Papírfény

A Marvel válasza Batmanre – Fenegyerek: Sárga

Csodás megjelenésben találkozhatunk a félelmet nem ismerő vak szuperhőssel, Daredevillel a Fenegyerek: Sárga lapjain.

Stan Lee, Bill Everett és Jack Kirby tollából már 1964-ben találkozhattunk ezzel a rendhagyó hőssel, Fenegyerekkel. A Marvel alkotott egy éjszakai igazságosztót, aki az utca szintjén száll szembe a rosszfiúkkal – nagyjából megfeleltethető Batmannel is. New York egyik legelátkozottabb környékén, a bűntől terjengő Hell’s Kitchenben végez önkéntes igazságosztói szerepet, mely jóformán kimerül abban, hogy hülyére veri a bűnözőket. Nem a legkifinomultabb módja a problémák megoldásának, de ez is jelzi, hogy miféle indulatok rejtőznek Fenegyerekben, és a maszk alatt megbúvó Matt Murdockban.

Matt Murdock ugyanis kiváló jogász, aki az egyetemről kilépve barátjával és kollégájával közös jogi irodát nyit New York szívében. A Nelson & Murdock nevében pedig nap, mint nap találkoznak védetlen, vagy kifejezetten ügyészi segítségre szoruló civilekkel. Sorsok jönnek és mennek, Murdockék pedig a bíróság keretei közt harcolják meg ügyeiket, melyekben sok alkalommal képtelenek érzelmileg távol maradni az eseményektől.

Fenegyerek legismertebb vörös öltözékében

Ez azonban nem elég mindenre, hiszen a szennyes várost több irányból is ellepi a korrupció, a gengszterfőnökök és egyéb bűnözők ármánykodó kezei pedig kirántják az igazságosság szőnyegét az emberek lába alól.

Mit tehet egy jogász, aki képtelen a saját terepén érvényesíteni azt, amiben hisz: a törvényességet? Új terepre helyezi át a küzdelmet.

Matt Murdock személyiségét több tragédia is formálta. Gyerekkorában egy baleset folytán radioaktív folyadék tette tönkre szeme világát. Nem sokkal később pedig bokszoló édesapját pitiáner bűnözők gyilkolták meg, ugyanis az idősebb Murdock nem volt hajlandó kifeküdni egy megbundázott meccsen. Matt pedig ott maradt egyedül: csak magára és a maradék négy érzékére számíthatott, amik azonban meglehetősen felfejlődtek az évek során. Mire huszonévessé vált, szinte nem is volt probléma számára látása hiánya, és ez hatalmas előnyt biztosított számára a gonosztevőkkel szemben.

Charlie Cox a Daredevil c. sorozatban

Ha ugyanis a jog csődöt mond, Fenegyerek kosztümöt ölt és az utcán tesz igazságot. Harcostársa az éjszaka, mely számára otthonos, de ellenfeleinek bizonytalan terep. Matt Murdock története egy ismert mondást emel a narratíva középpontjába. Míg Andrew Niccol Lopott idő című alkotása „Az idő pénz” állítást, az I Origins pedig „A szem a lélek tükre” mondásokat vette komolyan, addig

Daredevilnél „Az igazság vak” töltődik meg újabb jelentéssel.

A Fenegyerek: Sárga egyetlen kötetbe foglal egy rövid szériát, így komplett élményt ad. A képregény a 2000-es évek elején készült, és Stan Lee-ék helyett Jeph Loeb és Tim Sale munkáját dicsérik – ám a Marvel mestere előszavával méltatja az alkotást. Visszanyúltak benne a ’60-as években is látott Daredevil-ábrázoláshoz: az ördögszerű vörös helyett visszatértek a sárga és a bordó színekhez, amik remek retro-hatást kölcsönöznek a rajzoknak, miközben nem válik különösebben nevetségessé. Hősünk agilitását és gyors mozgását kiválóan leképezik a rajzok, és még az is előfordul, hogy más Marvel-szereplők is bekukkantanak pár oldal erejéig.

 

Amit viszont a vizuális megoldások alátámasztanak, az egy végletekig lecsupaszított eredettörténet. A 2003-ban mozikba küldött Fenegyerek-mozifilm Ben Affleck főszereplésével, valamint a három évadot megélt Netflix-sorozat már mind kiaknázta a Daredevil-potenciált. Akik számára ismerősek ezek az alkotások, nekik biztosan nem mond újat Loeb és Sale képregénye.

Sőt, inkább elüt a felsorolt adaptációktól, ugyanis sokkal színesebb és könnyedebb, mint az R-besorolású széria.

Fenegyerek viszont ennek ellenére izgalmas hős marad, mert már a karakter kiindulóhelyzete is roppant kielégítő. Íme, egy vak férfi, aki nem kér a szánakozásunkból, sőt valószínűleg képes arra is, hogy szétrúgja a hátsónkat. Megszabadít minket a sajnálkozás miatti önelemző frusztrációnktól, mert hendikepjét előnnyé kovácsolta és abszolút képes arra, hogy az egész bűnös várost rettegésben tartsa. Emellett a törvény és törvénytelenség határán imbolygó morális kérdéseivel is képes gondolatot ébreszteni az olvasóban. Az embereket szolgálja az igazságosztó tevékenységével vagy csupán a saját igazságérzetén ejtett csorbákat igyekszik kiegyenesíteni?

 

Fenegyerek: Sárga

Kiadó: Fumax Kft., 2019
Fordította: Benes Attila

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel 2017-ben csatlakozott a Filmtekercs szerkesztőségéhez, 2018 és 2022 között szerkesztőként segítette a lap mindennapi működését. Bár celluloid-mindenevő, kedvencei a morális kérdéseket feszegető filmek, a kamaradarabok, az igényes blockbusterek, emellett szenvedélyes katasztrófaturista is, így nincs olyan egy-kétpontos film, amely ne keltené fel az érdeklődését.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com