Nincs kategorizálva

Mozaikvilág – Sziriána

sziriana_1Milliónyi mozaikdarabkából áll össze az ember világképe. A hírverseny minden lényeges információt közöl, csak tudni kell szűrni – valaki kiszámolta, hogy annyi információ jut ma az egyes emberre naponta, mint a középkorban egész évek alatt. De ha valaki ügyesen rakja össze a darabkákat, olyan szeleteit láthatja meg a valóságnak, amiket készen sose kapna meg. Kivéve persze, ha valaki elvégzi a szintézist helyette. Kivéve, ha elé tárják a puzzle elemeit, de már szépen összeállítva, egységes képként.

Vegyük a darabkákat. Két olajcég fúziója: gazdasági hír. Örökösödési válság egy arab országban: politikai hír. Egy gyerek meghal az úszómedencében: bulvár, annak is az érdektelenebb fajtája. Teheránban utcai robbantás történik: terrorizmus/bulvár/politikai.

És vegyük az összképet. Cím: Sziriána.

Nehéz film. Ember a talpán, aki elsőre megérti. Repkednek a nevek, adatok, utalások. Semmit sem mond el kétszer, semmit sem rág a néző szájába. Nem is építkezik valami barátságos módon: olyan események vannak az elején, amiket csak akkor értünk meg, ha a közepére jutunk, de amikre addig is folyamatosan épít. Kemény gondolkodás vár a nézőre: észben kell tartani a darabkákat, folyamatosan pörgetni és rakosgatni, kombinálni, logika és háttérismeretek kavarognak a mélyben. Egy sokdimenziós tetriszjáték, hardcore fokozaton. És a film még nehezít is a dolgunkon: olyan szuggesszív képekkel, zenével és vágásokkal dolgozik, hogy a néző legszívesebben kikapcsolná az agyát, hogy csak az érzelmi és látványbeli összhatásra koncentráljon.

Minden vágás egy-egy állítás. Amikor a sivatag szegénysége, munkásai és pora után Amerika egyik széles autópályája, az első világbeli társadalom ugrik be átmenet nélkül, az egy villanásban egész értekezéseket sűrít össze. Minden kép állásfoglalás: a solymászó herceg autója nyugati, a sivatag mögötte a Kelet, s mélyén olaj rejtőzik: majd ide is kutak és csövek épülnek, és ázsiai vendégmunkások művelik meg elnyugatosodott arab uraiknak a mindennél termékenyebb mezőket.

sziriana_2

A film az intellektuális embernek nyújt valódi élményt, de nem csak önmagában. A Sziriána maga is egy vonulatba illeszkedik bele. Ütközések, München, Az elszánt diplomata, Good Night and Good Luck, Sziriána, A fegyvernepper: micsoda gyönyörű telünk volt idén! Látványosan éledt újjá a politikai film művészete. S hogy igény nagyon is van rá, azt jelzik az IMDB-értékelések: mind 7,0 fölött van.

Ütközések, München, Az elszánt diplomata, Good Night and Good Luck, Sziriána, A fegyvernepper: mind egy-egy mozaikdarabka maga is. Épülhet tovább az összkép. A mozaik kirakja magát. Csak oda kell figyelni – de azt nagyon.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya