Magazin

Nézőpontok egy szivárványra – A sci-fi – Válogatott tanulmányok

Folytatódik a Filmanatómia-sorozat: A sci-fi című kötet izgalmas tanulmányokat tartogat minden érdeklődő számára.

A sci-fi csodálatos világ; a rajongásig bele lehet bolondulni, és aztán nincs határa a felfedezésnek a sötét, épp-csak-holnapi, szűk utcákon játszódó cyberpunktól az univerzumok történelmén átívelő regényciklusokig, a tech-orientált jövőképektől a társadalmi jóslatokig és karaktervezérelt mesékig…

És a sci-fi egyre gazdagodik: a legprogresszívebb irodalmi és filmes „műfaj”.

Ha pedig már eleget olvastál (és néztél és játszottál), talán megmozdul benned, hogy érteni is szeretnéd. Nem az egyes műveket, hanem a műfajt magát. Ebben segít a Filmanatómia című sorozat 3. kötete, A sci-fi. (A horrorfilm című kötetről itt írtunk.)

Kárpáti György és társai Filmanatómia-sorozata rajongók és laikusok számára is szórakoztató – írtuk A horrorfilmről. Így van ez A sci-fivel is. A könyv kitér a zsáner történetére és alműfajaira csakúgy, mint a sci-fi és a vallás kapcsolatára, valamint a magyar animációs filmhez fűződő gazdag hagyományaira. Szerzői gyakorló, jegyzett filmkritikusok, közöttük egyaránt megtalálhatók a Filmvilág filmművészeti folyóirat szerzői-szerkesztői és a felsőoktatásban dolgozó tanárok. Megjelenik a filmalkotói szemszög is: a könyvben interjú olvasható Pater Sparrow rendező-látványtervezővel (1)

A kötet tanulmányai általában magas színvonalú írások, ám ezt leszögezve: a magas színvonal kissé hullámzik olykor. Erősen indítja a kötetet a Vágyódás a végtelenbe és tovább – A sci-fi filmek társadalomtörténete című fejezet (szerzője Kárpáti György, a Filmanatómia-sorozat szerkesztője); a tanulmány a Gilgames-eposztól „a műfaj és a fantasztikus film műfajcsalád” napjainkban élvezett „páratlan dominanciájáig” kalauzol – tanulmány-terjedelme persze ellentétben áll az áttekintett irgalmatlan időmélységgel, de első összefoglalásként hasznos a műfajjal ismerkedő olvasó számára. És kifejezetten jól megírt fejezet: jól átgondolt és informatív, izgalmas kapcsolatokat kínál.

Az A jövőbe kódolt jelen – Társadalmi kérdések a cyberpunkban című írás is az erősebbek közül való (Huber Zoltán jegyzi, aki többek között a Filmtekercs szerzője is). A tanulmány egyszerre definíció, szubzsáner-történet, tematikai áttekintés és sokkal több; magáról a cyberpunkról talán a legjobb bemutató jellegű írás, amit bárhol olvastam.

Ellenben például a Zsánerek háborúja: Star Warstól Sex Warsig – A science fiction alműfajai (Orosdy Dániel) című fejezet látványosan lehetetlen küldetésre vállalkozik: kategorizálni próbálja minden műfajok e legszínesebbikét. Eleget elárul a vállalkozás realitásáról, hogy a cyberpunk (amellyel kapcsolatban csak a Filmtekercsen húsz válogatott cikket gyűjtöttünk össze nemrég) négy sort kap a 32 oldalas írásban. Érdekes az olvasmány abból a szempontból, hogy rácsodálkozhatunk a terület gazdagságára, ám definitív besorolásként, vagy akár az alműfajok méltó bemutatásaként nézve problémás lenne.

Star Wars: Az ébredő Erő

Maga a kötet vállaltan „válogatás”, tehát nem kísérel meg sem áttekintő képet nyújtani, sem átfogó tartalmat. A szerzőket éppen érdeklő területekről szól a legtöbb fejezet; nézőpontok egy szivárványszínű, gazdag műfajra. Hasonló témájú írásokat akár online is fellelhetünk: ám épp

a szerkesztett kötet felügyelt egységében rejlik a Filmanatómia sorozat értéke

– ez garantálja a színvonalat, és hogy mindegyik tanulmány megbízható és hasznos akár a laikus, akár a kissé hozzáértőbb olvasó számára.

A hazai sci-fi tanulmányok között kiemelkedik még Tóth Csaba nemrég megjelent A sci-fi politológiája című kötete. Ez a könyv is az áttekinthetetlenül órási korpuszból való önkényes válogatás, és ez is kiváló színvonalon végzi a munkáját. Még sok hasonló könyvet a magyar sci-fi rajongóknak!

Kárpáti György, Schreiber András: A sci-fi – Válogatott tanulmányok.
KMH Print Kft. 2016.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.