Papírfény

Az érem két oldala – Batman: A démon születése 1-2.

A Démon születése

Az Eaglemoss hiánypótló sorozatának, a DC nagy képregénygyűjteményének 33-34. kötetét Batman egyik legnagyobb ellenségének, Ra’s al Ghulnak szentelte. A két kötet két alkotógárda egymástól másfél évtizednyire született két történetét tárja az olvasók elé, hogy megmutassa ugyanazon érem két tökéletesen eltérő oldalát. 

Batmannek 32 évet kellett várnia, hogy Joker után megkapja másik legnagyobb ellenfelét, az IGN minden idők legnagyobb képregényes gonoszainak listáján az előkelő 7. helyett elnyerő Ra’s al Ghult. A Julius Schwartz, Dennis O’Neil és Neal Adams által 1971-ben megteremtett karaktert, az Árnyak Ligájának fejét éppen az tette minden korábbi antagonistánál sokkal veszélyesebbé, hogy ördögi tettei hátterében olyan valóban magasztos célok álltak, mint a bolygó megtisztítása és a bűn eltörlése.

Már első – a 33. kötetben is olvasható – feltűnésekor is egyértelmű volt, hogy a Démonok Vezére nem válogat az eszközökben, ha valamilyen nagyobb jót szolgálhat cselekedeteivel – még akkor sem, ha annak akár ártatlan áldozatai is vannak. Könnyű persze dobálózni az emberéletekkel egy olyan karakternek, aki a Lázár-vermekkel bárki életét visszaadhatja és maga is újból és újból feltámadhat.

Batmannek minden korábbi csatáinál nagyobb háborút kell vívnia a valóban élet és halál uraként fellépő Ra’s al Ghullal

– amit az sem könnyít meg éppen, hogy gyengéd érzelmeket táplál lánya, Talia iránt. A Ghul család valóban az egyik legizgalmasabb família a DC-univerzumban, nem véletlen, hogy a Nolan-féle Batman-trilógia két részben is előveszi őket, A zöld íjász egy, a Gotham pedig két évadon átívelő szerepet szán a tagjainak.

A vizsgált kötetek elsősorban Ra’s al Ghul eredettörténetére, Batmannel való viszonyára és a Batman és fia előtörténetére fókuszálnak. A 33. kötetben az 1977 áprilisában megjelent A Démon Fia és az 1979 januárjában napvilágot látott A Démon felesége kapott helyet, míg a 34. kötet egy az egyben az 1992 decemberében született A Démon születését közli. Az előző két történet Mike W. Barr író és Jerry Bingham és Tom Grindberg rajzolók koprodukciójából született, míg az utóbbi Dennis O’Neil író és Norm Breyfogle színező-rajzoló közös munkája. A két kötet, bár egyetlen karakter köré szerveződik, nem is lehetne különbözőbb. A megjelenések között eltelt mintegy másfél évtized döbbenetes eltéréseket eredményezett – melyet elsősorban a szöveg stílusában és a nők ábrázolásmódjában érhetünk tetten.

A Démon Fia és A Démon felesége igazi patriarchális történetek, ahol a nők csupán – kellőképpen lenge öltözetben – öntörvényű, bajkeverő biodíszletként jelennek meg. S bár itt-ott előmozdítják a történetet, szerepük sokkal inkább a noirok remegő pillájú femme fatale-jaihoz hasonlatos, akiknek tettei sosem értelmezhetők egy férfiak nélküli kontextusban.

Ezekben a képregényekben a nők a férfiakon csüngnek,

a szerző annyit használja a „szerelmem” megszólítást, hogy attól már szinte lefolynak a betűk a szövegbuborékokból. Sokkal visszafogottabb, szerethetőbb a nők ábrázolása A Démon születésében, ahol nemcsak több ruha, de több tisztelet is jut a gyengébbik nem képviselőinek.

A Démon születése

Nemcsak emiatt kedvesebb számomra azonban az utóbbi történet. Az első kötet részletgazdag, színpompás, akciódús rajzai bár érdekesek, közelébe sem érnek Norm Breyfogle szinte művészi magaslatokba emelkedő művéhez.

A Démon születése igazi műalkotás, ami nem egyszer lep meg kreativitásával.

Breyfogle bátran használja a színeket – a bevezető oldalak kék-sárga kompozíciója, a paneleken átnyúló rajzok, a tér eredeti kitöltése, a szokatlan keretezés és betűhasználat, illetve Ra’s al Ghul karakterisztikáinak az idő múlását jelző finom változásai mind-mind abba az irányba mutatnak, hogy itt bizony messze elhagytuk az iparosság határait. Breyfogle csodálatosan illusztrálja O’Neil eredettörténetét, melynek egyes elemei Ra’s al Ghul már említett mozgóképes megjelenéseiben is felbukkannak. Amennyire nehezen verekedtem át magam a hetvenes évekbeli kiadáson, annyira vitt magával ez a kilencvenes évek első felében született, újító alkotás, ami – megkockáztatom – a sorozat egyik legnagyszerűbb darabja.

A két kötetben – ahogy azt már a sorozat olvasói megszokhatták – természetesen most is kaptunk két korai zsengét. Ezúttal Ra’s al Ghul első két megjelenésével szórakoztathattuk magukat a Batman 232. és 235. számából.

A Démon leánya – Batman 232. szám

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Jelenleg a Filmtekercs Vizuális Kultúráért Egyesület alelnökeként a Filmtekercs offline rendezvényeiért és partnerkapcsolataiért felel. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés