Fókuszban Papírfény

Kingsman-hét: Aki velünk, az is ellenünk – John le Carré: Tükrök háborúja

John-le-Carre-Tukrok-haborujaVégre magyarul is olvasható a mester korai regénye, mely szokás szerint a hidegháborús kémkedés szürke, kevéssé dicsőséges oldalát mutatja be. 

Hogyan működik valójában a kémvilág? John le Carré egész életművében ezt igyekszik a nagyközönség elé tárni: az ex-hírszerző azonban nem elégszik meg azzal, hogy főszereplőit a James Bond-féle mítoszvilágból lerántsa a földre, még jól meg is tapossa őket. A kémhétköznapok banalitása, a tanácstalanság, felkészületlenség és ostoba versengés gyakran hangsúlyosabb szerepet kap, mint az ígért nagyszabású akció. Így a Tükrök háborúja feszes expozícióját is mintegy 200 olyan oldal követi, amelyen semmi látványos nem történik – mégis, az itt zajló apró gesztusok kulcsfontosságúak a zárlat helyes értékeléséhez. A látszólagos eseménytelenség azonban ne riasszon el senkit: le Carré zsenialitása pont abban rejlik, hogy a monoton, rutinszerű tevékenykedést is izgalmasan írja le.

De hogyan? A Tükrök háborúja nemcsak kiábrándult világképe miatt figyelemre méltó, hanem narratológiailag is. A regény egyes fejezeteiben ugyanis különböző szereplők mellé szegődünk, ez a követés pedig kizárólagos: ilyenkor csak az adott figura gondolatait ismerjük meg, a többiek erre az időre háttérbe szorulnak, idegenként, kiismerhetetlenként tűnnek fel körülötte. Az így megteremtett bizalmatlan légkört fokozza, hogy minden információ csak egyszer, egyvalaki szájából hangzik el, a kollégák pedig egymás előtt is alakoskodnak. Ezáltal még a főszereplőkhöz, Taylorhoz, Averyhez és Leiserhez sem kerülünk igazán közel – hiszen nem hagyják magukat. A le Carré-univerzum ikonikus szereplői, Kontroll vagy Smiley ebben a történetben csak mellékszerepet kapnak.

Ebbe a rideg világba furcsán kúszik be le Carré tragikus humora: a hírszerzők mindennapjai és kétségei egy-egy odaszúrt megjegyzésnek köszönhetően menthetetlenül nevetségesnek tűnnek. A piti családi ügyek felülkerekednek a világpolitikán, a nyugati világ biztonságáért felelős londoni „hősök” taxiszámlák visszatérítésén vitáznak. Egyes tényezők mintha egyenesen egy keserű anti-James Bond világot formáznának: a kopott Részlegnek nemhogy Aston Martinja, de semmilyen autója nincs, futurisztikus kütyük helyett pedig elavult, bőröndnyi szerkezetekkel próbálnak dolgozni. Egészen posztmodern megoldás, hogy a casus belliről végig nem derül ki, baleset vagy gyilkosság volt-e. Az összkép mégsem kegyetlen szatíra: [Avery] rádöbbent, érzése szerint tökéletes szenvtelenséggel, hogy míg az ő küldetése komédiának bizonyult, Leiser most ugyanazt a szerepet tragédia formájában fogja eljátszani. Mintha váltófutásban vennének részt, amelyben minden versenyző gyorsabban és hosszabban fut az előzőnél, és nem érkeznek meg sehová, csakis a saját pusztulásukhoz. (208) 

Anthony Hopkins az 1969-es filmváltozatban
Anthony Hopkins az 1969-es filmváltozatban

Az egymással rivalizáló, egymás elől titkolózó és egymást kijátszó szövetséges szervezetek árnyékában a főhősök munkája valóban tökéletesen értelmetlennek tűnik; mégis átragad az olvasóra a hidegháborús paranoia: mi van, ha tényleg fegyverkeznek az oroszok a közvetlen közelünkben? Hiába nyilvánvaló, hogy ezzel a hatékonysággal megakadályozni úgysem tudnák a harmadik világháború kitörését, muszáj valamit tenni… ezért is tanulságos, hogy a Tükrök háborúja végén minden szál függőben marad: hiszen lényegtelen, kik ezek az emberek, miért küzdöttek, a nagyhatalom és a kis fogaskerekek párharcban egyértelmű a végeredmény.

(A Kingsman: A titkos szolgálat február 12-i premierje alkalmából tematikus hetet tart a Filmtekercs a Kingsman és a kémvígjátékok témakörében. A hét folyamán olvashattok majd kritikát, toplistákat, képregény-recenziót , sőt rövidebb esszéket is Matthew Vaughn új filmjével és a kémfilmek humoros variánsaival kapcsolatban.)

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió.
Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Papírfény rovat felelőse.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..