Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Magazin Papírfény

Filmrevaló – Jussi Adler-Olsen: Nyomtalanul

Nyomtalanul (Kvinden i buret)

Jussi Adler-Olsen: NyomtalanulRemek alapszituáció, züllött, de becsületes zsaru, szerethető áldozat és brutálisan kegyetlen gyilkosok. Jussi Adler-Olsen dán író legnagyobb lépése a világhír felé vezető úton, a Nyomtalanul a dániai megjelenéssel szinte egy időben érkezett el Magyarországra. A krimit olvasva mégis egy üzenet lebegett bennem: filmrevaló!

A skandináv krimi olyan fogalommá vált az utóbbi évtizedben, mint a svájci óra, a francia sajt vagy a német autó – azaz kategóriájában a legjobb. Jo Nesbø, Stieg Larsson és Camilla Läckberg mellett egyre több új név kerül elő, köztük olyanok is, mint például a lassan három évtizede publikáló Jussi Adler-Olsen. A dán író gyerekkorát különböző gyermekpszichiátriai intézetek közelében töltötte, apját ugyanis mindig más város intézményébe nevezték ki, így aztán nem csoda, hogy a fiúból egy kissé elborult agyú szerző vált felnőtt korában.

Jussi Adler-Olsen hosszú írói pályafutásában a 2011-es Nyomtalanul jelentette az áttörést. Ez volt az első regénye, amelyet angolra is lefordítottak, illetve amelyre alapozva sorozatot indított. Nem véletlenül. A Nyomtalanul ugyanis tökéletesen alkalmas arra, hogy minden évben egy új kötettel gazgodjon. Főhöse Carl Mørck, aki egy gyilkossági helyszínelésen végignézi egyik társa halálát és másik kollégája lebénulását. A lelki nyomorékká váló férfi fél évvel később egy politikai intézkedés nyomán önálló főosztályt kap: övé a Q ügyosztály, ahol megoldatlanul lezárt ügyeket vesznek elő. A feladathoz pedig egy iraki-szír származású asszisztenst delegálnak a nyomozó mellé.

A Nyomtalanul a zsarutörténetek archetipusát testesíti meg. Egy lelkileg sérült, mégis becsületes, bátor főhős, aki mellé egy kulturális hátterében teljesen eltérő – kiváló humorforrásként szolgáló – társ szegődik. A magyar cím  abból a szempontból rendkívül találó, hogy egy amerikai krimiszériával azonos alakú, ezzel körvonalazza olvasójának, hogy mire számíthat a regénytől.

Nyomtalanul (Kvinden  i buret)

A Q ügyosztály aktuális esetének részleteit szándékosan kerülöm, szinte mindegy is, ráadásul ezzel csak rontanám az olvasásélményt. Az elavult ügy felgönyölítése két szálon halad, így az utolsó oldalakig amúgy is kettéválik a történet a regényben. A könyv szerkezete is ezt követi, fejezetek nincsenek, csak évszámok, ezzel viszont teljesen beazonosítható, hogy merre tartanak az események. A tördelt időkezelés nem teszi szaggatottá az olvasásélményt, ellenkezőleg, remek dinamikát ad a cselekménynek.

Igazából viszont ez a történet papíron kevés, és sajnos az írónak közel sincs olyan jó stílusa, mint Nesbønek. Egyszerűen nem éreztem annyira durvának a szereplőket sújtó, elvileg tényleg megrázó eseményeket, mint amennyire súlyosak lehetnek azok a valóságban. Olvasás közben végig az volt az érzésem, ez a történet filmért kiált: az áldozat klausztrofóbiája, a rendőrpáros párbeszédei, az időkezelés, a régmúlt pillanatai mind-mind olyanok, amelyek jobban ütnek a szélesvásznon. Nem rossz a Nyomtalanul könyv, de kevés pillanata emeli kortársai felé.

A fentiek tükrében nem meglepő, hogy a végül elkészült mozgókép a tavalyi év legnézettebb dán alkotása volt hazájában, sőt abban az évben csak egyetlen mozit néztek meg többször (A hobbit – Smaug pusztaságát). A Nyomtalanult Magyarországon is bemutatták – mi a Filmtekercsen imádtuk –, és bár csak elvétve ajánlok ilyet, ebben az esetben úgy vélem, helyénvaló: inkább a filmet nézzétek meg. Szinte minden karakterhez tökéletesen megfelelő színészt találtak, kitűnő választás volt például az arab figurához egy magas és izmos férfit (Fares Fares) kasztingolni a papíron köpcös figura helyett. A legjobb mégis az ominózus autóbaleset megvalósítása – a könyvben ez jelentéktelennek hat, a vásznon nézve viszont folyamatos borzongást okoz.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..