Nincs kategorizálva

Magyarok készítik a Toy Story alkotóinak új filmjét

Egy magyar cég a világ 3D-iparágának élvonalába igyekszik. Az egerszalóki GreenZero nemzetközileg is jegyzett stúdióként filmkészítéssel és technikai fejlesztéssel egyaránt foglalkozik, és szép sikereket ért el: aktuális filmjüket a Toy Story alkotói bízták rájuk, és nemsokára piacra dobnak egy a maga kategóriájában világelső 3D kameraállványt.

A GreenZero Kutatásfejlesztési Kft. nem új tünemény a magyar filmvilágban, csak a neve az: ugyanazok az emberek álltak az Egon és Dönci című 3D-animációs film mögött, akik mostanra egy igen sikeres, több vállalkozást tömörítő központot hoztak létre Észak-Magyarországon, Egerszalókon. A GreenZero klaszterközpontban David Attenborough-nak és Alec Sokolownak készítenek 3D filmeket, saját technológiát fejlesztenek, és Szaúd-Arábiától az Egyesült Államokig mindenhonnan kapják a megrendeléseket.

A GreenZero egy uniós pályázatnak köszönhetően megvalósult fejlesztési projekt lezárásának kapcsán tartott sajtótájékoztatót augusztus 30-án Egerszalókon: 111 millió forintos támogatás révén, az Új Széchenyi Terv keretében modern inkubátorházat alakítottak ki a cégcsoport számára.

Mit tud a GreenZero?

A GreenZero furcsa keveréknek tűnik első ránézésre. Nagyratörő technikai terveik és saját fejlesztéseik vannak, és a cég vezetője attól sem riad vissza, hogy új utat vázoljon fel a teljes 3D iparág számára, eközben egy vidéki faluban, egy volt iskolaépületben, nem túl impozáns környezetben járnak dolgozni, jobbára biciklivel. Szerelmük a filmkészítés, de elvállalnak minden munkát a reklámgrafikától és főcímektől az animált természetfilmig. Ahogy azonban hallgatjuk Magyar Ádám rendezőt és cégvezetőt, kezd összeállni a kép.

„Abban különbözünk a konkurenciától, hogy bátrabban megyünk bele a kihívásokba” – mondja a GreenZero vezetője. „Van egy vakmerőség a cégfilozófiánkban: lehetetlen nincs.”

Valóban úgy néz ki, hogy a GreenZero nem ijed meg a méretén felüli feladatoktól. A cég az egy PC-egy monitor állapotából nőtt ki nemzetközileg is jegyzett vállalkozássá. Az alkotók az Egon és Döncibe gazdaságilag még csaknem belerokkantak, a film azonban értékes tanulmánynak bizonyult és valamelyes hírnevet is szerzett. Későbbi munkáik pedig az interneten terjedtek: a cég Pangea – The Neverending World című trailerét már közel 7 millióan nézték meg a YouTube 3D-csatornáján, és a partnerek is legtöbbször arra hivatkoznak, hogy „láttuk egy munkájukat a YouTube-on”.

A fejlődés két évvel ezelőtt indult el igazán, amikor a GreenZero először jutott külföldi partnerektől megrendelésekhez. Néhány jelentős projektjükhöz menet közben kellett kitalálniuk az eljárásokat, de ezzel együtt is el merték vállalni a munkát, bízva benne, hogy meg fogják tudni oldani. A vakmerőség eddig kifizetődött. David Attenborough filmje, a Flying Monsters 3D 2011-ben technikai BAFTA-díjat nyert (elsőként a 3D-s televíziós alkotások közül), és bár a GreenZero ebben a filmben negyedik szintű bedolgozónak számított, mégis egyre az ő jeleneteikkel reklámozták a filmet.

Rossz 3D, jó 3D

1552: ismeretterjesztő film az egri várról.

„A rossz 3D elriasztja a nézőt, vagy a legjobb esetben is csalódottá teszi, mert a néző nem kapja meg azt az élményt, amire számítana. Ez pedig a 3D-s filmek nézettségének most tapasztalható eséséhez vezet” – mondja Magyar Ádám. – „Mindez a nem kellően kifinomult technikának köszönhető. Az agy képes rá, hogy lehetetlen állapotba húzza a szemet, ha a hibás látvány arra kényszeríti, és innen származik az émelygés és a fejfájás.”

De nem csak a hibás látvány, hanem a 3D fantáziátlan alkalmazása is csalódást kelt. A rendező szerint James Cameron idáig az egyetlen, aki jól kinéző 3D-t állított elő – ám Cameron nem is adja oda a saját fejlesztését senkinek: a többi alkotó olyan technológiával készíti (rosszabb esetben konvertálja) a filmjeit, ami a nagy térhatás-forradalomnak még csak az elején jár. „Ezzel szemben a mi 3D-nk nem zavarja a szemet és nagyszerű benyomást kelt” – állítja a rendező.

A technika pedig saját fejlesztésű: egyedi megoldás az RGB-színalapú motion capture szoba, a 3D-s VIP-vetítőterem, és a cég büszkesége, a prototípusként már létező, kereskedelmi forgalomba szánt 3D-kameraállvány is, egyebek mellett.

