A címlap messziről hirdeti, hogy vége az ártatlanság korának: a Halál a családban borítóján Robin testét cipelő Batmannek nemcsak a lelkek csatáját kell megvívnia, de a képregények lapjain kívül zajló nagypolitikához is hozzá kell szólnia.
A szélesvásznon néha talán moralizáló, de végül önmaguk felett is mindig győzedelmeskedő álruhás szuperhősök a grafikus történetek lapjain már évtizedekkel korábban elvesztették ártatlanságukat. A korhatáros besorolás korlátaitól mentes kilencedik művészet nemcsak különös kegyetlenséggel irtja ki a békét fenyegető gonoszokat, de tragikus, és gyakran a főhősök számlájára írható halálnemekkel ejti el segítőiket is. Batman univerzuma se mentes a szívünknek legkedvesebb szereplők halálától – az első mérföldkövet jelentő történetben nem az alkotók, hanem maguk az olvasók döntöttek úgy, hogy megölik Jason Toddot.
Az Eaglemoss Collections DC Comics nagy képregénygyűjteményében most ismét napvilágot látott, eredetileg 1988 decembere és 1989 januárja között megjelent füzetében az alkotók – Jim Starlin író és Jim Aparo rajzoló – úgy határoztak, hogy az 1983-ban színre léptetett, de azóta népszerűségét vesztett második Robin jövőjét az olvasókra bízzák. Egy telefonos szavazás végül – igaz, éppen csak – megpecsételte a karakter sorsát, és borzalmas halálra ítélte Batman segítőjét.
A történet szerint Batman a közel-keleti terroristáknak fegyvereket áruló Joker nyomába ered, az éppen kispályára küldött Todd pedig – sorsszerűen éppen ugyanabban a térségben – vér szerinti anyja után nyomoz. Amikor a két férfi történetének szálai összefonódnak, sosem látott láncreakció indul el. A történet kidolgozása hagy ugyan maga után némi kívánnivaló – túlságosan sok egybeesés, kidolgozatlan részletek –, a Halál a családban mégis a DC történelmének egyik legjelentősebb fejezete, amire számos filmes adaptáció is utal.
Az Irak-iráni háború éppen csak lezárult, az Öbölháború fenyegetően közeleg – a mű születésének idejében a Közel-Keletnél forrongóbb terepet keresve se találhattunk volna a bolygón. Nem véletlen, hogy egy első számú hős halálához ilyen kulisszákat választottak az alkotók: a térségbe atomfegyvereket szállító Joker a legnagyobb gonosz eleven megtestesülése – és a kor legnagyobb félelmeinek lila-zöld-fehér kivetülése. Bár a csata látszólag Batman és egyik legnagyobb ellensége között zajlik,
nem lehet nem meglátni az aktuálpolitikai kommenteket a képkockák között húzódó csatornákban – és néhol magukon a képkockákon sem.
Ez a kötet legnagyobb érdekessége – a képregény látványvilága ezúttal nem olyan kiemelkedő. A korszak füzeteit jellemző élénk színek, klasszikus panelkezelés és egyszerű, letisztult, nem túlzsúfolt kompozíciók jellemzik a Halál a családban-t.
Ez utóbbi tekintetében talán érdekesebb a kötet kísérőtörténete, a Jason Todd első megjelenését bemutató, eredetileg 1983 decemberében napvilágot látott sztori, melyben Batman ezúttal Közép-Amerikában csatázik Jokerrel. Ez a mese és a Mike Mignola tervezte borítók kaptak még helyett az igényesen kiállított kötetben.