Fókuszban Papírfény

Éj-mélyből felcsengő, csing-ling-ling vérfürdő – Joe Hill: NOS4A2

Az alma nem esett messze a fájától – tartja a mondás. Joe Hill bestseller misztikus thrillere, a Nos4a2 éppen a terebélyes mamutfenyő tövébe. 

Ha karácsony, akkor először az ajándékozás és a többi elengedhetetlen kellék, gyermekmondókák, a Wham! és a Reszkessetek betörők! jutnak az ember eszébe. Akiknek rossz élményei vannak az ilyenkor esedékes családi összeröffenésekről, azoknak leginkább az előbb halászléhez használt merőkanál, és a testi épségre potenciálisan veszélyes felhasználásmódja jut az eszébe. Ha viszont valaki Stephen King fia, előbb a Mikulásra asszociál, majd gyermekrabló sorozatgyilkost fabrikál belőle. Üdv Karácsonyországban, ahol minden nap karácsony van, és a boldogtalanságot törvény bünteti”. Túravezetőnk Joe Hill, aki veszett járgányával, a Nos4a2-val elkalauzol az emberi psziché legmélyebb, legsötétebb bugyraiba. 

A ’38-as Rolls Royce Wraith volánja mögött Charles Talent Manx ül. Gyerekeket rabol el és szipolyozza ki lelküket, szüleiket pedig megkínoztatja hű társával, Bing Partridge-dzsel. A sors különös fintora azonban megnehezíti terveit. Összeakad ugyanis Victoria McQueennel, aki Manxhez hasonlóan különleges képességgel rendelkezik. Tudatalattijának kivetülése a Rövidebb út nevű híd, ami utat nyit Elveszett és Megtalált között. Az ekkor még csupán 17 éves Vic ekkor még nem is sejti, hogy egy életre szóló, pszichológiai hadba lépett, amelynek csak egyetlen nyertese lehet. Vagy még annyi sem? 

Hill erősen kezdte pályáját.

A 20th Century Ghosts című novellagyűjteményével a sajtó elismerését nyerte meg, majd első regényével A szív alakú dobozzal a műfaj egyik legbecsesebb ereklyéjét, a Bram Stoker-díjat is bezsebelte. A Daniel Radcliffe főszereplésével készült Szarvak alapanyagával már a fő kategóriában indult, de csak a jelölésig jutott, akárcsak a Nos4a2, amit apja Álomdoktora körözött le. A dolog pikantériája, hogy az áhított díj névadója az a Stoker, akinek a popkultúra mai napig megkerülhetetlen rémalakját köszönhetjük. Drakula rengeteg művészt ihletett már meg, Hill könyve pedig egy zseniális csavarral idézi meg a vérszívó erdélyi nemest, s vele a horror legősibb fortélyait.

Ha Vlad Tepes egy 20. századi sofőr lenne, Charlie Manxnek hívnák, és két gyermeki lélek kiszipolyozása között hobbimágusként hajlítgatná a tér-idő kontinuumot. Járgánya, a RR Wraith, akárcsak Vic Triumph motorja, kés, amellyel lyukat vághat a valóságba”.

Hill könyvének misztikuma önreflexió a műfajra, amiben íródott. A Nos4a2 egy low-fantasy gyöngyszem, és mint olyan, egy önálló, lélegző világot hoz létre a valóban létezőn belül. Ezek a világok az inscapek, amelyek minden ember fejében jelen vannak, de csak kevesen, az erős kreatívak” tudják átültetni a valóságba, és ők is csupán eszközhasználat révén. 

Hill is egy a kevesek közül, ő a tollával kelti életre csodálatosan borzalmas világát. 

A szó legszorosabb értelmében, hiszen a Nos4a2 a több, mint 700 oldala ellenére is egy sodró lendületű, kiszámíthatatlan történet, amelyben a lényeg, az igazán jó pszichothrillerekhez hasonlóan, nem a misztikumban vagy rémisztgetésben keresendő. A Karácsonyországba vezető út mélylélektani drámával van kikövezve, a klisé fogalmát messziről elkerüli, és

soha nem is tér le róla.

Vic élete már 8 éves korában is a földi pokol. Alkoholista, de szerető apja csalja-veri az anyját, aki egy kibírhatatlan boszorkány, és lépten-nyomon aláássa lánya önbizalmát. Az évek múlásával végigkövetjük Vic pubertás- majd tinédzserkorát. Azt várnánk, hogy a kritikus mérföldköveknél beüt a szokásos coming-of-age és young adult dráma, de nem. Minden csak egy sötét erő körül forog, Vic számára ekkor még ismeretlen nemezisével a főszerepben. A két rivális élete egy véletlen találkozás folytán fonódik egybe végérvényesen, és ekkor kezdődik el igazán a mese. 

Aki az AMC sorozata kapcsán érdeklődik a Nos4a2 iránt, az gyorsan felejtse el, amit eddig látott, aki viszont a könyv után kezdene bele a szériába, könyörgöm, ne tegye. Hill valószínűleg látatlanban bólintott rá az executive produceri szerepkörre, hiszen ezt a tízrészes mi-a-jó-isten-ezt épp olyan emberek hozták tető alá, akiket a szerző a műve végén a rossz gyerekek listája alatt ért, vagyis azokat, akik csak átfutották munkáját. Sok minden benne van, ami miatt érdekfeszítő, vagy inkább misztikus a Nos4a2-sorozat, csak éppen egy zanzásított, tini-nyomozós, szerelmi háromszög keretébe szorítva degradálja a történet velejét. 

Ami valójában egy megkeseredett anyuka, Vic mentális kálváriája, aki képtelen megbékélni múltbéli hibáival. A Manx okozta pszichés pusztulás tönkretette saját és családja életét, pokoljárása pedig még véget sem ért, sőt, csak most kezdődik el.

Természetesen az ő jelleme van leginkább kimunkálva,

Emma Donoghue A Szoba című regényének (s főleg a Brie Larsson főszereplésével készült filmváltozat) heroinájának akciódús alteregójaként egyszerre megvetendő és szerethető. Akárcsak a többiek. Minden mellékszereplő jól körülhatárolt jellemmel bír, olyannyira, hogy még egy perverz, pánszexuális szülőgyilkos is képes szimpátiát ébreszteni. Vagy legalábbis szánalmat. És ő még csak nem is a főgonosz. Az Charlie, aki személyisége komplexitásával és a jó szándék vezérelte rémtetteivel joggal említhető a mindenkori szórakoztató irodalom legkarizmatikusabb főgonoszai között. 

A könyv egészén túl Hill munkájának egyik legnagyobb erénye mégis a szellemiség, amelyben íródott. Pofonegyszerű befutni szimplán a családnévvel, legyen szó bármilyen szakmáról, Hill mégis a nehezebbik utat választotta és a saját maga lábán kívánt bejutni a szcéna krémjébe. A legendás apa hatása érezhető, de szinte láthatatlan. Sőt, még a köszönetnyilvánításból is kihagyja őt, viszont egy igazán csodálatos aprósággal tiszteleg egy apa és egy művész több évtizedes kemény munkája előtt. Anyjáról, Tabitháról sem feledkezik meg a Nos4a2 legokosabb, racionálisan gondolkodó, de nyílt felfogású szereplőjének elnevezésekor. 

Hill eddigi legsikeresebb könyve, rászolgál minden dicséretre: a Nos4a2 cél- és öntudatos, zseniális karakterábrázolásokkal egy izgalmas, részletgazdag világban. A szerző reflexív stílusát felhasználva mondandóm lassan véget ér, mint egy regény, amely elérte a végkifejletét, egy történet, amelyet szerző is, olvasó is félretenne már.”

 

Joe Hill: NOS4A2

GABO Kiadó, 2019
Fordította: Uram Tamás

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel a PPKE kommunikáció szakos, filmen és újságíráson specializált hallgatója. Ha egy filmben egyszerre jelenik meg a misztikum és a társadalomkritika, nála tuti befutó.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..