Fókuszban Papírfény

Kilenc hónap iszonyat – Ira Levin: Rosemary gyermeke

ira-levin-rosemary-gyermekeA filmtörténet egyik legnyomasztóbb thrillere-horrorja alapjául szolgáló regény legalább annyira lenyűgöző és hátborzongató, mint az adaptáció. Ira Levin 1967-es pszicho-horrorja kiváló érzékkel egyensúlyoz a cinikus társadalomkritika, a pszichológiai dráma, valamint a klausztrofób rémtörténet között.

Olyan helyszínt választ sötét történetének, amely csak még tovább fokozza olvasója aggodalmát. Nem a kihalt hotelben megszálló szerelmespár, sem pedig a sarkvidékre vagy távoli bolygókra utazó expedíció sémáját választja, hanem egyenesen a korabéli New York bérházába helyezi a szereplőit. Ahogy az előszóban Chuck Palahniuk ki is emeli, ebben rejlik az író zsenialitása, hiszen olyan közelségbe hozza a gonoszt, mint szinte senki azelőtt. Persze ezzel azért lehetne vitatkozni, hiszen a hírhedt Grimm-fivérek mást sem csináltak mesének álcázott horror-sztorijaikban mint hogy az anyát  (mostohaanyát) vagy egy közeli rokont ruháztak fel a gonosz szerepével. Mindenesetre a mai olvasó valóban nehezen dolgozza föl a helyzetet, mert hát hol is lehetnénk biztonságban, ha nem a saját otthonunkban?!

A könyv másik, és véleményem szerint legalább ilyen fontos aspektusa, hogy egy egészen új megvilágításba helyezi a várandósságot és az anyává válást. A regény tulajdonképpen minden várandós nő legrosszabb rémálma. Mi van, ha valami történik a magzattal odabent? Hogy lehet egyáltalán tudni, hogy rendben mennek-e a dolgok? Mi van, ha valaki nem hízik, sőt fogy, miközben a gyerekét várja? Kiben bízhat? Kinek hihet? Az orvosnak? A férjének? A kedves idős házaspárnak? A barátnőinek? Rosemary Woodhouse is ilyesféle kételyek között éli mindennapjait terhessége első időszakában. Persze kicsit még jobban bonyolítja a dolgot, hogy a gyanúsan tündibündi szomszédoktól kapott ocsmány szagú talizmánt kell hordania, hogy valami zöldes trutyit kell innia minden áldott nap, hogy majd szétroppan a folyamatos fájdalomtól, hogy őrülten kívánja a nyers húst, és az is, hogy tulajdonképpen úgy lett várandós, hogy a férje rámászott, amikor ő teljesen kiütve feküdt. És akkor rögtön el is érkeztünk a következő kérdéskörhöz, vagyis az erőszakhoz. Levin érzékletes képet ad egy olyan nőről, aki az őt ért erőszakot úgy dolgozza föl, hogy felmentést ad az elkövetőnek. A regényből nem derül ki egyértelműen (hiszen egy álomszerű jelenetről van szó), hogy Guy, a küszködő színész férj maga követi el a szóban forgó rémtettet, vagy csupán a testét kölcsönzi a sátánnak, vagy egyéb módon történik meg a dolog. Egy biztos, Rosemary kezdeti felháborodását lassacskán elnyomja a várandósság miatti öröme, utána pedig az iszonyatos fájdalma. Később persze minden addiginál erősebben kezdi gyűlölni a férjét, de mindig van egy kritikus pont, ahonnan meghátrál. A trutymó hatása? A talizmáné? Mindenesetre ezek a varázsszerek kitűnő metaforái az agymosásnak, a társadalmi és családi nyomásnak, amelyek akadályozzák a nőket abban, hogy kiálljanak magukért.

rosemary's baby

Mivel a családja szinte kitagadta, Rosemary nem fordulhat senkihez, kivéve Hutch barátjához, aki már az elejétől figyelmeztette, hogy ne költözzenek a rossz hírű Bramford-házba. Mielőtt valaki arra gondol, hogy ebben az esetben is maga a ház válik halálos csapdává, mint a Ragyogás szállodája, rögtön el is árulom, nem erről van szó. Az író inkább a fiatal házasok szomszédjában lakó idős párra, Castevetékre irányítja a figyelmet. A  túlontúl figyelmes, bár láthatóan kíváncsi Mrs. Castevet mindent tudni akar, mindenbe beleüti az orrát, és ha kell, ha nem,  megjelenik valamiféle újabb rémes fogással. Persze Hutch érzi, hogy baj van, pláne miután találkozik Roman Castevettel. Figyelmeztetné is Rosemary-t, de közbejön valami…Szóval Rosemary egyedül marad az összes nyomasztó problémájával, még a férjére sem támaszkodhat, hiszen neki közben csodás módon beindult a karrierje. Maradna Isten, de valahol útközben őt is elveszítette. Talán emiatt érte a legtöbb támadás a könyvet. Na nem azért, mert nem emlegetik benne Istent elégszer, hanem mert egy olyan világban (értsd a valós világban) játszódik, ahol az emberek hite megrendül a hagyományos egyházakban, ahol az újság címlapja hirdeti Isten halálát, ahol egy katolikusnak nevelt lány nem megy el megnézni a pápát, aki pedig éppen a városban van, és ahol sátánimádó, mindenféle boszorkányosságokat űző, perverz csoportok munkálkodnak. De tényleg léteznek ilyen szekták? És vajon tényleg képesek rá, hogy másokat manipuláljanak, beteggé tegyenek, vagy megöljenek? Rosemary maga sem tudja, mit gondoljon, ahogy az olvasó sem. Egy elgyötört, bántalmazott nő menekül az őrületbe, belevonva a körülötte élőket a pszichózisába, vagy ez tényleg megtörténik a hercig New York-i lakás falai között? Akárhogy is értelmezzük a történéseket, a könyv vége egészen meglepő fordulattal várja az olvasót. A végső összecsapás ugyanis nem úgy alakul, ahogy arra számítanánk. Egy fura, groteszk tabló merevedik ki egy még rémesebb jövő képét sugallva. Rosemary anya lesz, az anyák összes jellemzőjével. Anya, aki mindenáron szereti a gyerekét, akárhogy is fogant, akármennyi szenvedést is okozott neki. Zavarba ejtő és elgondolkodtató kép ez, értelmezzük akár a valóságra vonatkoztatva, akár pszichológiai, akár elvontabb, vallási, filozófiai síkon.

RosemarysBaby

A könyvből egy év múlva film készült, amelyet Roman Polanski rendezett, a főszerepet pedig Mia Farrow alakította, egészen nagyszerűen. Polanski nemigen változtatott a történeten, és megőrizte az eredeti mű kettősségét, egyszerre szatíra, sötét humorú társadalomrajz a 60-as évek amerikai polgárairól, akik hétköznapi boldogságaik között tengetik mindennapjaikat, nemigen törődve komolyabb kérdésekkel (pl. a vietnami háborúval), mint hogy milyen árnyalatú legyen a tapéta, valamint hidegrázós, a legnagyobb kérdéseket feszegető lidércnyomás egy olyan világról, ahol senki sem lehet biztonságban. Bár nem kapcsolódik szorosan a könyvhöz, de sokat elárul az időszakról, hogy a film bemutatása után egy évvel ölték meg Polanski feleségét, Sharon Tate színésznőt a Manson család néven elhíresült csoport tagjai. Vagyis akár így, akár úgy értelmezzük a történetet, nagyon is volt aktualitása és mondanivalója, és talán ma is van. Emellett persze elsősorban izgalmas és lebilincselő olvasmány.

Avatar

Maksai Kinga

A filmhez az irodalmon, a színházon és a művészettörténeten keresztül vezetett az utam. Ami a diplomákat illeti, az ELTE-n végeztem magyar, illetve filmelmélet és filmtörténet szakon, jelenleg pedig az SZFE televíziós műsorkészítő szakán készülök befejezni a tanulmányaimat. Mindig is imádtam moziba járni, maradandó mozis élményeim közé tartozik az Apollo 13, a Titanic és az első 3D-s film, amit Disneylandben láttam. Sokakkal ellentétben nem vetem meg a tévét és a DVD-t sem. Azt mondják, hogy ha sokat tudsz valamiről, akkor már nem vagy képes úgy élvezni a dolgot. Én még mindig felhőtlenül szórakozok egy sitcomon, ami ugye két dolgot jelenthet: vagy nem igaz rám a fenti állítás, vagy... Nem tartom magam sorozatfüggőnek, de a csajos és vicces változatokat szívesen nézem. A bennem élő feminista entellektüelt elnyomva imádom a Szex és New Yorkot, a Modern Family és a Bored to Death című sorozatokat pedig az utóbbi idők legjobbjainak tartom. Egy éve vagyok a tagja a Filmtekercs csapatának, jelenleg a fesztivál rovatot vezetem.

Filmek: Nem csak műfajok, hanem rendezők és színészek alapján is válogatok, így jöhet minden, amiben van egy kis Woody Allen, Tarantino, Alejandro Gonzalez Iñárritu, Mike Nichols, Philip Seymour Hoffman, Javier Bardem vagy Meryl Streep. Barátkozom az animékkel és Bollywooddal, de mellettük hű maradok régi kapcsolataimhoz is. Nehéz kiemelni filmeket, mert ez folyton változik, de most éppen: Diploma előtt, Madárfészek, 21 gramm, Annie Hall, Elveszett jelentés, A nagy Lebowski, Halálbiztos, Tükör, Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén, Melankólia, Totoro, Ra One, Chungking Express.

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..