Nincs kategorizálva

Magyarok készítik a Toy Story alkotóinak új filmjét

Egy magyar cég a világ 3D-iparágának élvonalába igyekszik. Az egerszalóki GreenZero nemzetközileg is jegyzett stúdióként filmkészítéssel és technikai fejlesztéssel egyaránt foglalkozik, és szép sikereket ért el: aktuális filmjüket a Toy Story alkotói bízták rájuk, és nemsokára piacra dobnak egy a maga kategóriájában világelső 3D kameraállványt.

A GreenZero Kutatásfejlesztési Kft. nem új tünemény a magyar filmvilágban, csak a neve az: ugyanazok az emberek álltak az Egon és Dönci című 3D-animációs film mögött, akik mostanra egy igen sikeres, több vállalkozást tömörítő központot hoztak létre Észak-Magyarországon, Egerszalókon. A GreenZero klaszterközpontban David Attenborough-nak és Alec Sokolownak készítenek 3D filmeket, saját technológiát fejlesztenek, és Szaúd-Arábiától az Egyesült Államokig mindenhonnan kapják a megrendeléseket.

A GreenZero egy uniós pályázatnak köszönhetően megvalósult fejlesztési projekt lezárásának kapcsán tartott sajtótájékoztatót augusztus 30-án Egerszalókon: 111 millió forintos támogatás révén, az Új Széchenyi Terv keretében modern inkubátorházat alakítottak ki a cégcsoport számára.

Mit tud a GreenZero?

A GreenZero furcsa keveréknek tűnik első ránézésre. Nagyratörő technikai terveik és saját fejlesztéseik vannak, és a cég vezetője attól sem riad vissza, hogy új utat vázoljon fel a teljes 3D iparág számára, eközben egy vidéki faluban, egy volt iskolaépületben, nem túl impozáns környezetben járnak dolgozni, jobbára biciklivel. Szerelmük a filmkészítés, de elvállalnak minden munkát a reklámgrafikától és főcímektől az animált természetfilmig. Ahogy azonban hallgatjuk Magyar Ádám rendezőt és cégvezetőt, kezd összeállni a kép.

„Abban különbözünk a konkurenciától, hogy bátrabban megyünk bele a kihívásokba” – mondja a GreenZero vezetője. „Van egy vakmerőség a cégfilozófiánkban: lehetetlen nincs.”

Valóban úgy néz ki, hogy a GreenZero nem ijed meg a méretén felüli feladatoktól. A cég az egy PC-egy monitor állapotából nőtt ki nemzetközileg is jegyzett vállalkozássá. Az alkotók az Egon és Döncibe gazdaságilag még csaknem belerokkantak, a film azonban értékes tanulmánynak bizonyult és valamelyes hírnevet is szerzett. Későbbi munkáik pedig az interneten terjedtek: a cég Pangea – The Neverending World című trailerét már közel 7 millióan nézték meg a YouTube 3D-csatornáján, és a partnerek is legtöbbször arra hivatkoznak, hogy „láttuk egy munkájukat a YouTube-on”.

A fejlődés két évvel ezelőtt indult el igazán, amikor a GreenZero először jutott külföldi partnerektől megrendelésekhez. Néhány jelentős projektjükhöz menet közben kellett kitalálniuk az eljárásokat, de ezzel együtt is el merték vállalni a munkát, bízva benne, hogy meg fogják tudni oldani. A vakmerőség eddig kifizetődött. David Attenborough filmje, a Flying Monsters 3D 2011-ben technikai BAFTA-díjat nyert (elsőként a 3D-s televíziós alkotások közül), és bár a GreenZero ebben a filmben negyedik szintű bedolgozónak számított, mégis egyre az ő jeleneteikkel reklámozták a filmet.

Rossz 3D, jó 3D

1552: ismeretterjesztő film az egri várról.

„A rossz 3D elriasztja a nézőt, vagy a legjobb esetben is csalódottá teszi, mert a néző nem kapja meg azt az élményt, amire számítana. Ez pedig a 3D-s filmek nézettségének most tapasztalható eséséhez vezet” – mondja Magyar Ádám. – „Mindez a nem kellően kifinomult technikának köszönhető. Az agy képes rá, hogy lehetetlen állapotba húzza a szemet, ha a hibás látvány arra kényszeríti, és innen származik az émelygés és a fejfájás.”

De nem csak a hibás látvány, hanem a 3D fantáziátlan alkalmazása is csalódást kelt. A rendező szerint James Cameron idáig az egyetlen, aki jól kinéző 3D-t állított elő – ám Cameron nem is adja oda a saját fejlesztését senkinek: a többi alkotó olyan technológiával készíti (rosszabb esetben konvertálja) a filmjeit, ami a nagy térhatás-forradalomnak még csak az elején jár. „Ezzel szemben a mi 3D-nk nem zavarja a szemet és nagyszerű benyomást kelt” – állítja a rendező.

A technika pedig saját fejlesztésű: egyedi megoldás az RGB-színalapú motion capture szoba, a 3D-s VIP-vetítőterem, és a cég büszkesége, a prototípusként már létező, kereskedelmi forgalomba szánt 3D-kameraállvány is, egyebek mellett.

