Papírfény

Az élet, a világmindenség nem minden – Dan Brown: Eredet

Robert Langdon története folytatódik Dan Brown legújabb könyvében. Az Eredet a létezésünk legnagyobb talányaira keresi a választ, miközben a „hova tartunk?” kérdést inkább a szerző karrierjével kapcsolatban érdemes feltenni.

Népszerű, de mégis vitatott szerző Dan Brown. A Da Vinci-kóddal széles ismertséget szerző írót sokan egy nagyra fújt lufinak gondolják, míg mások szívesen merülnek el az összeesküvésekben, melyeket prezentál. Konteógyárosként azonban nem csupán kérdéseket tesz fel, hanem igyekszik meg is válaszolni azokat, még ha pontatlanul is. Ilyen szempontból pedig egy megbízható íróról beszélünk, akivel kapcsolatban egyéni nézőpont kérdése, hogy szerintünk blöfföl vagy sem.

Én például – bár többnyire nem tudok azonosulni a különféle konspirációkkal, mégis érdekesnek és szórakoztatónak tartom a jól megalapozott, megérvelt összeesküvéseket. Túlmutatnak önmagukon, beavatottsági érzést adnak, csak vigyázzunk, hogy ne higgyünk el túl sokat belőlük! Az Eredettel kapcsolatban Dan Brown szembenéz az emberiség múltjával és jövőjével, miközben a problémát végig a legaktuálisabb jelenben ismeri fel.

Története középpontjában ezúttal is Robert Langdon áll, az ikonográfus, a szimbolika és a szemiotika szakértője, aki Brown két könyvén (A megtévesztés foka, Digitális erőd) kívül mindig is a főszerepben volt. Langdon és az író kéz a kézben járnak a siker útján – lassan már az is kérdéses, hogy Brown ír-e valaha még sztorit a professzor mellőzésével.

Langdont egy régi barátja és tanítványa, az erősen Elon Muskra hajazó Edmond Kirsch invitálja meg egy rendkívül rejtélyes előadásra. Kirsch állítása szerint ugyanis olyan felfedezést tett, mely példátlan a tudomány történetében, és ami alapjaiban fogja megrengetni a világot. A jövőkutató, feltaláló celebtudós ugyanis – mint ígéri – rájött, mit jelent a Galaxis útikalauz stopposoknak nagy megfejtése: mi a tartalom a 42 mögött.

Rettenetes nagy hype-pal indít az Eredet, amitől nagyon tartottam, hogy csalódást fog okozni.

Vajon mit tartalmazhat Kirsch prezentációja? Mi az, amitől az összes vallási vezető összecsinálta magát, mikor meghallotta? Vajon most blöfföl Dan Brown, vagy ténylegesen van egy sajátos megoldása az élet legfontosabb kérdéseire? A „honnan jöttünk és hova tartunk?” felvetésekre azonban nem kapunk választ egyhamar, ugyanis a vitatott figura merénylet áldozata lesz előadása közepén, Langdon pedig innen veszi fel a fonalat, próbálja kideríteni, mi volt a felfedezése.

Tom Hanks mint Robert Langdon

Ha eddig nem volt egyértelmű Dan Brown receptje, most látványosan az arcodba mászik. Langdon valamilyen európai városban csámborog, rejtélyeket old meg a művészettörténeti és kódfejtési tudásának köszönhetően, miközben egy gyönyörű, entellektüel nő lóg az oldalán, ő pedig a hatóságok elől menekül. Melyik sztori leírása volt ez? Már én sem tudom.

Brown egyszerre képtelen és folyamatosan képes a megújulásra.

Kérdései és mondanivalói általában merészek és ütősek, de a történeteit egyre kiszámíthatóbban vezeti végig. Az Eredet esetében sincs másképp: elbizonytalanodik az ember, hogy fordulatot akart a szerző, vagy nem állt szándékában, és ezért írta a sztorit olyan egyértelműnek. Itt persze nem a végső megoldásról beszélek, hanem a narratíva kisebb meglepetéseiről, amiket akár száz oldallal előbb kitalálunk.

Többnyire Spanyolországban játszódik a cselekmény. Járunk a bilbaói Guggenheim Múzeumban, ahol több műtárgyról is szó esik, majd később Barcelonába látogatunk el – a legfontosabb események ott zajlanak. Dan Brown nem hazudott, amikor az Inferno magyarországi forgatása során azt nyilatkozta, következő könyvében Budapest is helyet kap. Fővárosunk, ugyancsak pár alkalommal, de megjelenik, és jó volt olvasni a Dohány utca, illetve a Március 15. tér leírását.

És hogy milyen a végső megoldás? Mi az élet, a világmindenség meg minden? Dan Brown válasza ismét tudományos alapokra helyezhető, nem pedig spirituálisra, és hiába érvel egészen jól, számomra nem ütött annyira a konklúzió, ahogy vártam. Túl sok volt a hype, és egy teljes könyvet nem bírt el. Váltig állítom, hogy bátor szerzőről van szó, de egyre könnyebben alkalmazza saját közhelyeit, melynek előbb-utóbb a csapdájába fog esni.

 

Dan Brown: Eredet

GABO Könyvkiadó
Fordította: Turcsányi Jakab

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel a Magazin és Moziban rovat szerkesztője. Kedvencei az életszagú, morális kérdéseket feszegető filmek, a kamaradarabok és az igényes blockbusterek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya