Papírfény

Hibernált hierarchia – Instant dohány

A kliséhalmazzá butított mozgóképes adaptációval szemben az eredeti regény nemcsak a realista karakterábrázolás tekintetében nyújt maradandót, hanem a burjánzó alvilág leképezésében is. Az Instant dohányban az alvilági és a társadalmi hierarchia forr össze, miközben Jens Lapidus a határok áthatolhatatlanságával párhuzamot is von az egyesülés felé tartó világok között.

jens_lapidus_instant_dohany_bookA Stockholm Noir trilógia első kötetében szembetűnő a realista attitűd. A szerző orr-és végtagtörések monoton muzsikájával élesíti illetve fejlövések falak beterítő hatásmechanizmusával színesíti az erőszakjeleneteket. Szexszcénáiban jórészt az egyéjszakás kalandok rideg intimitása tükröződik, de jellegzetes, hogy a regény tetőpontját is egy kíméletlen nemi erőszak indítja el. Lapidus térképészeket meghazudtoló precizitással mutatja be a svéd főváros elit negyedeit és zord kültelepeit, s művébe az eredeti dokumentumok mintájára készült bírósági és nyomozati jegyzőkönyveket is beépít. E formai megoldás, valamint az Instant dohány valósághűnek tetsző közegábrázolása minden bizonnyal Jens Lapidus eredeti foglalkozásának tudható be, az író ugyanis Svédország egyik legfoglalkoztatottabb védőügyvédje, aki gyakran maffiakörökbe tartozó vádlottak tárgyalásaira is rábólint. Aggódni persze nem kell az úriember életéért, hiszen a sztori mindvégig megmarad a fikció szintjén, csak a regény fojtogató hátterét biztosítja a tapasztalataiból felépített alvilági szféra.

A közegábrázolásban a skandináv krimik elhíresült társadalomkritikai éle érvényesül, a svéd mintatársadalmat éppúgy sorvasztja a drogfüggőség, mint a latin-amerikai szegénynegyedeket. Lapidus a hierarchia fogalmát egyaránt használja a társadalom és a maffia esetében, s nem egyszer elegyíti is az elviekben egymástól mereven elhatárolódó világokat. Alaposan, olykor némi gúnnyal részletezi a felső tízezer engedékeny prostituáltakkal fűszerezett kábszerklubjait, de a banki szférát is érintő pénzmosások folyamatában is kitér a legapróbb mozzanatokra. Bevándorlók és csempészek, felnőttoktatásban vergődő prostituáltak és cégvezetés vesztére jutó strómanok. Bandaháborúk és nemzetiségi konfliktusok, védelmi pénzek és ruhatármaffia. Ez a Svédország már nem a képeslapokból, gazdaságföldrajzból vagy statisztikákból megismert polgári állam.

A cselekmény három szálon, egy-egy bűnszövetkezeti tag karakterén keresztül, jellegzetes szubzsánerek felhasználásával bonyolódik, s az életutak hol érintik, hol totálisan keresztezik egymást. A latinó díler, Jorge története a szökésre épített heist és a bosszútematika, a szerb „katona”, Mrado szála pedig a klasszikus gengsztertoposzok mentén halad. A regény kitüntetett alakja a svéd közgazdászhallgató, JW, akinek felemelkedés-története és felderítetlen múltja az összefonódó szálak csattanóit biztosítja. Lapidus a három antihőst családi és párkapcsolataik bevonásával teszi szerethetőbbé. Mrado két csonttörés között kislánya láthatási jogaiért harcol, Jorge jóravaló állampolgárként élő lánytestvérét védelmezi, míg a sznob JW, miközben egy milliomos családból származó hölgyeménnyel randizgat, eltűnt nővére után is nyomoz.

Jens Lapidus a regény nyelvezetében a legkülönbözőbb társadalmi rétegek szlengjeit is magáévá tette. Az arisztokrata körök fennhéjázó dialógusaiban az öltöztető márkák és a popkultúra majmolása érhető tetten, míg a bevándorolt alakok káromkodásokkal és túlzó sztorikkal megspékelt társalgásaiból a társadalmi kirekesztettség világlik ki. Érzékletes tény, hogy a királyi elérhetetlenség pozíciójában elhelyezkedő „jugóré”, Radovan birtokolja a legmagasabb intelligenciát sugalló szókincset és jó modort.

Szabatos városismeretével Jens Lapidus egy turistavonzó főváros árnyoldalait tárja az olvasó elé, miközben a bűnügyi szálakat is mesterien csavarja, s pattanásig feszíti ütköztetésük előtt. Mindennek köszönhetően az Instant dohány letehetetlen ponyvaregénynek született, amely a beígért izgalmakat szavatolja is. De vigyázat, mert sokkoló világa még egy svédországi nyaralást is elodázhat!

Jens Lapidus: Instant dohány
Park Könyvkiadó, 2009

Kiss Tamás

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Vászon nélkül és a Fesztivál rovat szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..