Nincs kategorizálva

Prokrusztész meg a mutánsok – X-Men 3

x_men_3Van úgy az ember, ha nagyon vár egy filmet, hogy már előre eldönti: márpedig az a film jó lesz, punktum. És aztán nem néz meg előtte kritikákat (nehogy rosszat kelljen olvasnia róla), nem kérdezi meg a barátait sem, és a moziban egy kicsit önmaga előtt is hiteltelenül lelkendezik. Majd kisétál, és azt mondja magában: „hát, nem rossz, tényleg nem rossz”.

Pedig ha egy filmre csak ennyi illik rá, az valójában régen rossz.

Igazságtalanság lenne az erős szemrehányás az X-Men harmadik részével szemben. Okos rendezés, néhány remekbe szabott jelenet, fantasztikus látvány jellemzi, és még hangulata is van. Tehát „nem rossz”. De ha nem készült volna olyan sokáig, azt mondanám rá, összecsapott. Egy jó történet és annak jó szereplői vannak összezsúfolva rövidke száznégy percben: a film a második rész jellemkonfliktusait nem hozza, az első rész frissességét még úgy sem, és lemondhatunk a korábbi részek legnagyobb erényéről, a képregényfeldolgozástól szokatlan módon árnyalt szereplőkről is. Üzenetet pedig lehet ugyan bele látni, de e tekintetben az írók automata üzemmódra álltak át: gondolták, ha már a film tárgyában úgyis benne van az aktuálpolitikai áthallás lehetősége, minek törjük magunkat annak kifejtésével?

Bennem motoszkál a sejtelem, hogy a rendező talán többet akart ennél. Talán csak a stúdió vágatta meg vele? Talán önhibáján kívül nem áldozhatott időt a szereplőkre, párbeszédekre, konfliktusokra – egyáltalán, bármiféle motivációra vagy indokra, ami mozgatná őket? Remélem, így van, és egy majdani rendezői változat helyrehozza a csorbát. Nem kell semmi más ennek a filmnek, csak idő; plusz negyedóra vagy félóra csodát tenne. Addig: „nem rossz”.

De semmi több.

Ugye nem hangzott úgy ez a kritika, mint amikor az ember önmagát győzködi?

Avatar

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya