Francisco Goya sok képet festett. Goyáról viszont nem sok képet festettek. Ez a rajz sem róla szól leginkább. Csak éppen mindig ott van – jókor jó helyen. Vagy rosszkor rossz helyen… Milos Forman filmje könyvben is.
Jean-Claude Carriere író, dramaturg nem elõször nyúl a francia történelemhez. Marie Antoinette-rõl is már készült TV-filmje, de kétségtelen, hogy a Milos Forman rendezte, Natalie Portman és Javier Bardem fémjelezte viharos történet az író jóval komolyabb vállalkozása. Az 1931-ben született Carriere már Luis Bunuellel is együtt dolgozott, mégpedig Bunuel késõbbi filmjeinek egyik leghíresebbjében, az Egy szobalány naplója címûben írtak közös forgatókönyvet.
Jelen mû a Magyarországon az idén tavasszal bemutatott Goya kísértetei. A híres spanyol udvari festõ körül a francia forradalom idején kezdõdik a történet. Két képet fest: egyet a nagy tudású és befolyású domonkos szerzetesrõl, az inkvizíció szellemi motorjáról, Lorenzoról és egyet a gazdag családból származó, de szent együgyüségben élõ Inésrõl, aki éppen a Szent Officium hivatalának áldozata lesz. 15 év múlva ismét megtaláljuk õket, mindkettõjük komoly változásokon esett át. A politikai helyzet is változott: forradalom helyett jött egy sokat emlegetett tábornok, Napóleon. Egy dolog marad állandó: Goya.
Szokásos dramaturgiai fogás, bár jól megalkotni csak az igazán jók tudják, a nagyhatású, híres emberek mellett elhelyezni egy kevésbé ismertet. Kulisszatitkokat megteremteni – erre való ez a könyv.
Milos Forman – Jean-Claude Carriere: Goya kísértetei
Ulpius-ház, 2007