Magazin Papírfény

Még egy bőr? – Irvine Welsh: Skagboys

skagboys

imageIrvine Welsh 1993-ban a Transpottinggal üstökösként csapódott a kortárs írók körébe, hogy egyszer és mindenkorra beírja magát a XX. századi irodalom történetébe. De csakúgy, ahogy annyian előtte, ő sem tudta megismételni az ifjú zseni bravúrját, és ahelyett, hogy merőben új vizekre evezett volna, időről időre visszatér Mark Renton történetéhez: 2002-ben megírta a folytatást, a Pornót, majd 2012-ben az eredeti sztori előzménye, a Skagboys következett.

A Trainspotting igazi nemzedéki regény, a kilencvenes évek  fiatal értelmiségének meghatározó könyve. Welsh soha korábban nem látott módon hozta közel hozzánk a drogosok világát: nyers, naturalista stílusával és együttérző megközelítésével teljesen új képet festett a szenvedélybetegekről. Munkája társadalmi üzenetet hordoz, rendkívül mélyen ábrázolja a skót munkásosztály világát, és nem utolsó sorban, a különböző elmesélők tapintható megszemélyesítése által, irodalmilag is komoly értéket képvisel. Nem csoda, hogy a regény egy szempillantás alatt kultikus státuszba került, és hamar a szélesvásznon landolt, olyan sztárok karrierjét indítva el, mint Ewan McGregor és Danny Boyle.

Welsh, még ha időnként el is engedte a Trainspotting hőseit, sosem távolodott el témáitól, a skót munkásosztálytól, a bűntől és a szabad akarat kérdéseitől. Ugyancsak ezen a mezsgyén jár a hazánkban még nem megjelent Filth, ami egy szociopata rendőr ámokfutását helyezi középpontjába. A regény szintén nem kerülte el az adaptációt, Jon S. Baird figyelemre méltó filmet készített Welsh közel sem hibátlan sztorijából.

A Skagboys sem hozza maradéktalanul azt az élményt, amiért anno a Trainspottingot megszerettük. Ennek oka azonban nem csak Welshben keresendő. Akárhogy is nézzük, az első regény óta eltelt húsz év, és akik akkor piedesztálra emelték a drogos srácok kalandjait, ma már feltehetően meghaladták akkori énüket. Ami tinédzseréveimben még izgalmas és tabu volt, ami bizsergetően tiltottnak és kifejezhetetlenül menőnek számított, az ma már sokkal inkább idegesítő. Már nem buli lecsúszott fiatalok lecsúszásáról olvasni, már az adja a katarzist, ha azt látom, hogyan képes valaki megváltani önmagát. Abban reménykedni, hogy Welsh új közönséget talál, akiknek mindez az újdonság erejével hat, úgy vélem, naivítás. A Skagboys a Trainspotting generációjához szól – anélkül, hogy írójuk közönségével együtt tudott volna fejlődni. Azok, akik azonban nem vágynak másra, mint egy nosztalgikus könyvélményre, talán elégedetten forgatják majd a Skagboyst. El tudom képzelni, hogy őket ismét beszippantja Welsh kétségkívül nagyon erős stílusa. Nekem hosszúnak tűnt, és sokszor akadtak problémáim azzal is, hogy megkülönböztessen az egyes szereplőket egymástól, de biztosan akad, aki többre tudja tartani Welsh trilógiájának harmadik részét egy újabb lenyúzott bőrnél…

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..