Papírfény

Mindenki tökéletes életre vágyik – Grace megkapta – B.A. Paris: Zárt ajtók mögött

B. A. Paris a Szürke ötven árnyalatával elindított trend hullámot meglovagoló debütáló kötete egy tökéletesnek látszó házasság színfalai mögé enged betekintést.

A Zárt ajtók mögött jó értelemben vett, egy szuszra elolvasható thriller, olyan, amit a vízpartra visz magával az ember, hogy napozás közben borzongjon. A főszereplőnő szemszögéből megírt történet az időben ugrálva, lépésről-lépésre mutatja be, hogyan veszíti el az önálló döntés jogát a fiatal, naiv feleség, Grace. A tündérmese lidércnyomásba fordulása során felvonultatott írói eszközkészlet egyszerű, ám kétségkívül hatásos. Tulajdonképpen minden kártyalap jól látható – a kötet ereje a feszültség ügyesen mért adagolásában rejlik és abban, hogy nagyon is elképzelhető mindaz, amit leír. Ezek– azzal együtt is, hogy időnként kiszámítható – valóban idegborzoló olvasmánnyá teszik az elsősorban a női olvasókat megcélzó regényt.

Mi szerepel a legtöbb nő vágylistájának elején?

Tökéletes pasi, tökéletes házasság, tökéletes alak, tökéletes ház. Grace a nagybetűs kivétel – alig hiszi el, hogy mindezt meg is kapta. Jack, a sármos sztárügyvéd első pillantásra beleszeret a hétköznapi, kedves lányba, aki viszonozza érzelmeit. Kapcsolatuk villámsebességgel jut el a házasságig. Jack pedig nem csupán nagylelkű és megértő, hanem szinte jobban várja, mint Grace, hogy annak Down-szindrómás húga hozzájuk költözzön. Az esküvő után, azonban az újdonsült feleség furcsa apró foltokra figyel fel kapcsolatuk ragyogó égboltján.

Míg ő csak idővel veszi észre az intő jeleket, az olvasó számára már az első oldalakon elkezd kirajzolódni a tökéletesség álcája mögé rejtett sötét kép. Másfél év történetét a jelen és a múlt eseményei között ingázó fejezetek mesélik el, amelyeknek a hétköznapok aprólékos leírásai, és az egyre szűkülő mozgástérrel együtt növekvő reménytelenség adják a középpontját. Grace fuldoklik. A tűző napon ül órákon keresztül egy picike balkonon, ahová kizárták, minden nélkül, egyedül. Örülhet, ha meleg vízben zuhanyozhat. Ebből azonban környezete gyakorlatilag semmit nem vesz észre, hiszen társaságban mindig kifogástalan külsővel jelenik meg.

Grace egyszerű nő, gondolatai a szenvedései során nem merülnek filozófiai mélységekbe. Zárt világa apró rezdüléseire koncentrál, amihez jól passzol az az irodalmi egyszerűség. Mégis, bennem maradt egyfajta hiányérzet ezen a téren a könyv elolvasása után. Volt itt lehetőség pszichológiai mélyfúrásra.

Külön felüdülés, hogy a Szürke ötven árnyalatában szereplő sötét romantikának egyfajta ellenpontját mutatja meg a kötet. Ebben a kapcsolatban nem jut más érzelemnek hely, mint a hatalmi vágynak és a félelemnek. A két könyv műfaja ugyan különbözik, mégis mindkettő

egy szélsőségesen domináns férfi és egy szélsőségesen alárendelt női szerep dinamikájára épít, és persze az olvasók voyeurizmus utáni vágyára.

A Zárt ajtók mögött-et azonban a hitelesség így is igazán hatásos thrillerré teszi és egy remek film lehetőségét is rejtheti.

 

B. A. Paris: Zárt ajtók mögött

Művelt Nép Könyvkiadó, 2016
Fordította: Gálvölgyi Judit

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve történelem szakon. Érdekli a marketing, a reklám és a streaming platformok világa, specializációja a horror és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. mlinarikmariann@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..