Egy rig

Magyar Ádám és a rig

A „rig” egy különleges kameraállvány. A 3D-s filmezéshez egyszerre két kamerát rögzít, és – többek között – egy tükörrendszer segítségével változtatható szemtávolságot biztosít. (A szemek közötti távolság dönti el a térérzetet; tájképnél és épületeknél például tág, portrénál alkalmasint a valós emberi szemtávolságnál is kisebb kell legyen.) A GreenZero saját fejlesztésű rigje részben kereskedelmi forgalomban kapható alkatrészekből, részben pedig saját gyártásúakból áll; az utóbbiakat mérnöki helyett a kéznél lévő animációs szoftverben tervezték meg, onnan küldték 3D-s nyomtatóra.

„A kis tévék, kis filmes cégek számára megfizethető 3D rig egyszerűen nem létezik a piacon; jelenleg 25 ezer dolláros ártól felfelé, Cameron 100 ezer dolláros eszközéig terjed a skála” – állítja Magyar Ádám. A GreenZero célközönsége így a saját magukhoz hasonló kis stúdiók lesznek, vagy akár városi tévék. Különben is: „Cameron rigje nem vásárolható meg, és még csak nem is fotózható. Hát akkor miért ne fejlesztenénk sajátot?”

Az ígéretek szerint a rig előnye a kis súly, a hordozhatóság és a motorizáltság lesz, és az eszköz mellé rendelkezésre fognak bocsátani egy szoftvercsomagot is, mely akár a laikusoknak is lehetővé teszi a 3D-s munkát. Az eszköz egyelőre egy első generációs prototípus állapotában van (néhány részét még ragasztószalag fogja össze), de a GreenZero piacra kívánja dobni már 2013 elején.

Don Quijote, házon belül

Minden folyamat házon belül zajlik.

Erősíti a hatékonyságot, hogy a teljes kreatív folyamat házon belül zajlik. A forgatókönyv-írástól a motion capture-ön át a zenéig és hangig minden egy helyen, a volt iskolaépületben készül el, melyet az uniós pályázat révén mostanra hoztak tökéletes állapotba. A klaszter így igen költséghatékony: a nyugati versenytársakhoz képest töredékáron tudnak ugyanolyan vagy még magasabb színvonalat nyújtani. Az Attenborough-filmen egy svéd partner például háromszoros árért végzett kisebb munkát, mint a magyarok – „és mi jobbak is voltunk”, mondja Magyar Ádám. Az Egyesült Államokban a különbség felmenne hat-nyolcszoros értékre is.

„Bármit vállalunk, reklámgrafikát, főcímet, de az igazi szerelmünk a filmkészítés” – mondja Magyar Ádám. – „Most jött el az a fázis, hogy akár Hollywoodban is, bárkinek, bármilyen munkára igent mondhatunk.” A szerencse pedig rájuk mosolygott: a Q című, részben animációs film elkészítésére az amerikai Delfino Media Grouppal koprodukcióban a GreenZerót kérte fel az író, Alec Sokolow, a Toy Story alkotója, miután látta a cég egy másik filmhez készült előzetesét. A Q rendezője Magyar Ádám, és a GreenZero a kivitelezésben teljes szabadságot kapott. A film egyébként egy Don Quijote-feldolgozás (fő témaként az álmodozás fontosságával), a céldátum 2014 közepe-vége.

Partnerségben

Egy munkafázis: arc-animáció

Az egerszalóki volt iskolaépület hivatalos elnevezése most GreenZero Multimédia Inkubátorház és Klaszterközpont. A névből látszik, hogy fejlődő vállalkozásoknak ad helyet, melyek közös szervezetbe tömörülnek: a GreenZero erejét valójában több különböző, de együtt dolgozó cég adja.

Az uniós fejlesztés projektgazdája és a csoport informális vezetője a GreenZero Kutatásfejlesztési Kft. Az Aenima CGS Bt. a 3D-vizualizációval foglalkozik (ők jegyzik az Egon és Döncit), a KMNA Multimedia Kft. és a Standing Waves Kft. a zenéért és hangért felel (reklámgrafika és webdesign mellett), a Dreg.hu Kft. webes szolgáltatásokat fejleszt, a Scenelab Kft. nemzetközi csapata pedig 3D-s építészeti animációra és modellezésre szakosodott. Mint a szakmában megszokott, mindig vannak bedolgozó partnerek is, akik például alacsony felbontású modelleket szállítanak; összesen 10-14 cég dolgozik össze. „Ez egy kooperatív fajta kapitalizmus” – mondja Magyar Ádám. – „Én így képzelem el a versenyben való együttműködést.”

A település mindebben készséges partner. „Egerszalók jelenleg az ország huszadik leglátogatottabb települése” – állítja Tőgyi Gábor polgármester. – „Egerszalók neve jól cseng, a GreenZeróé pedig nagyon jól cseng, tehát biztos, hogy sikeres lesz az együttműködés.” Magyar Ádám is kiemelte a település befogadókészségét: sok a vállalkozás, a hangulat egyértelműen kedvez az innovációnak, és itt bármikor besétálhat az ember a polgármesterhez – mondta –, míg korábbi helyükön, Egerben semmibe vették őket. Az is segít, hogy Egerszalókon alacsonyabbak a helyi adók, mint másutt a környéken.

Interjúnk Magyar Ádámmal itt olvasható.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés