Magazin Papírfény

Azelőtt és most – Cormac McCarthy: Átkelés

Cormac McCarthy

Lehet szeretni vagy utálni Cormac McCarthy archaikus stílusát, lassan hömpölygő mondatait, brutális és nyers erőszak ábrázolását, filozofikus tudatfolyamait, rövid és velős párbeszédeit, de ettől még páratlan tehetségű íróról beszélünk, akinek Átkelés című könyve vitathatatlanul remekmű.

Az Átkelés a kortárs amerikai író Határvidék-trilógiájának második kötete, amelyben A Vad lovakhoz hasonlóan ezúttal is az Egyesült Államok és Mexikó határvidékein játszódó, a western mítoszából táplálkozó, de a zsánert alapjaiban továbbgondoló történet bontakozik ki. A mindössze tizenhat éves Billy Parham megpróbáltatásokkal terhes utazása egyszerre fogható fel a Vad lovakhoz hasonló drámai fejlődési regénynek és túlvilági látomásnak is beillő, fájdalmas tükörképnek a világunkról.

McCarthyt írói jegyei, archaikus stílusa és témaválasztása, a déli vidékeken játszódó történetei leginkább William Faulkner életművéhez rokonítják. Művei rendszerint olyan realista jegyekkel megkomponált mitikus világot ábrázolnak, amelyben minden erő állandó: a gonoszság, a borzalom, az emberi tragédiák, a pusztítás – de a természeti szépségek, a kegyelem és a transzcendencia jelenléte is. Csak épp az emberek változnak meg bennük örökre. Hősei bolyonganak és keresnek valamit, amíg végül meg nem találják a lényeget vagy önmagukban, vagy az őket körülvevő világban. Lassú tempójú, nyugodt, lírai-expresszív leírások, velős, pattogós, rövid vagy pedig filozofikus mélységeket érintő párbeszédek, az emberiség önmagával és a természettel vívott küzdelme, kietlen, sivár és könyörtelen világ jellemzi műveit.

Ebből a szempontból az Átkelés is vegytiszta McCarthy regény, amely Totth Benedek remek fordításában magyarul is hibátlanul működik.

Billy utazása, vándorlása során fájdalmasnál fájdalmasabb, borzalmasnál borzalmasabb történetek tanúja lesz. Alakjában a toprongyos, nélkülöző, sötétségben bolyongó, céltalan ember jelenik meg, akinek az életét az otthontalanság, elveszettség, kirekesztettség érzése határozza meg. Billy egy olyan személy, aki sem az Egyesült Államokban, sem Mexikóban nem találja a helyét, de valószínűleg az egész bolygón nem lelné otthonát. Mert valójában – az olvasóval együtt – a folyamatos úton levés, keresés a sorsa.

Ugyanis az Átkelésben a legfontosabb az út maga. Csak menni, menni, tapasztalni, küzdeni és továbbmenni – amíg a végére nem érünk, ha egyáltalán ez lehetséges. McCarthy könyve nem egy történet elbeszélése, hanem A történeté. Nemcsak egy tizenhat éves siheder életéről szól. Hanem Az életről. És ebben segítségére vannak azok az epizódszereplők, akikkel Billy össze-összefut a kietlen vidéken: a vándorló eretnek, a megvakított forradalmár, a repülőgépet vontató cigánybanda, megannyi özvegy, koldus, kiöregedett farmer, akik példabeszédszerű élettörténetükkel más-más nézőpontból, egyenlő mértékben tesznek hozzá valamit az életről és a világról alkotott tudásunkhoz. Minden elmesélt életút egy-egy passiójáték is egyben, Billy pedig a kegyetlen sorsok tanújává válik. Vele együtt szívós és elárvult lelkekről hallunk, akiket ilyen vagy olyan formában próbára tett és legyűrt az élet, de ők is tudják, hogy a sok buktató ellenére csak egy az, ami számít: úton lenni, amíg meg nem találjuk azt, amit keresünk.

McCarthy tagolatlan, vaskos, de sodró mondatai, a hiperrealista leírások és éles megjegyzések hirtelen tempóváltásai a magány és a bánat legmélyebb bugyraiba kalauzolnak el bennünket. Világképére jellemző, hogy a Nem vénnek való vidékhez hasonlóan itt is egy igazán emberi cselekedet, a kegyelem gyakorlása indítja el azt a lavinaszerű folyamatot, ami végérvényesen megváltoztatja Billy életét. A farkas szabadon engedésének gesztusáért a világ csak rettenettel válaszol. Mert az út végén sosem az vár, amire számítunk. Sosem leszünk olyan emberek, amilyenek induláskor voltunk.

Rókus Ákos

Rókus Ákos

Rókus Ákos a PTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve magyar szakpáron. 2012 óta a szerkesztőség tagja. Specializációja a zsánerfilm (különösen az akció, a western és a thriller), valamint a műfajelméleti kérdések.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya