejük harca, ha eltekintünk az akciójelenetektől, akár kamaradráma is lehetne: a kis taxi szűk belső terében olyan párbeszédek hangzanak el, amihez képest a valódi küzdelem hangsúlytalanná válik. És ez a furcsa akció-kamaradráma még egy meglepetéssel szolgál: harmadik főszereplőjét, Los Angelest Michael Mann rendező és az ő akkoriban vadonatúj technikának számító digitális kamerája festményszerű, csodás fényekkel és árnyékokkal mutatja be.

A szegényember végül mindig túljár az ördög eszén, éspedig jelleme erejével. Lehet végig ő a gyengébb, de amennyire az ördög nem tudja levetkőzni soha a maga természetét, annyira alakulhat, fejlődhet ő. A Collateral, ez a különös, egyedi thriller abban a legerősebb, amiben a műfaj egyébként a leggyengébb szokott lenni: a hiteles szereplők, motivációk, személyiségek elsőrangú bemutatásában.

Szólnom kell még a filmzenéről, mert az egyik kedvenc albumom. Michael Mann a máskor Tarantinótól megszokott tehetséggel válogatta össze a Los Angelest ábrázoló zeneszámokat; az album megunhatatlan.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com