Papírfény

Kemény – 127 óra

127_ora_a_kanyon_fogsagabanHat nap a kanyon fogságában, falhoz préselt karral. Szomjúság, hideg, éhség, és semmi remény a szabadulásra. Aron Ralston története a vége miatt vált világhírűvé – le kellett vágnia a karját –, a könyv azonban nem erről szól, hanem a kitartásról, ami az írót odáig éltette.

A 127 óra – A kanyon fogságában Aron Ralston önéletrajza. „Megrendítően igaz történet”, írja a fülszöveg, és valóban: a hegymászó világhírre tett szert miatta, a könyv alapján készült film Danny Boyle rendezésében és James Franco főszereplésével pedig hat Oscar-jelölést kapott (továbbá három Golden Globe-jelölést és hét BAFTA-jelölést; mindezek közül egyet sem váltott valóra). De muszáj-e a történetnek szólnia valamiről? Ha igen, akkor a legdrámaibb elem (ami eladja), az önamputáció csak egy mozzanat lehet a sztoriban: ha az egésznek téma kell, az logikusan a kitartás. A 127 óra ebben jeleskedik.

Az ember narratív lény, és különösen a saját életét mindenki történetnek látja. (Ami persze merő illúzió.) Aron Ralstonnak azonban sikerült elkerülnie az ebben rejlő csapdát, és olyan nyers, szikár és kemény művet írt, ami nem idealizál és nem fűz sztorivá semmit, amit nem szabad.

A könyv két szálon halad: az egyik a baleset, a fogság és a szabadulás, a másik pedig klasszikus önéletrajz. Utóbbival Aronnak könnyű dolga van. Alig huszonhét évet élt a könyv jelenéig; néha érződik is a vastag könyvben, hogy túl hosszúra nyújtott egy-egy epizódot egyébként igen kalandos életéből. A kanyon hat napja lehetett a nehezebb, és az író ezt a részt igen fegyelmezetten oldotta meg.

Bizonyára megkísértette az áldozat-lét és a szentimentalizmus, ezek azonban súlyos buktatók lettek volna. Bár Aron nem tekinti magát adrenalinfüggőnek – mint írja, a saját maga fölötti uralom a kulcsa a teljesítményeinek, nem a kirobbanó energia –, a könyv alapján mégis nehéz őt józan embernek látni. Már híres balesete előtt is annyiszor került életveszélybe (jobbára önhibájából), hogy az esélyek alapján meg se kellett volna élnie a huszonhetedik évét. Medve, fuldoklás, zuhanás, lavina, fagy, rossz döntések, kivagyiság és vakmerőség kísérték a pályáját.

Jelenet a könyv alapján készült filmből.

A könyv tehát nem egy ártatlan áldozat története, hanem olyasvalakié, aki azelőtt is kihívta maga ellen a sorsot és most is könnyen elkerülhette volna a balesetét. (Tanult az eseteiből, de sosem eleget; azt például csak elméletben jegyezte meg, hogy mindig meg kell hagyni az útvonalat és a várható visszaérkezést egy megbízható személynél.) Így aztán Aron nem sokat moralizálhat, nincs tere a felelősség és a szerencse fölötti elmélkedéseknek: a 127 óra nem keres tanulságokat és nem von le következtetéseket, csak bemutatja a túlélést magát.

Az író őszintének tűnik magával szemben. A hat nap leírása hihető. Száraz szöveg, de a helyzet extremitása miatt egy érzelmesebb történetmondás se lenne átélhetőbb az átlagember számára, a szárazság tehát nem számít: minden benne van, ami a hat nap átgondolásához kell, le a józanul még éppen felfogható belső lelkiállapotig – és csak egyetlen ponton, talán a kiszáradás miatt, talán nem, a misztikumig. Ahogyan romlik a szerző tudatállapota, egyre kevesebb teret szentel a külső körülményeknek és egyre többet önmagának, de a végső felvillanás, az ötlet, ami végül kiszabadítja, a legkevésbé sem holmi mély önvizsgálat eredménye, hanem materiális és józan pillanat. És kemény döntés.

A 127 óra egyszerre olvasható extrémsport-naplóként, túlélési kézikönyvként és lelki krónikaként, és mindegyiknek egyformán higgadt és tényszerű: az a fegyelem, ami Aron Ralstont kalandsportjaiban és a túlélésben segítette, az írásban is hasznára vált. Az író a mai napig folytatja sportos életét, ám az eltelt években világszerte keresett motivációs előadóvá is vált. A könyv után még meg is hallgatnék tőle egy beszédet.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. A Tárca rovatot vezeti. havasmezoi@filmtekercs.hu

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..