Igaz, hogy még alig vagyunk túl az idei ceremónián, de Hollywood már bőszen készülődik a következő csatára. Sokan már most belőtték az év végére időzített premierjeiket, sokan csak vadásznak a fesztiválok legígéretesebb darabjai között, míg mások arra várnak, hogy valami jelentős eseményen dobják mély vízbe a már bezsákolt portékát.
Már túl vagyunk Sundance és Berlin díjain is, az elmúlt években ezek is jó ugródeszkának bizonyultak, bár az tény, hogy Oscar tekintetében Sundance az erősebb versenyző. Onnan most két alkotás rajtolt el, amelyekkel kapcsolatban felmerült az arany szobor neve. Az első a Mudbound, amely a sokat méltatott rendezőnő, Dee Rees alkotása két családról (egy fehér és egy fekete), akiknek a második világháború utáni időkben kell szembenézniük az élet nehézségeivel. A főbb szerepekben Carey Mulligan, Garrett Hedlund és Mary J. Blige látható, a körítéshez pedig hozzátartozik, hogy a Mudbound elmossa a szokásos „fekete film – fehér film” kategóriákat, helyette inkább egy több nézőpontos megközelítést vállal. A filmet a Netflix vette szárnyai alá, talán ügyesebben bánik majd vele, mint legutóbb a Beasts of No Nationnel tette.
És ha már speciális forgalmazó, gyorsan tegyük hozzá, hogy A régi várossal jó lóra tett Amazon sem pihen: náluk egy nigériai bevándorló (David Oyelowo) próbál majd kikeveredni a mexikói drogcsempészek bűvköréből, amelyben Charlize Theron és Joel Edgerton segít neki az egyelőre cím nélküli filmben. Szinték ők vették meg, a női vonalat erősítendő, Lynne Ramsay filmjét (You Were Never Really Here), amelyben Joaquin Phoenix merül alá a szexkereskedelem mocsarába.
A másik nagy felfedezés a Call Me By Your Name című film volt, amely egy rendhagyó szerelmi dráma egy kamasz fiú és a szüleihez vendégségbe érkező professzor között Armie Hammer és a már most körülrajongott Timothée Chalamet alakításával. Kosztümös háttér ide, Olasz Riviéra oda, nem lesz könnyű dolga a filmet gondozó Sony Picture Classics stábjának egy ilyen történettel, de ezen majd segítenek a kritikusok már most borítékolható díjai.
Persze a stúdiónak nincs sok aggódni valója, van a tarsolyukban elég muníció, ha bármi probléma adódna. Ott van mindjárt egy édesbús történet Helen Mirren és Donald Sutherland jutalomjátékával. A The Leisure Seeker egy idős házaspár története, akik, miután a férjnél Alzheimert diagnosztizáltak, még elindulnak egy utolsó kirándulásra végig a legendás 66-os úton. A film valószínűleg majd az őszi fesztiválszezonban debütál majd, ám előtte még jön Cannes, ahol a Sony két filmet is be tud mutatni: egyik Roman Polanski új alkotása egy írónőről, akinek meggyűlik a baja megszállott rajongójával. A Based on A True Story stáblistája is impozáns, Eva Green mellett Vincent Perez és Emmanuelle Seigner szállítja majd a néznivalót.
A másik Michael Haneke legújabb, a menekültválsággal foglalkozó darabja (Happy End) a 2016-ban tucatnyi díjat begyűjtő Isabelle Huppert főszereplésével, aki mellé Jean-Louis Trintignant és Matthieu Kassovitz csatlakozott.
Az idén legtöbb jelölést begyűjtő Lionsgate (Kaliforniai álom, A fegyvertelen katona) folyosóin is erős a mozgolódás, az Egy különc srác feljegyzéseit jegyző Stephen Chbosky közreműködésével készülnek Julia Roberts nagy visszatérésére egy szívet melengető darabbal, amely A szoba után újabb mérföldkő lehet a kis Jacob Tremblay karrierjében is. A Wonder egy kisfiú története, aki deformált arca ellenére is szeretne hétköznapi életet élni.
A forgalmazó másik nagy reménysége lehet a 2013-as bostoni merénylet eseményeit feldolgozó dráma (Stronger), Jake Gyllenhaal és Tatiana Maslany főszereplésével, de ha jó lesz, akkor a szintén 2013-as arizónai tűzvész mentőalakulatainak tragédiáját bemutató Granite Mountain is bevethető lesz. Ebben Jeff Bridges, Jennifer Connelly, Josh Brolin és Miles Teller segíthet.
Az idén szintén két jelölt (Fences, Érkezés) mögött álló Paramount sem tétlenkedik, már jó előre bevésték a naptárba Darren Aronofsky új drámáját (Mother!), amelyben egy pár kapcsolatát teszik próbára hívatlan vendégek. Aronofsky már önmagában is elég lenne, de olyan Oscar-mágnesekkel, mint Jennifer Lawrence és Javier Bardem, sokkal könnyebb lesz a helyzet, ráadásul két hollywoodi veterán (Michelle Pfeiffer és Ed Harris) is javítja az összképet.
Persze ez nem minden, mert náluk jön a mindig Oscar-jelölt Alexander Payne új szatírája (Downsizing) is az önmagát kicsinyítő kisemberről Matt Damon, Christoph Waltz, Margo Martindale, Alec Baldwin és Kristen Wiig tolmácsolásában, ezzel pedig csak valami csúnya baklövés árán lehet melléfogni. Hab a tortán George Clooney újabb rendezése (Suburbicon), aki a Coen tesókkal szövetkezve lök majd kellemetlen helyzetbe egy külvárosi családot az ötvenes években Matt Damonnal, Julianne Moore-ral és Oscar Isaac-kel a főszerepben.
A Holdfény és A homár mögött álló A24 mindig nehéz helyzetben van. A többiekhez képest alacsony költségvetéssel dolgozó cég minden évben begyűjt egy rakás kis gyöngyszemet, amelyek nagy részét aztán kénytelen beáldozni, hogy a legbiztosabb kettőre jusson elég pénz. Így ment a levesbe a 20th Century Women, a Swiss Army Man vagy az American Honey, és 2017-ben sem lesz jobb a helyzet. Pedig jön Giorgos Lanthimos új filmje (The Killing of A Sacred Deer) Nicole Kidman és Colin Farrell főszereplésével, jön a Valami követ című horrorral nagyot dobantott David Robert Mitchell modern noirja (Under The Silver Lake) Andrew Garfield közreműködésével, jön a Weekend és a 45 év rendezőjének új alkotása egy rég elveszett nagynénjét kereső fiúról (Lean on Pete), John Cameron Mitchell most Neil Gaiman története alapján forgatott egy londoni gettóban rekedt idegenről Nicole Kidmannel és Elle Fanninggel (How To Talk To Girls At Parties), Casey Affleck és Rooney Mara pedig a Sundance-ben már sokat emlegetett A Ghost Story-ban vív a természetfelettivel. Azt pedig, hogy mely címek emelkednek majd ki a tumultusből, a fesztiválok és a kritikusok döntik majd el.
A számolás jogával túl későn kapcsolt Fox jövőre talán jobban összeszedi magát, főleg mert alapanyaguk van bőven. A Mountain Between Us című drámában egy repülőgép-szerencsétlenség után Idris Elba és Kate Winslet reked a semmi közepén, Agatha Christie leghíresebb regényének (Murder on The Orient Express) legújabb változatát pedig egy iszonyúan erős gárda álmodta vászonra (Kenneth Branagh rendező dirigálta Olivia Colmant, Judi Dencht, Johnny Deppet, Penélope Cruzt, Michelle Pfeiffert és Willem Dafoe-t.
Ezeken kívül ott van még a Greatest Showman Hugh Jackmannel és Michelle Williamsszel Amerika leghíresebb vándorcirkuszáról, az animációs versenyben pedig a békés bikáról szóló Ferdinand nevezhet majd be.
És persze ne feledkezzünk meg a Fox Searchlightról sem, ahol szintén vannak ígéretes darabok. Például Guillermo del Toro hidegháborús fantasy-je (The Shape of Water) Octavia Spencerrel és Michael Shannonnal vagy a második világháborút követő időkben, Berlinben játszódó szerelmi dráma (The Aftermath) Keira Knightley-val, de a Család kicsi kincse alkotói is új vígjátékkal jelentkeznek, ami egy 1973-as, legendás teniszmeccs körül bonyolódik majd Emma Stone-nal és Steve Carrellel (Battle of The Sexes).
