Papírfény

Fekete macska – Macskanő: Selina nagy dobása

A Selina nagy dobása több tekintetben is kilóg a DC nagy képregénygyűjteményében korábban olvasott kötetek közül, de aki megbarátkozik a szokatlan rajzstílussal, hamar beláthatja, a Macskanő ezen kalandja eszméletlenül menő.

A gyűjtemény 28. kötetével elérkeztünk a DC univerzum egyik legdögösebb női szereplőjéhez, Selina Kyle-hoz, alias Macskanőhöz. A karaktert Bill Finger és Bob Kane alkotta meg, a Batman első számában bukkant fel először 1940 tavaszán még csak Macska néven. Ez a szellemes történet helyett kapott a jelenlegi kötetben is. A Macskanő, ez a valójában nem igazán rosszindulatú tolvaj végigkíséri Batman történetét, hol mint a Denevérember ellenlábasa, hol mint szövetségese, hol mint a szerelme. Érdekes, hogy Bruce Wayne egészen a Hush megjelenéséig – tehát 2003-ig – nem fedi fel a nő előtt kilétét.

A Macskanő eredettörténete mellett két további sztorit is kap az olvasó. Az egyik a kötet címét is adó, eredetileg 2002. szeptemberében megjelent Selina nagy dobása, a másik pedig az ezen történet előzményeit ismertető A macskanő nyomában, mely a Detective Comics 759-762. számaiban jelent meg 2001. augusztusa és novembere között, és mely az aranykori detektívet, Slam Bradley-t állítja a történet középpontjába.

Amikor kicsit kifogyott a szusz a Macskanő karakteréből, a korábbi sorozaton dolgozó Jim Balent megadta neki a végső kegyelemdöfést, és véget vetett az életének. Ed Brubaker író és Darwyn Cooke rajzoló kapott lehetőséget, hogy új vért öntsön a hősbe. Egy noiros történetben visszanyúltak Slam Bradley magánnyomozó karakteréhez, aki a DC őstörténetében, 1937-ben született, és időről időre felbukkant az univerzumban. A detektív a halottnak vélt Selina Kyle nyomába eredt.

Olyan jól sikerült ez a történet, hogy az alkotók úgy döntöttek, az általuk megalkotott merőben új stílusban hozzák vissza a Macskanőt, aki nemcsak – azóta is nagyon népszerű – új frizurával, de új kosztümmel is érkezett. A rajzok a klasszikus vonalvezetéshez szokott olvasót egyenesen sokkolhatják – aki azonban képes elvonatkoztatni, netán kedveli is az újszerű ábrázolásmódokat, nagyon elégedett lesz a dinamikus, sokszor tudatosan elnagyolt, mégis művészi igényességgel megalkotott képekkel.

A sztori egyszerűen frenetikusra sikeredett.

Nem tudom, hogy olvastam-e még valaha ennyire filmszerű történetet, ami tökéletes arányérzékkel ötvözi a bűnügyi kategóriák egyes stílusjegyeit. Kyle igazi noirbéli femme fatale, aki egy jól megtervezett, mégis tragikus végkimenetelű heistben lesz főszereplő. A képkockák szinte sírnak a megfilmesítésért, a történet remek, fordulatos, izgalmas. Ennél is jobbak azonban a karakterek, akik végre elhagyják a papírmasé minőséget. A többszörös nézőpontváltás segít megismerni valamennyi fontos szereplő motivációit, szövevényes kapcsolatrendszerük, a lapokon megelevenedő múltjuk és az események hozta pálfordulásaik ritkán látott mélységet adnak nekik.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..