Magazin Papírfény

Egy magyar „alkimista” feljegyzései – Bódy Gábor: Egybegyűjtött filmművészeti írások 1.

Bódy Gábor kétségtelenül a magyar filmművészet egyik legkreatívabb, legkísérletezőbb kedvű és emiatt sokat vitatott rendezőegyénisége, fiatalon elhunyt korszakos zsenije volt. Rendezői tevékenysége mellett azonban filmelméleti tevékenysége sem elhanyagolható. Az Akadémiai Kiadó 2006-ban, Bódy születésének hatvanadik évfordulójára, csokorba szedte eme tevékenység első felének írásait, hogy az egy gyűjteményes kötetben kerülhessen az olvasók elé.


Hirdetés

Másfél évtizedes pályafutása alatt Bódy folyamatosan kutatta a film, mint nyelv, és mint művészet, médium lehetőségeit és határait, melybe a kezdeti szemiotikai jellegű vizsgálódások ugyanúgy beletartoznak, mint a későbbi, főként a videotechnika lehetőségeit és művészi kifejezőeszközeit vizsgáló írások.

A Zalán Vince által szerkesztett kötet eklektikusan, válogatás nélkül adja közre a rendező papírra vetett hagyatékát. Az önéletrajz mellett a kezdeti cikkek, kiáltványok, illetve híres egyetemi záródolgozata (Bódy történelem-filozófia szakon végzett az ELTE-n, a dolgozat témája pedig Magyar Dezső Büntetőexpedíció című filmje) is megtalálhatók, majd később a különféle nyelvészeti, filmszemiotikai indíttatású elméleti munkák, tanulmányok kapnak helyet a kötetben, melyek Zsilka János nyelvészprofesszor hatása alatt íródtak, aki Bódy egész elméleti (és gyakorlati) munkásságára inspirációként hatott.

Mindemellett számos korai, a Balázs Béla Stúdió keretei közt megvalósult rövidfilm, kísérleti alkotás forgatókönyvét, filmnovelláját is olvashatjuk, melyeket sok esetben elméleti fejtegetések, a művek keletkezésére vagy elméleti alapjaira vonatkozó kommentárok kísérnek (érdekes pl. a Vadászat kis rókákra című előadás/film, mely azóta sajnos elveszett). A kötet két fontos és nagyobb terjedelmű része a Filmiskola, illetve két forgatókönyv: az 1969-es Agitátorok (rendezője szintén Magyar Dezső), és Bódy vizsgafilmje, az 1975-ös Amerikai anzix szkriptje.

Előbbi (mely korábban egyébként külön kötetben már megjelent) a ’70-es évek közepén az Iskolatelevízió számára készült többrészes oktatóműsor vázlata, melyben a rendező a filmkészítés technikai és művészi kifejezőeszközeit, alapjait igyekszik elmagyarázni, példák segítségével szemléltetni. (Az érdekesség kedvéért nem csupán Bódy tervezetét, hanem az arra adott lektori válaszokat is közli a kötet, többek közt Bíró Yvette vagy Nemes Károly tollából.)

A két filmforgatókönyv érdekes adalék a szóban forgó filmekhez, főként, hogy bizonyos esetekben nem is annyira szabályos szövegkönyvről, hanem inkább a megvalósítás alapját képező vázlatokról, ötletek gyűjteményéről van szó, főként az Amerikai anzix esetében, melynek kétféle változatát (egy korábbi filmnovellát, majd a kész forgatókönyvet) is beleválogatták a kötetbe.

Mivel a válogatást eredetileg több- (minimum két) részesre tervezték, a kötet nem megy tovább a kései (főként a videóval foglalkozó) elméleti jellegű írások és filmtervek, köztük a két másik, Bódy zsenialitását leginkább példázó nagyjátékfilm, a Psyché (1980) és a Kutya éji dala (1983) felé, melyek nélkül korántsem teljes az oeuvre. Természetesen ez nem a válogatás szerkesztőinek a hibája: Bódy nagy ívű elméleti életműve nem is fért volna el egyetlen (még akármilyen vaskos) kötet keretei között, így jól tették, hogy a szelektálás helyett inkább a mindent, de több könyvbe elvét követték. (Jelenleg a második, sőt harmadik kötet is “megjelenés alatt” áll, bár tudnánk ez pontosan mit jelent.)

Mindent egybevetve a magyar filmtörténet, a kísérleti filmezés és általánosságban a filmnyelv, filmelmélet iránt érdeklődők számára is hasznos olvasmány Bódy Gábor egybegyűjtött írásainak illusztrációkkal gazdagon meghintett gyűjteménye. Csak kívánhatjuk, illetve javasolni tudjuk több, ehhez hasonló mű megjelentetését az éppen pangó hazai piacon.

Akadémiai Kiadó, 2006

Rudolf Dániel

Nem is tudom mikorra vezethető vissza a film iránti érdeklődésem (értsd szenvedélyes rajongásom), talán valamikor ovis koromban történt először, hogy éles kritikusi szemmel elemeztem a Gumimacik aktuális epizódjait. Azóta sok víz lefolyt a Dunán. Jelenleg az ELTE bölcsészkarán tanulok filmtudomány mesterképzésen, korábban kommunikáció szakon végeztem a Kodolányi főiskolán, és időközben diákzsűriztem is pár filmfesztiválon.

Filmek: Elsősorban a filmtörténet és a klasszikusok érdekelnek, ezen belül bármi, Bergmantól a B-noirokig. „Emberi gyengeségemnek” a klasszikus Star Trek sorozat iránti rajongásomat tartom.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!