Egy rig

Magyar Ádám és a rig

A „rig” egy különleges kameraállvány. A 3D-s filmezéshez egyszerre két kamerát rögzít, és – többek között – egy tükörrendszer segítségével változtatható szemtávolságot biztosít. (A szemek közötti távolság dönti el a térérzetet; tájképnél és épületeknél például tág, portrénál alkalmasint a valós emberi szemtávolságnál is kisebb kell legyen.) A GreenZero saját fejlesztésű rigje részben kereskedelmi forgalomban kapható alkatrészekből, részben pedig saját gyártásúakból áll; az utóbbiakat mérnöki helyett a kéznél lévő animációs szoftverben tervezték meg, onnan küldték 3D-s nyomtatóra.

„A kis tévék, kis filmes cégek számára megfizethető 3D rig egyszerűen nem létezik a piacon; jelenleg 25 ezer dolláros ártól felfelé, Cameron 100 ezer dolláros eszközéig terjed a skála” – állítja Magyar Ádám. A GreenZero célközönsége így a saját magukhoz hasonló kis stúdiók lesznek, vagy akár városi tévék. Különben is: „Cameron rigje nem vásárolható meg, és még csak nem is fotózható. Hát akkor miért ne fejlesztenénk sajátot?”

Az ígéretek szerint a rig előnye a kis súly, a hordozhatóság és a motorizáltság lesz, és az eszköz mellé rendelkezésre fognak bocsátani egy szoftvercsomagot is, mely akár a laikusoknak is lehetővé teszi a 3D-s munkát. Az eszköz egyelőre egy első generációs prototípus állapotában van (néhány részét még ragasztószalag fogja össze), de a GreenZero piacra kívánja dobni már 2013 elején.

Don Quijote, házon belül

Minden folyamat házon belül zajlik.

Erősíti a hatékonyságot, hogy a teljes kreatív folyamat házon belül zajlik. A forgatókönyv-írástól a motion capture-ön át a zenéig és hangig minden egy helyen, a volt iskolaépületben készül el, melyet az uniós pályázat révén mostanra hoztak tökéletes állapotba. A klaszter így igen költséghatékony: a nyugati versenytársakhoz képest töredékáron tudnak ugyanolyan vagy még magasabb színvonalat nyújtani. Az Attenborough-filmen egy svéd partner például háromszoros árért végzett kisebb munkát, mint a magyarok – „és mi jobbak is voltunk”, mondja Magyar Ádám. Az Egyesült Államokban a különbség felmenne hat-nyolcszoros értékre is.

„Bármit vállalunk, reklámgrafikát, főcímet, de az igazi szerelmünk a filmkészítés” – mondja Magyar Ádám. – „Most jött el az a fázis, hogy akár Hollywoodban is, bárkinek, bármilyen munkára igent mondhatunk.” A szerencse pedig rájuk mosolygott: a Q című, részben animációs film elkészítésére az amerikai Delfino Media Grouppal koprodukcióban a GreenZerót kérte fel az író, Alec Sokolow, a Toy Story alkotója, miután látta a cég egy másik filmhez készült előzetesét. A Q rendezője Magyar Ádám, és a GreenZero a kivitelezésben teljes szabadságot kapott. A film egyébként egy Don Quijote-feldolgozás (fő témaként az álmodozás fontosságával), a céldátum 2014 közepe-vége.

Partnerségben

Egy munkafázis: arc-animáció

Az egerszalóki volt iskolaépület hivatalos elnevezése most GreenZero Multimédia Inkubátorház és Klaszterközpont. A névből látszik, hogy fejlődő vállalkozásoknak ad helyet, melyek közös szervezetbe tömörülnek: a GreenZero erejét valójában több különböző, de együtt dolgozó cég adja.

Az uniós fejlesztés projektgazdája és a csoport informális vezetője a GreenZero Kutatásfejlesztési Kft. Az Aenima CGS Bt. a 3D-vizualizációval foglalkozik (ők jegyzik az Egon és Döncit), a KMNA Multimedia Kft. és a Standing Waves Kft. a zenéért és hangért felel (reklámgrafika és webdesign mellett), a Dreg.hu Kft. webes szolgáltatásokat fejleszt, a Scenelab Kft. nemzetközi csapata pedig 3D-s építészeti animációra és modellezésre szakosodott. Mint a szakmában megszokott, mindig vannak bedolgozó partnerek is, akik például alacsony felbontású modelleket szállítanak; összesen 10-14 cég dolgozik össze. „Ez egy kooperatív fajta kapitalizmus” – mondja Magyar Ádám. – „Én így képzelem el a versenyben való együttműködést.”

A település mindebben készséges partner. „Egerszalók jelenleg az ország huszadik leglátogatottabb települése” – állítja Tőgyi Gábor polgármester. – „Egerszalók neve jól cseng, a GreenZeróé pedig nagyon jól cseng, tehát biztos, hogy sikeres lesz az együttműködés.” Magyar Ádám is kiemelte a település befogadókészségét: sok a vállalkozás, a hangulat egyértelműen kedvez az innovációnak, és itt bármikor besétálhat az ember a polgármesterhez – mondta –, míg korábbi helyükön, Egerben semmibe vették őket. Az is segít, hogy Egerszalókon alacsonyabbak a helyi adók, mint másutt a környéken.

Interjúnk Magyar Ádámmal itt olvasható.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya