Papírfény

Egyszerre taszító és vonzó nők – Gillian Flynn: Éles tárgyak

Az Éles tárgyak Gillian Flynnek, a szuperlatívuszokat bezsebelő Holtodiglan szerzőjének első regénye, amelyben már megmutatkoznak az alappillérek, amelyekre az írónő későbbi krimiit is építi. Ravaszul árnyalt karakterek kergetőznek  egy amerikai kisváros elképesztő hazugságokból szőtt labirintusban, ahol minden bizonnyal az olvasók nagy része is el fog tévedni.

Flynn elunta a sorozatgyártott női karaktereket. Helyettük újabbakat, izgalmasabbakat teremtett. Zavarba ejtő, egyszerre taszító és vonzó nőket. Első főhőse, Camille Preaker szép, de nem kedves. Okos, de sok hülyeségbe megy bele feldolgozatlan gyerekkori traumákból adódó megfelelési vágytól hajtva. Olyan nő, aki jobbnak látja, ha véletlenül sem köti mások orrára elkövetett hibáit, és akinek igazi valója apránként bontakozik ki az oldalakon. Távolról a tetovált lány rokona.

Úgy látszik, a zavaros családi háttérrel rendelkező, ellentmondásos, érzékeny, bajkeverők korát éli a krimi és thriller.

A három generációs pszichológiai adok-kapok és egy gyerek-sorozatgyilkosság köré épülő történet, amit Camille szemszögéből követhet az olvasó. Magával ragadó, még akkor is, ha a stíluson látszanak az első regényes bélyegek. Némelyik kulcsjelenetnél – hiába illeszkednek a puzzle darabkák, hiába a  tűpontos információadagolás – nehéz hinni neki. Én néha leakadtam arról a bizonyos horogról, gondolkozni. Bizonyára mások is lesznek így páran. (A második és a harmadik regényénél ezt már nem éreztem.) A végkifejlet után azonban kevesen fogják „tudtam” frázissal polcra tenni a könyvet, az biztos.

Rosmaund Pike a Holtodiglan című filmben

Nem zörög a haraszt – tartja a mondás. Gillian Flynnél „nem úgy zörög..”. Már első könyvében is úgy forgatja a sokadik kézből származó híreket, feltételezéseket, elejtett információkat, mint a profi játékosok a Rubik-kockát. Többek között ettől válik az Éles tárgyak remek első regénnyé. A pletyka-tematika pedig Flynn másik két kötetében is jelentős hangsúlyt kap.

Nem véletlenül nyerte el Flynn két alkalommal is a brit Dagger-díjat.

Az Éles tárgyak megítélésénél a legnagyobb visszahúzó erő az írónő saját maga, akinek  harmadik kötete hivatkozási ponttá vált a műfajon belül. Korábbi, újrakiadott kötetei kénytelenek a Holtodiglan árnyékában létezni. Ám azon túl, hogy az Éles tárgyak egy kifejezetten szórakoztató, borzongató krimi, egyben egy nyomozás a Flynn-életműben az erre nyitottak számára.

 

Gillian Flynn: Éles tárgyak

Alexandra, 2016
Fordította: Csonka Ágnes

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve történelem szakon. Érdekli a marketing, a reklám és a streaming platformok világa, specializációja a horror és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. mlinarikmariann@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..