Papírfény

Olümposzi magaslatok, tartaroszi mélységek – Csodanő: Elveszett paradicsom

A DC Comics Nagy képregénygyűjteményének 23. kötetében Csodanővel ismerkedhetünk meg alaposabban – aki azonban arra számít, hogy egy laza kis alapozást kap, erősen kapkodja majd a fejét. Phil Jimenez a képregényes és antik műveltségre egyaránt alapozó története, az Elveszett paradicsom élő példája annak, hogy a kilencedik művésze már messze nem gyerekjáték. 

Az Eaglemoss komoly kockázatot vállalt azzal, hogy a sorozatban ezzel a történettel szentelt először kötetet a Csodanőnek – aki ugyanis nem ismeri Wonder Woman előéletét, komoly nehézségekkel fog szembenézni. Érthető, hogy a sorozat szerkesztői miért gondolták úgy, hogy az Elveszett paradicsom méltóképpen mutatná be a hős összetett és mély világát, a választásuk talán mégsem volt kellőképpen átgondolt.

Wonder Woman megjelenése a filmvásznon komoly áttörést hozott a DC-nek.

Gal Gadot tökéletesen kelti életre a magasztosabb eszmék vezérelte nő alakját, aki simán felveszi a harcot bármilyen férfival. A teljes egészében az ő alakjának szentelt Wonder Woman a harcos feminizmust nélkülözve tudott erőt mutatni: nem csoda, hogy a film hatalmas siker lett. Még az óvodák is hirtelen tele lettek olyan kisasszonyokkal, akik örömmel cserélték hercegnőjelmezeiket a Csodanőére, de a szuperhős nemtől és kortól függetlenül gyűjtött magának rajongókat.

A filmes siker örvendetes – és meglehetősen időszerű is, különösen annak tükrében, hogy Wonder Woman a képregények lapjain már jóval régebben felzárkózott a férfiakhoz. William Moulton Marston író és Harry G. Peter rajzoló 1941-ben, tehát alig néhány évvel Superman és Batman után léptették színre Diánát, a themüszkirai hercegnőt, aki az amazonok matriarchális világát elhagyva sietett a rászorulók segítségére.

Phil Jimenez 2001-es kötetéhez bizony ennél jóval többet kell tudnia az olvasónak, ha szeretne lépést tartani a történettel. A hihetetlenül sok szereplőt mozgató történetben Gotham városát és Csodanő szülőföldjét, a Paradicsom-szigetet is háború fenyegeti. Az előbbiben Batman legnagyobb ellenségei alakjában öltenek testet a háború, a viszály, a félelem és a rettegés istenei, míg a szigeten két amazon törzs, személyükben pedig a régi és a modern világ csap össze. A reményt Csodanő jelenti.

Aki most ismerkedik a képregény világával, feltehetően a harmadik oldalon fogja végérvényesen elveszteni a fonalat – a hihetetlenül sűrűn teleírt és telerajzolt oldalak nem egyszerűen összetettek, hanem egyenes bonyolultak. Nem elég, hogy fejben kell tartani a rengeteg szereplőt, hogy értelmezni kell a számtalan görög mitológiai utalást, hogy fel kell fogni az eszméletlen részletesen megrajzolt képek adta információt, a szerző időnként még az időben és a térben is ugrál.

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az eseményeket.

Ha ezen azonban túl vagyunk, nem lehet nem elismeréssel beszélni erről a kötetről, ami bámulatos munka. Komplexitása döbbenetes, talán nem olvastam még sosem ennyire sűrű képregényt.. A szöveg szinte irodalmi, a rendkívül dinamikus képek pedig filmes adaptáció után kiáltanak. Ennek ellenére mégsem osztatlan a kötet megítélése – bírálói pont azt nehezményezik, hogy ez szinte már nem is képregény. Kétségtelenül rendkívül nehéz darab, de én úgy vélem, hogy haladóknak különleges csemege lett.

A kötetben a megszokottak szerint ismét helyet kap egy régebbi történet is: most egy 1984-es sztori kapott fókuszt, amiben Robin ered a Csodalány eredetének nyomába. A mese igazi felüdülés a rendkívül nehéz nagy történet mellett – könnyed kis kiegészítés, amit bizonyára örömmel olvasnak majd a retro szerelmesei.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..