Nincs kategorizálva

Valóság és szürreális között – Amit az Óz, a hatalmasról tudni érdemes

L. Frank Baum jól ismert mesevilága idén újra életre kel a vásznon – ezúttal mindhárom dimenzióban. Az Óz, a hatalmast Sam Raimi, a Pókember-trilógia rendezője jegyzi, aki vizuális művészek hadával dolgozott azon, hogy az utóbbi évek trendjének megfelelően újabb, fantasztikus elemekkel teli univerzumot tárjanak a moziba látogatók elé. Cikkünkben közelebbről is megismerkedhettek a szereplőkkel és a készítőkkel, illetve többet megtudhattok a történetről és a látványvilágról is.

2013. március 7-től lesz látható a magyarországi mozikban Sam Raimi új filmje, az Óz, a hatalmas (Oz the Great and Powerful). A film – amelyet a Walt Disney Pictures gyárt, körülbelül 200 millió dolláros költségvetésből – L. Frank Baum regényeinek Óz-mitológiájába vezeti be a nézőt. Az először 1900-ban megjelent első könyv az akaratán kívül Óz birodalmába sodródó Dorothy kalandjait és hazajutását meséli el, ebből készült a máig népszerű Óz, a csodák csodája című 1939-es filmklasszikus, Victor Fleming rendezésében, a főszerepben Judy Garlanddal. Az új Óz-film azonban nem remake: Oscar Diggs történetét mutatja be, aki – egyébként Dorothyhoz hasonlóan szintén Kansasből indulva – még mindezek előtt vetődik Óz földjére, hogy végül az a nagy varázsló váljék belőle, akihez később majd Dorothy és kis csapata igyekszik. Tiszteletteljesen bár, de Raimi is hangsúlyozza filmje szuverenitását egy, a 2012-es San Diego-i Comic Con rendezvényen két színészével közösen adott interjúban, amikor így fogalmaz: „Ez egy eredeti történet, szeretetteljes biccentéssel az Óz, a csodák csodája felé”.

A film címszerepét először Robert Downey Jr-nak szánták, később Johnny Deppet szerették volna szerződtetni, végül azonban James Francóra esett a készítők választása. Ő már dolgozott Raimivel korábban is, hiszen a rendező Pókember-trilógiájának mindhárom részében játszott. Ezúttal a cirkuszi illuzionista Oscar Diggst alakítja, aki megelégeli kisvárosi átlagéletét, és eltökéli, hogy addig nem nyugszik, amíg nagy ember nem lesz belőle. Mindkét eddig megjelent trailerben látható, ahogy a 4:3-as képaránnyal, fekete-fehérben induló film akkor vált színes-szélesvásznúra, amikor a hírnévre szomjazó Oscar léggömbbe száll, amelyet egy tornádó ragad magával, és meg sem áll vele Óz birodalmáig, ahol a békét végre elhozó nagy varázslóként tekintenek majd rá. A film tulajdonképpeni története azt járja körül, miként oldja meg ezt a helyzetet, és milyen emberként kerül ki belőle.

Oscar/Óz sorban találkozik a film három további főbb karakterével: a három boszorkánnyal. Glinda, akit Michelle Williams játszik, a Dél Jó Boszorkánya, aki már a kezdetektől átlát rajta, de segíti célja elérésében. Mila Kunis alakítja Theodorát, a naiv, békére vágyó Nyugat Gonosz Boszorkányát, aki valóban hisz a megváltó eljövetelében. Az ő nővére Evanora, a Kelet Gonosz Boszorkánya (Rachel Wiesz), húga nagyhatalmú és tiszteletet parancsoló védelmezője. A színészi gárda díjait végignézve, előkelő a szereposztás: Franco és Williams 1, illetve 3 Oscar-jelöléssel büszkélkedhet, Kunist Arany Glóbuszra jelölték, Weisz pedig el is nyerte a legjobb női főszereplőnek járó Oscart Az elszánt diplomata című filmben nyújtott alakításáért. Biztosan láthatjuk még a filmben egy-egy epizódszerep erejéig Bruce Campbellt és Ted Raimit (a rendező fivérét) is, hiszen kettőjük szerepeltetése már-már a rendező védjegyévé vált.OZ-the-great-and-powerful1

Sam Raimi első sikerét az 1981-es Evil Dead – Gonosz halott című horrorfilmjével érte el, majd a 2002 és 2007 között futó Pókember-trilógiával tett szert még nagyobb ismertségre. Új filmjével számára eddig kevésbé ismert területre lép, hiszen ahogy ő maga fogalmaz: „Ez egy kimondottan családi film. Azt mondanám, ez egy nagyszerű, klasszikusan Disney-típusú film.”

Már csak azért is újdonságot jelent ez a film Raiminek, mert most forgatott először 3D-ben. Ezzel kapcsolatban, ugyanebben az interjúban elmondta: mivel a 3D-s képek esetében eltart egy darabig, amíg az egyes fókusztávolságokhoz hozzászokik a nézők szeme, ezért nem lehet akármilyen képeket egymás után illeszteni, „ez megváltoztatja a vágást és a beállítások összeállításának módját”.oz-great-powerful-2

A nyilatkozatból az is kiderül, hogy a rendezőre jellemző gyors és dinamikus kameramozgások ezúttal kevésbé a feszültségkeltést és az izgalom fokozását szolgálják, mint inkább „Óz fantasztikus világának leírását. […] a kamera mozgását tehát arra használjuk, hogy bemutassuk ennek a lehetetlen helynek a szépségét és a fantasztikus kvalitásait.” Egy ilyen részletgazdag világ létrehozása olyan – ahogy Raimi egy másik interjúban mondja –, „mint a világ egyik legnagyszerűbb szimfonikus zenekarát vezényelni. Körbeveszed magad a legnagyobb tehetségekkel, művészekkel, technikusokkal és mesteremberekkel, akikkel csak tudod.” És a rendező éppen ezt tette: a stábot olyan nevekből válogatta össze, mint az operatőr Peter Deming (Mulholland Drive), a kétszeres Oscar-díjas látványtervező Robert Stromberg (Avatar, Alice Csodaországban), az Oscar-díjas vágó Bob Murawski (A bombák földjén, Pókember-trilógia), az Oscar-jelölt jelmeztervező Gary Jones (A tehetséges Mr Ripley, Pókember 2), az Oscar-díjas sminkes Howard Berger (Narnia krónikái) és a vizuális effektekért felelős, szintén Oscart nyert Scott Stokdyk (Pókember 2). Látható, hogy Raimi előszeretettel dolgozik a korábbi filmjeinél már bevált társakkal.oz-the-great-and-powerful-banner-poster

Különösen Robert Stromberg látványtervező neve érdekes, aki Ózzal már a harmadik, fantasztikus elemekből felépített világ megjelenéséért felelős. Egyes vélekedések szerint nagyon jól látható a keze nyoma az Óz világáról eddig megjelent képeken: Óz már most Alice Csodaországára emlékeztet. Említésre méltó különbség ugyanakkor, hogy – Stromberg szavait idézve – „végül sokkal több fizikai díszletet használtunk az Ózban, mint az Alice Csodaországban esetében. A végére a díszletek és a számítógépes tervezés aránya az Ózban 50-50% lett. […] Sok tervezési munkát már előre elvégeztünk, hogy a színészek ne csak a fizikai díszleteket láthassák, hanem azt is, hogy mi fog a kék háttér helyére kerülni. Ez sokkal nagyobb rálátást engedett nekik a nagy egészre.” Ez utóbbit Mila Kunis is visszaigazolta: „Kicsit meglepett, milyen kevés kék hátteret használtunk a filmben. […] De a különbség egy független film és egy ilyen között a díszlet. Annyira kidolgozottak és részletesek voltak, és hihetetlenül tapinthatóak. A nagy, gigantikus, túlméretezett virágok, amiket látni fognak, ott voltak. Bármennyire sok kék háttér volt is, nem volt szükség túl nagy képzelőerőre, mert tényleg fel volt építve, ott előtted. […] Varázslatos díszletet építettek. A Smaragdváros díszlet volt. Glinda kastélya díszlet volt. […] Egy vízeséses jelenet is igazi volt. Őrület, mi mindent tudtak bepakolni egy színpadra.”

Stromberg szerint Óz birodalma „valahol a valóság és a szürreális között van, de mindig is azt akartam, hogy olyan érzés legyen, mintha egy álomban is lehetnénk.” Március 7-én kiderül, sikerült-e elérni mindezt.

A film magyarországi forgalmazója a Fórum Hungary.

Bolcsó Dániel

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com