Nincs kategorizálva

szkripTeszt 2. – Új jelenetek A nyomorultak adaptációjában

Nyomorultak (les miserables)

william nicholsonA Vulture magazin a 2012-es év legnépszerűbb filmjeinek forgatókönyvíróival ült le beszélgetni, hogy kiderítse, a megírt jelenetek közül melyek estek át a legnagyobb változáson, míg a vászonra kerültek. Másodikként A nyomorultak című musicalről lesz szó, amelynek egy teljesen új jelenetet kellett írni. Erről mesél William Nicholson, a film forgatókönyvírója.

„Ez nem egy szokványos megbízás volt. Arra kértek fel, hogy adaptáljam a rendkívül népszerű színpadi musicalt filmre  egy show-t, amelyet becsülök és szeretek. Az elejétől azt mondogattam magamnak: »Nehogy elhibázd, nem kell megjavítani, ami el sincs romolva!« Mégis, ahhoz, hogy filmre tudjuk vinni, szükség volt néhány változtatásra, az eredeti musical készítői pedig szerzőkként végig figyelemmel követték a munkálatokat.

A forgatókönyvem első változatában új dialógusokkal próbáltam megoldani ezeket a problémákat, illetve az énekszekvenciák sorain változtattam. Eközben azon is dolgoztam, hogy egy kisebb téren játszódó show-ból többhelyszínes filmet varázsoljak. Az összes főbb dalt megtartottam, kivéve a Dog Eats Dogot és a Castle on a Cloudot (amely később részben visszakerült). A munkám újabb és újabb változatokon keresztül fejlődött, ami a mű készítőivel való találkozásoknak is köszönhető.

Tizennyolc hónappal azután, hogy Tom Hooper direktorként csatlakozott a stábhoz, meghozott egy bátor és egyben briliáns, fontos döntést: hogy a filmet énekeljék végig a szereplők, csakúgy, mint a színpadi változatban. Ez azt jelentette, hogy a megírt dialógusaimat dalszöveggé kellett alakítani, majd megzenésíteni, hogy illeszkedjen a mű zeneiségéhez. Erre a feladatra a legalkalmasabb az eredeti mű zeneszerző-dalszövegíró csapata volt: Claude-Michel Schonberg, Alain Boublil és Herbert Kretzmer. De mivel nagyon lassú folyamatról volt szó, Tom megkért, hogy magam írjam át a sorokat dalszöveggé, hogy a forgatási tervek fejlődésével együtt tudja felmérni a forgatókönyv hatásosságát. Megcsináltam. Az új anyagot aztán megkapták az eredeti show készítői, hogy dolgozzanak még rajta: ezáltal az új verzió hűbb lett a színpadi változathoz, s a dalszövegek stílusa is egységes lett a zenével. Az én feladatom alapvetően a szerkezetről szólt: új struktúrát kellett építenem, az anyagot megfelelően elhelyeznem benne, és elvonulni, amíg megszületett hozzá a filmzene.les miserables

Ezt egy speciális példával tudom szemléltetni. A show-ban, miután Valjean széttépi a fegyenc voltát igazoló papírt, a cselekmény a montreuili gyárban folytatódik, az At the End of the Day című dallal, amely egyben egy elágazást jelent a történetben. Itt több probléma is felüti a fejét. Például nem derül ki, Valjean hogyan lett gazdag. Amikor Fantine-t kirakja a buja munkafelügyelő, Valjean nem mutat felelősségérzetet iránta, ami hiba, mivel később a Fantine-nal kapcsolatos bűntudata mozgatja a tetteit. Illetve később, a piros lámpás negyedes jelenetben Javert magyarázat nélkül és túlságosan véletlenül jelenik meg.

Hogy megoldjuk a problémákat, a következőkön változtattunk:

1. A mérföldkőnek számító At the End of the Day című dalt Javert Franciaországot átszelő útja alatt halljuk. Így egyszerre láthatjuk a szegénység helyzetét, és tudatosítjuk, hogy Javert új helyre kerül.

2. Javert montreuili megérkezése egybevág Fantine gyárbeli dulakodásával. Ez azt eredményezi, hogy Jean Valjean eredeti szándékát, mely szerint beavatkozik a vitába, felülírja a felismerés, hogy Javert követte őt. Így otthagyja Fantine-t, hogy mentse magát. Ezáltal a későbbi bűntudatot is megfelelően megalapoztuk.

3. Aztán írtunk egy új jelenetet, amelyben Javert az új rendőrfőnökként mutatkozik be Valjeannak. Így lehetőségünk nyílt elhinteni, hogy Javert talán felismerte Valjeant, illetve a rabról is el tudtunk csepegtetni néhány információt. Ez természetesen szintén növeli a feszültséget. És most arra várunk, hogy az új rendőrfőnök leleplezze Valjeant…”

a_560x0a_560x0 (1)a_560x0 (2)a_560x0 (3)

Szűcs Tamás

Szűcs Tamás a Corvinus Egyetemen végzett kommunikáció szakot és az ELTE-n filmelmélet és -történet szakot. Korábban a Filmtekercs hírrovatának vezetője volt, jelenleg kommunikációs tanácsadó egy PR ügynökségnél. Specializációja Hollywood, a közel-keleti filmek, az amerikai talk showk és sitcomok.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!