Az Oroszlánnal szép sikereket elért Harvey Weinstein és a nevével fémjelzett The Weinstein Company is gőzerővel készül, ráadásul jól bevált művészekkel támad majd a következő díjszezonban is. Ott van mindjárt Garth Davis (Oroszlán), aki ezúttal Mária Magdolna történetét dolgozza fel Rooney Mara, Chiwetel Ejiofor és Joaquin Phoenix főszereplésével a Mary Magdalene című filmben, Dev Patel pedig a 2008-as mumbai terrortámadásról szóló Hotel Mumbai című drámával jelentkezik Armie Hammer oldalán. A Hell or High Water Oscar-jelölt forgatókönyvírója most rendezőként is megérkezhet a Wind River című krimivel, aminél erős pluszt jelent, hogy egy indián rezervátumban játszódik, és amihez a sztárfaktort Elizabeth Olsen, Jeremy Renner és Graham Greene szolgáltatja majd.
Hagyományosabb Oscar-mozikban sem lesz hiány a stúdió háza táján a tizenhetedik században játszódó Tulip Fever személyében, amelyben festő és múzsája romantikázik majd Alicia Vikander és Dane DeHaan megformálásában. Benedict Cumberbatch és Michael Shannon a két feltalálót, Thomas Edisont és George Westinghouse-t keltik majd életre a The Current War című történelmi drámában, de a második világháborút sem kell nélkülöznünk, ezúttal a londoni cseh ellenálló szemszögéből bemutatva annak egy szeletét a HHhH című alkotásnak köszönhetően, amelyet Jack O’Connell, Rosamund Pike és Mia Wasikowska neve fémjelez.
A 2016-ban kispadra kényszerített Warner csak bízhat benne, hogy Christopher Nolan Dunkirkje akkor szól majd, amekkorát szoktak a rendező filmjei. De ha nem, még mindig ott van Dennis Villeneuve és a Szárnyas fejvadász folytatása. A szintén felemás évet maga mögött tudó Focus Features is két alkotásban bízhat, de ebből legalább az egyik nagyágyúnak számít Paul Thomas Andersonnal a rendezői székben, a kamera túloldalán pedig minden idők legnagyobb Oscar-bajnokával, Daniel Day-Lewisszal. Az egyelőre cím nélküli projektről annyit tudni, hogy az ötvenes évekbe kalauzol majd, azon belül is a londoni divat világába. Ráadásul emellett még ott van a második világháború első napjait feltérképező dráma (Darkest Hour), amiben Gary Oldman játssza majd Churchillt, John Hurt Chamberlaint, Ben Mendelsohn pedig VI. Györgyöt.
A Disney/Pixar majd alapozhat az animációs újdonságokra, és bizakodhat, hogy Steven Spielberg időben befejezi új moziját (The Kidnapping of Edgardo Mortara), amelyben egy zsidó család harcol, hogy visszaszerezze a tudta nélkül megkeresztelt fiukat.
Már ez is több a jóból, és még Cannes és az őszi fesztiválforgatag biztos kitermel néhány ígéretes újdonságot. Nem lesz nehéz, Michel Hazanavicius Truffaut szerelmi viszonyáról mesél majd (Redountable), Jason Reitman is visszatérésre készül Charlize Theron segítségével (Tully), Terrence Malick is új mozival készül (Song to Song), aztán jön a The Glass Castle egy nomás családról Woody Harrelson, Brie Larson és Naomi Watts főszereplésével.
David Michod az utóbbi idők egyik legellentmondásosabb amerikai katonai vezetőjéről forgat Brad Pittel (War Machine), Aaron Sorkin Jessica Chastaint és Idris Elbát keveri nemzetközi pókerbotrányba (Molly’s Game), Kathryn Bigelow pedig Amerika történetének egyik legnagyobb zavargásának, az 1967-es detroiti zavargásnak állít emléket John Boyega és Anthony Mackie segítségével.
***
A Filmtekercs Oscar-hetet tartott: az év legizgalmasabb estje kapcsán háttér-elemzésekkel, kategória-bemutatókkal, kritikákkal és sok más cikkel készültünk fel. Olvasd el őket itt!