Fókuszban Papírfény

Darabokra hullik a világ – Cormac McCarthy: A jogász

A jogász (The Counselor)

A jogászRidley Scott megosztó filmet készített az egyik legfontosabb kortárs amerikai író, Cormac McCarthy első forgatókönyvéből, A jogászból. Az egyébként hűséges adaptációnak számító film érdekessége, hogy a forgatókönyv kritikusai és méltatói is ugyanazokat a vonásokat emelik ki belőle.

A jogász bírálói ugyanis mind a motiváció rejtettsége, a cselekmény világának meg nem ismerhetősége és a cselekvésképtelen figurák miatt kárhoztatják a sztorit, ahelyett, hogy belegondolnának: a mi világunk, a hétköznapok mennyivel adnak több választ a bennünket körülvevő emberek szándékairól? Hány ember vesz körül bennünket, aki mindig, minden esetben tudja, hogy mit kell csinálni? Hányan ismerik fel, hányan ismerik be, hogy tévedtek? McCarthy korábban már számtalan írásában bizonyította, hogy világa nem a ’90-es évek one-of-us hőseinek világa, nála John McClane nemhogy mást nem tudna megmenteni, de még saját magát sem. McCarthy történetében fel sem merül a lehetőség a címszereplővel történő azonosulásra, az első oldalaktól kezdve szisztematikusan elidegenít, hogy két lépés távolságból szemlélhessük a világot. Azt a világot, amely hiperrealista tükörképe hétköznapjainknak, és szép lassan a darabjaira hullik körülöttünk.

McCarthy szakít a jól bevált gengszterfilmes recepttel, és jogásza egy percig sem élvezheti a törvénytelen üzlet gyümölcsét. Távolról sem alkalmazza tehát a megszokott emelkedés-regnálás-bukás dramaturgiát, sőt karakterei olyanok, mint a lejtőn lefelé guruló golyók. Eleinte csak komótosan, de megállíthatatlanul vánszorognak a mély felé, míg a végére már olyan sebességgel száguldanak a pokolba, mintha valahonnan kihajították volna őket.

a jogasz

A forgatókönyv a maga töredezettségével, nagymonológjaival közelít a megfilmesíthetetlenség felé, ugyanakkor mégis lenyűgözően tartalmas és gondolatébresztő. McCarthy hősei szüntelenül kinyilatkoztatnak: súlyos mondatok, émelyítő metaforák és szimbólumok, torokba markoló ellipszisek váltogatják egymást a karakterek beszélgetése során. A filozofikus cselekménymozaik pedig nem egy klasszikus gengszterfilmnek ágyaz meg, hanem egzisztencialista elmélkedéstől terhes bűnhődéstörténetnek. A bűnt csak érzékelteti, a hangsúly mindvégig a felismerésen és a bűnhődésen van.

És McCarthy kegyetlen író. Hőse, a Jogász helyrehozhatatlan hibát követett el, és a forgatókönyv azt a folyamtatot tárja elénk, amelynek a végén a Jogász számára is nyilvánvalóvá válik, hogy elkeserítő helyzetéből nincs kiút. Nincs mesés megmenekülés, nincs furfangos megoldás, csak a bűnhődés. A jogász története a bűnhődés és a szembesülés története. Szembesülés a megváltoztathatatlannal, a legrosszabbal, a végsővel. Az általa felvázolt nagyon is valóságos pokolban nincs helye fordulatnak, nincs helye megváltásnak, nincs helye hősies helytállásnak, ez mind csak a mély felé cirkuláló süllyedésről vonná el a figyelmet. Rideg, kimért és aljas történetvezetéssel építi fel a cselekmény és szereplői világát, amely nem mindenki számára szimpatikus, nem mindenki számára befogadható. De nagyon is működőképes.

 

Rókus Ákos

Rókus Ákos

Rókus Ákos a PTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve magyar szakpáron. 2012 óta a szerkesztőség tagja. Specializációja a zsánerfilm (különösen az akció, a western és a thriller), valamint a műfajelméleti kérdések.

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..