Nincs kategorizálva

szkripTeszt 1. – Ami a Looperből kimaradt

LooperA Vulture magazin a 2012-es év legnépszerűbb filmjeinek forgatókönyvíróival ült le beszélgetni, hogy kiderítsék, mely jeleneteket tartják szerzőik a legizzasztóbbnak és legérdekesebbnek. Elsőként az idehaza is népszerű Looper – A jövő gyilkosa című időutazós film rendezőjével (Rian Johnson) készült interjút mutatjuk be. A cikk fordításából néhány kulisszatitkot tudhattok meg, továbbá a film legfontosabb jelenetének, Bruce Willis és Joseph Gordon-Levitt karaktereinek kávéházbeli találkozásának eredeti kivonatát is olvashatjátok.

A gyártás folyamatában a legnagyobb változáson a film egyik kulcsjelenete, a Bruce és Joe közti gyorséttermi beszélgetés ment keresztül. Johnson teljes értékű, kisebb filmként tekint rá, amelyet egy nagyobb filmbe ékeltek be.

„Több okból is nagy nyomás nehezedett a jelenetre. Az expozíció szempontjából azért volt fontos, mert itt kellett megválaszolnunk (vagy szándékosan válasz nélkül hagyni) az összes olyan kérdést, amely az időutazást érinti, mind a szereplők, mind a nézők szempontjából. Nem akartam iskolai magyarázatként előadni a jelenetet, szóval meg kellett találnom az egyensúlyt, hogy a karakterek a jellemükhöz és akaratukhoz híven viselkedjenek.

Ezt a jelenetet sokáig kellett szövögetni, de egyébként is ez a munkamódszerem: az írás előtt sok időt szentelek a film szerkezetének kialakítására. Tudtam, hogy a két szereplőnek miről kell beszélgetnie, azzal is tisztában voltam, hogyan végződik a találkozás, de konkrétumok nem voltak a kezemben. Így mikor elkezdtem írni a könyvet, volt bennem egyfajta félelem, hogy mihez kezdek, mikor ahhoz a részhez jutok. És épp ezért kifizetődő a szerkezetbe fektetett előzetes munka, ugyanis amikor a jelenethez értem, a szereplőim készek voltak a beszélgetésre. A nagyobb problémám az volt, hogy nem tudtam, miket hallgattassak el velük, hogyan vagdossam meg a szöveget, hogy tömör és gazdaságos maradjon.

Ez a jelenet olyan, mint egy egyfelvonásos darab, több részre osztva: először leülnek és felmérik a másikat. Azután csipkelődnek egy kicsit egymással, végül kimondják, mit is akarnak valójában. Az eredeti verzióban a beszélgetés összes szakasza hosszabb volt, mint a végső változatban. A jelenet elején Bruce azzal fejezi ki felsőbbrendűségét a fiatalabb énjével szemben, hogy elmesél egy hosszú történetet a francia nyelvről, s hogy miért szereti annyira. És az időutazásról is bővebben beszél. A szöveg tartalmaz egy ilyen mondatot: »Nem akarok az időutazásról beszélni, mert akkor itt ülnénk egész nap, és boncolgatnánk a szálakat.« Ez egy felvezetés lett volna a következő momentumhoz, amiben Bruce mégis elkezdi magyarázni a szálakat. Ezt is leforgattuk, de a vágószobában már máshogy láttuk a dolgot. Érdekesnek érdekes volt, de nem volt szükséges, és amúgy sem mozdította előre a cselekményt. Kegyetlennek kellett lennünk, így kivágtuk ezt a részt.

Hasznos tapasztalat volt egy ilyen hosszú dialógussal dolgozni, s olyan ütősre tervezni, mintha akciójelenet lenne. Végül is ez volt a célunk.”

Itt egy részlet az említett jelenetből:

Itt pedig az eredeti forgatókönyvet olvashatjátok el:

a_560x0a_560x0 (1)a_560x0 (2)a_560x0 (3)a_560x0 (4)

Avatar

Szűcs Tamás

Szűcs Tamás a Corvinus Egyetemen végzett kommunikáció szakot és az ELTE-n filmelmélet és -történet szakot. Korábban a Filmtekercs hírrovatának vezetője volt, jelenleg kommunikációs tanácsadó egy PR ügynökségnél. Specializációja Hollywood, a közel-keleti filmek, az amerikai talk showk és sitcomok.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Filmtekercs Filmklub s03

Filmtekercs Filmklub

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya